Lim til komponenter?

Jeg vil gerne have noget lim til at kunne lime sådan noget som store
kondensatorer fast til printpladen de er monteret på (fx. i forstærkere
o.l.). Hvor kan man få sådan noget henne? ideen er jo at få noget der har
den egenskab at delene kan afmonteres igen, så sekundlim o.l. er ikke
hensigtmæssigt.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Lim til komponenter?

Varmelimpistoler er fremragende til den operation.

Re: Lim til komponenter?

Har naturligvis tænkt på det, men holder det!?? skal bruge det især i
instrumentforstærkere (basforstærkere o.l.) så det skal virke. Syntes ikke
limpistoler er særlig fremragende til ret meget...

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Lim til komponenter?

Nej, det holder ikke. Hvis du udsætter det for lave temperaturer og
stød/slag springer det af.

Bruger du silikonelim er du sikret mod det. Der findes typer, der hærder
uden at frigive eddikesyre, og de er at foretrække.

Bo //

Re: Lim til komponenter?

Det lyder godt. Er det ganske alm. byggemarked silikonelim vi snakker om her
eller..?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Lim til komponenter?

Det er ligegyldigt hvor du køber den, bare den ikke slipper syre ud
under hærdning. Hedder ofte "neutralt hærdende" og er lugtfri

Bo //

Re: Lim til komponenter?

Eddikesyre giver korroderede terminaler og metaldele i det hele taget.
Der er ikke mange der fører silicone uden frigivelse af eddikesyre. Silvan
har en udgave.

M.v.h.

Børge

Re: Lim til komponenter?

Kema har en RTV-38 der er perfekt til opgaven. Kan fåes fra LMG.

Mvh Max

Re: Lim til komponenter?

Har du link til datablad eller lign.
Søger lidt efter det samme.
Har fundet noget til 200+ for 200g.
Det synes jeg lyder for dyrt :-)
Det var btw. en RTV type.

--
mvh Uffe

Re: Lim til komponenter?

Du kan kontakte Danlube.dk i Roskilde
eller hojstrup.dk (søg under dow corning)

Bo //

Re: Lim til komponenter?
Hej Bo

Gå ind på http://www.itw-scan.com/Default.asp?Side=1

og skriv 54180 i søgefeltet.

Kema varenummeret er 54180

LMG varenummeret er 3356541800

Prisen er 80 kr for 310 ml

Mvh Max

Re: Lim til komponenter?

Den ser fornuftig ud og prisen er rimelig. Men hvor køber man den igennem?
gider ikke bruge en masse tid/porto etc. hvis den Silvan har stående er lige
så fornuftig...?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Lim til komponenter?

Takker mange gange for info :-)

En stor forskel på industri silicone og Silvan silicone er limevnen.
Dvs. hvor godt de binder på forskellige stoffer.
Min erfaring og samtaler med diverse distributører siger mig at der er stor
forskel.
Industri silicone har ofte lim som en bestanddel.

Men til dit formål vil jeg sige:
Prøv dig frem.
Hvis det er tilfredsstillende, så er der nok penge at spare ;-)

--
mvh Uffe

Re: Lim til komponenter?

Ikke for at forsvare Silvan eller starte det store skænderi
men er det ikke lige meget hvor man køber silikone, bare man køber en
silikone der opfylder de krav man stiller, om se så skal være en Bostik til
180.-Kr eller en standart silikone til 70.-kr, kommer helt and på opgaven,
og lige i denne situation, kan det måske vise sig at den billige ikke vil
være god nok, da jeg formoder at de komponenter der ønskes limet sikkert er
med en plast kappe, og så er man nød til at andvende den dyre, men det må da
komme and på en prøve.

Carsten

Re: Lim til komponenter?
Hej Peter

Jeg kender kun den leverandør på det produkt, men gå ind på www.lmg.dk
og find en butik i din nærhed, der ligger bl.a. en i Glostrup, så kan du jo
prøve at se om du kan handle der som privat, ellers er det et sted alle
VVS folk kan handle.

Mvh Max

Re: Lim til komponenter?

Ok tak. Det er ikke noget prolbem for mig mht. at handle der som firma, det
er mere besværet... en tur i den lokale Silvan er trodsalt hurtiger og
lettere end at skulle køre langt efter noget.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Lim til komponenter?
Hej Peter

Ja det er desværre ofte forbundet med lidt ekstra arbejde
at lave et kvalitetsprodukt :)

Mvh Max

Re: Lim til komponenter?
Ja. Også derfor det er værd at undersøge forskellen mellem produkterne, og
så er det jo herligt at høre erfaringer fra andre.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Lim til komponenter?

Ja, hvis man gør det rigtigt. Jeg er blevet helt vild med varmelim, fordi
det er faktisk ret stærkt.

Du skal bare have flere pistoler i gang, hvis det er til større opgaver.
Problemet er, at hvis det er til store opgaver, så tager det ofte for lang
tid at fylde emnet tilstrækkeligt, og så afkøles limen. Når limen er for
kold, så er den for tyk, og har derfor svært ved at trænge ind i emnet,
ligesom den mister sin klæbeevne. Det gælder således om at få klasket limen
på  og emnerne sammen i en fart.

Så bare gang i nogle flere pistoler. Jeg har f.eks. to jeg har limet sammen
:-)

Samtidig skal du naturligvis også være opmærksom på rengøringen og
affedtning. Men det gælder jo alle limtyper.

Claus

Site Timeline