LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?

Hej alle,
jeg har lige købt for 1250 kr LEDer i tyskland hos www.LED-shop24.de
-Hvide, røde, grønne, blå, UV, rødorange på 4000 til 11000 mCd lysstyrke.
Ialt ca. 200 stk ialt, hvilket jeg betegner som billigt, ift. danske
sælgeres pris.
Tanken er bla. at kunne farve min stue i hvilken som helst kulør!

Jeg er dog i tvivl om hvordan dioderne skal drives.
Der er oplyst spændingsfald (eller er det bare forsyningsspændingen?) for:

-Røde og orange Vnom = 2 V
- Blå, UV, grønne Vnom (ca.) = 3,5 V  (3,8 - 4,0 V maks!)
Alle dioder bruger fra 20 til 30 mA i normalt drift.

Når jeg roder lidt med ohms lov passer det minus med faktiske
omstændigheder, ved valg af formodstande. Det skal siges at jeg kun har
rodet lidt med elektronik på basis-hobbyniveau.

Nokia Lithium-ion batterier måler 3,8 til 4,04 V...
En 3,5 V-diode blir ret varm og brænder sikkert hurtigt af ved direkte
tilslutning til Li-ion batteriet, og spørgsmålet er hvilke formodstande jeg
skal vælge? Selv to røde LED i serie (2*2V) blir lidt varme.
Jeg har ladet mig høre at det er strømstyrken er er vigtigst at overholde..

-Er der en gylden udregnsregel for lysdioders formodstand, og kan/må man
bruge alm. dioder for at sænke spændingen?

VH EMil Nielsen

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?

NEJ! Det er ikke spændingen du skal sænke, men begrænse strømmen. Og det var
du jo inde på tidligere med Ohm's lov ;-)
spændingsfaldet over lysdioden trækker du fra forsyningsspænding, den
resterend spænding sætter du ind i Ohm's lov sammen med den strøm din diode
skal have, så får du størrelsen på formodstanden sådan her:
Forsyning = 10 V
Spændingsfald på diode 2 V
10-2 = 8
Strøm i diode 20 mA
Sat ind i Ohm's lov:
U/I= R
8/0.020 = 400 Ohm
Så kan du selv sætte dine egne værdier ind. ;-)

--
Mvh.
Torben Fejr

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?

var
diode

Hehe havde faktisk en idé om at det var sån det hang sammen, skulle bare ha
det skåret ud i flamingo, så TAK for hjælpen! B-)

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?

stadig

LED's skal have konstant strøm ikke konstant spænding. Små tolerancer vil
give store ændringer i strømmen når du bruger en diode til at styre
spændingen, hvorimod en modstand vil give en meget mere konstant strøm og
dermed mere konstant lys og længere levetid for LED'en.

En endnu bedre "formodstand" til LED's er en konstantstrømsgenerator.

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?
3,x

- Arh jeg kan se lyset nu, men i den opsætning jeg i det her tilfælde viser,
holder batteriet sig inde for 3,7 - 4,0 V,. Det vil vidst ikke udgøre den
store fare med brug af diode så.
Men ellers, modstande jeg bruge vil!

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?

vil
og
viser,

Hvis du i begge tilfælde kan holde strømmen under 20mA er det måske ok, men
de fleste LED's dør af 30-40mA.
Husk også at måleinstrumentet er en formodstand, dvs. du får større strøm
uden instrument end med.

Personligt ville jeg opfatte en ændring på 0.3 volt som rimelig meget når du
bruger dioder til at styre strømmen.

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?

Interessant projekt. Hvor har du tænkt dig at "gemme" lysdioderne?

MVH
  Thomas

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?
On Sun, 9 Nov 2003 18:45:21 +0100, "Emil Nielsen"

Aiiiii. Jeg er åbentbart ikke den eneste, der går og leger med den
idé. Hvis du vil lave glidende farveskift m.v., så tag evt. et kig på
min lysdiodestyring:
http://www.ejberg.dk/ledfade2 /
Som den ser ud på siden lige nu, er den "kun" brugt til at styre lyset
i et lille stuespringvand, men jeg har planer om at udvide den til at
kunne køre i RS485 netværk, og lade 5-6 processorer styre lyset i hele
rummet.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?
Hej Mikael,

Today we take Manhattan... Tomorrow we take The World.
*Titelmelodien fra SuperCarla fader stille ud*

Hvis du også farver Den Røde Plads grøn, så gi'r jeg en middag ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Eiiiij selv! vildtvildt. Der er vidst lidt ingeniør i dig :-)

DET må jeg granske lidt - jeg har selv tænkt flygtigt på
computer/chip-styring af lys, hvor jeg kunne styre enkelte serier eller
dioder via programmering.. Hvis du ku lave et GUI program der var
OVERSKUELIGT er jeg førstekøber.
Jeg fatter pt. minus programmering, men er villig til at sætte mig ind i
dine eksempler.
Jeg arbejder også ppå mine rulleskøjter, som får 3 kanalers mekanisk
omskiftning til forskellige farver..foreløbig ser det uhæmmet godt ud når
man fx. kommer rullende for fuld blå udrykning (dog ikke blink)..!
Så hvis du ser en blå psykopat (eller hvid/UV) med 40km/t, så er det bare
mig. (Kan man forresten blive stoppet af politiet for at køre med lys uden
cykel?!?)

Re: LEDer (lysdioder)... U=R*I eller hva?
On Tue, 11 Nov 2003 22:47:05 +0100, "Emil Nielsen"

Tjaaa, en lille smule måske.
Det står i hvert fald på mine eksamenspapirer ;-)

Tanken har faktisk strejfet mig, men pæne, intuitive og let
forståelige PC-programmer har aldrig været min stærke side.
Så det bliver desværre nok aldrig til noget.

M.v.h. Mikael

Site Timeline