Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode når der sættes en diode på et par løse ledninger

Hej,

Er der nogle af jer der kender til et kredslF8%b som virker pE5% denne
mE5%de:

En (eller flere) dioder sat direkte til kredslF8%bet tE6%nder nE5%r der
sluttes strF8%m pE5% kredslF8%bet.
Et sted i kredslF8%bet ligger to lF8%se ledninger.
NE5%r der tilsluttes en(eller flere) dioder til de lF8%se ledninger skal
de fastmonterede dioder slukkes og de tilsluttede istedet lyse.

KredslF8%bet skal bruges i forbindelse med noget belysning til en
digital styret model jernbane, men antog at dette nok var den rette
gruppe til dette spF8%rgsmE5%l.

Mvh. Morten

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger

Besværligt - men ikke umuligt.

Definer det lidt bedre, hvad skal du bruge det til på jernbanen?

(omend jeg nok også havde svaret i mj gruppen)

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger
On 24 Maj, 22:02, "Klaus D. Mikkelsen"

Det anede mig :)

Ganske simpelt for at spare dekoder adresser :)

Bageste enhed har slutlys og forreste har det hvide lys, uanset hvad
der er bagest vil den bageste enhed altid lyse, ogsE5% ved en
afkobling...
Det kunne helt sikkert klares med nogle funktionsdekodere i alle
vogne, men det bliver nok en kende dyrt sE5% mit hE5%b var at der fandtes
et kredslF8%b der kunne klare E6%rterne bedre, sE5% det evt. kun var
lokomotivet der behF8%vede en dekoder...

Mvh. Morten

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger

Så det skal kun fungere med det slutlys ?

Hvordan har du tænkt dig at skulle vælge i hvilken ende af den
tilsluttede vogn det røde lys skal lyse i?

Hvor mange poler har du at gøre godt med ?

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger
On 25 Maj, 00:36, "Klaus D. Mikkelsen"

Njaeh, det mE5% sE5%danset ogsE5% godt kunne bygges pE5% frontlyset, men det=

kan det vel ogsE5%, med samme kredslF8%b til bE5%de for og slutlys...

Det skal jo lyse i den ende hvor der ikke er tilsluttet noget til den
strF8%mfF8%rende kobling.

Ingen lige nu, derfor min trE5%d om strF8%mfF8%rende koblinger pE5%
Sporskiftet :)
Jeg skal lige have fundet ud hav hvad der vil vE6%re bedst egnet og til
den bedste pris...

Allerhelst vil jeg gerne have 3-4 poler fF8%rt gennem hele stammen, men
2 mE5% kunne klare det for at fF8%re slutlyset gennem, og sE5% bare i evt.
styrevogne have en funktionsdekoder til at styre forlyset...

Mvh. Morten

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger

Det er lidt besværligt......

Du har 2 poler der forsyner lyset.

Du vil gerne kunne selektere på den enkelte vogne om der er andet koblet
til en af koblingerne. Det kræver et detekteringskredsløb i begge ender
af hver vogn.

Man kan gøre det enten på strømforbruget, i den næste vogn (hvilket
kræver et spændingsfald) eller ved at koblingen lægger en lus mellem en
pol og en styreindgang.

Nu jeg kommer til at tænke på det er koblingerne faktisk slet ikke så
god en løsning, for du må ikke endevende en vogn, så passer + og - ikke
sammen længere..........

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger

Det kan vel klares med en transistor der kortslutter den 'interne' diode,
når der går strøm i den 'eksterne'. Lad strømmen til den eksterne gå ind i
basis gennem en modstand. Emitter til stel. Den interne sidder parallelt
over kollektor-emitter, og har en modstand til plus.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger

Kan det gF8%res sE5% simpelt??
Dvs. en ganske almindelig BC547 transistor f.eks. og sE5% et par
passende modstande og de LED's jeg skal bruge?

Mvh. Morten

Re: Lille simpelt kredsløb der kan slukke en diode nårder sættes en diode på et par løse ledninger

Ja, umiddelbart vil jeg mene det kan virke. BC547 er fint. Kan godt være der
lige skal en modstand fra basis til stel også, så basis ikke svæver når der
er afbrudt. Det er ikke en særlig pæn løsning, fordi der er strømforbrug på
de interne dioder der er slukket (faktisk større forbrug end når de er
tændt... :-/ ). Men det er da simpelt.

Hmmm... kan måske se et problem hvis der skal sættes flere efter hinanden,
og der skal der vel...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark