Lave forbrug på 10 watt..

Hejsa.. :-)

Jeg har en 45 scooter, og har skiftet de bagerste blinklys til LED'er, men
de har selvfølgelig et meget lavere forbrug end de 10watt pærer der før sad
der, så nu virker blinkrelæet ikke mere.. Jeg har spurgt flere steder efter
et elektronisk relæ, men det kan man vist kun få hos bilværksteder som en
original del..

Så mit spørgsmål er, hvordan laver jeg et forbrug på 10 watt som jeg bare
lige kan skrue/lodde på ledningen, det kan selvfølgelig lade sig gøre at
bare smide en lille plastickasse på med en pære inden i der blinker med, det
virker lidt primitivt, kan man ikke sætte en modstand på, eller noget andet
fikst så jeg bibeholder et forbrug på omkring de 20 watt ialt, og LED'en
bare blinker som den skal, og beholde det originale relæ? Scooteren er 12
volt hvis det gør en forskel..

På forhånd mange tak :-)

Re: Lave forbrug på 10 watt..

Hvad med at skifte dit "Blink relæ" ud med et elektronisk?
Et elektronisk relæ laver jo ikke den karaktaristiske lyd som et gammel
daws,
men det er også rimelige nemt at lave..
Hvis du have nogle ideer så sig bare til, så kikker vi på det!

mvh
Allan

Re: Lave forbrug på 10 watt..

Jo en modstand er OK - men spild af energi (tager nok lige et par m/t af
tophastigheden ;-)!

Hvi du alligevel skulle ønske den slags snavs:
P=(U^2)/R => R=U^2/P

Eks R=6V^2/10W=3.6ohm (husk at checke at modstanden kan klare effekten - og
husk at den  bliver små lun når du placerer den). Gå til nærmeste højere
standardværdi....

Det er nok også ligemeget på en scooter... Og ellers er det heller ikke
svært at lave. =)

Mvh.
 Anders

Re: Lave forbrug på 10 watt..
Hejsa,

Nu er det vel ikke så tit man bruger blinklys ved knallerterens
tophastighed, eller...??

/C

Re: Lave forbrug på 10 watt..

Jo, jo. Overhalingsblink på motervejen.... ;-P

/A

Re: Lave forbrug på 10 watt..
*LOL* :-)

af

Re: Lave forbrug på 10 watt..
*hæhæ* tophastigheden er vist allerede højere end den må, så bar den stadig
kan rende 45 km/t efter jeg har klistret bredboard og modstande og måske en
ekstra led der kan indikere at kredsløbet virker på indersiden af skærmen så
er jeg glad ;-)

en
bare
at
med,
og
LED'en
12

Re: Lave forbrug på 10 watt..
Jamen det kan jeg også godt, men hvem sælger lige det, autoriserede
værksteder? Skal man bare gå ind til f.eks. Ford og bede om et relæ til en
forholdsvis ny model der er skiftet til elektronisk relæ? Ideologien var jo
nærmere at et elektronisk relæ (når man engang har fundet det ;-)) koster,
lad os sige 200 kr, hvis man kunne lave det med modstande der koster et par
kr ville det jo være lidt smartere, er godt klar over at knallerten kunne
bruge 10w til blinklys, en anelse til LED, og lidt til relæ hver gang den
blinker hvis man laver det på den "dyre" måde, men omvendt er den jo fra
fabrikken designet til at skulle bruge: strømforbrug til mekanisk relæ, 1
lille pære til indikation, 2x10 watt, så den burde jo kunne trække det :-)

men
en
bare
12

Re: Lave forbrug på 10 watt..

Selvfølgelig kan du det. Du har brug for 2 ligninger P=UxI (watt er lig
volt gange ampere) og U=RxI (volt er lig modstand gange strøm.

Disse kan du reducere ned til P=U2/R (watt er volt gange volt divideret
med ohm) eller R=U2/P (modstand er lig volt gange volt divideret med
watt).

Du har lært det i skolen, men har nu fået det opfrisket :-)

Hvad skal modstanden være på ????
(kom frisk Jay)

Re: Lave forbrug på 10 watt..
Lad os lige først slå fast at næsten alt jeg har lært i skolen stort set er
væk *G*

Altså siger du jeg bare skal sige (12 x 12) / 20 = 7.2 ohm? Fordi.. den
bruger jo allerede omkring 10 watt og skal op og bruge 20, kender ikke
strømforbruget på de 9 leds, men det er jo ikke mange watt.. skal man så
dividere med 20, eller 20-1010% (som i det jeg skal op på minus det der
allerede er?) Det originale relæ er jo nok ikke særlig fintfølende, men
led'en må jo bruge væsentligt mindre strøm end de 10 watt ihvertfald for det
bliver snydt..? :-)

bare
det
andet
12

Re: Lave forbrug på 10 watt..
Skal lige skynde mig at sige at det er temmelig svært at komme til
blinkrelæet uden at skille fronten ad, STORT arbejde, har gjort det én gang
og ville gerne være fri for det, en anden ting er jo at selvom det er fedt
nok i en moderne bil ikke at skulle høre klonk-klonk-klonk når man skal
dreje er det jo faktisk meget rart, at den lidt primitive lyd er på
scooteren, så kan man bedre høre når signalet er slået til, og om man ikke
lige fik det slået fra :-)

Men indtil videre, tusind tak for jeres hjælp, fedt med så hurtig og
kvalificeret hjælp :-)

Lad os nu sige jeg ramte rigtigt med de 7 ohm, hvordan er det så modstanden
skal "vende" på ledningen, er retningen lige gyldig, kan huske jeg samlede
noget på et tidspunkt hvor det var meget vigtigt den rigtige farvestribe
vendte den ene vej, men det var nok nogle dioder jeg skulle sætte på..
Sorry, er længe siden jeg har rodet med elektronik :-)

bare
det
andet
12

Re: Lave forbrug på 10 watt..
Og ændrer lige mit svar til 14.4 ohm efter jeg har tygget lidt på det *SG*
Hvad er den nærmeste modstand man kan få, er det 14 eller 15 ohm så? :-)

bare
det
andet
12

Re: Lave forbrug på 10 watt..
..... OG.. på brinck.dk har de noget der hedder effektmodstande, blandt
andet den her "0R1 / 10W", er det noget man kan bruge eller er det noget
helt andet?

bare
det
andet
12

Re: Lave forbrug på 10 watt..

Ork i hel... du spørger meget, jeg summerer lige op:

Hvis den førhen brugte 2x10W, skal du finde ud af, hvad dine dioder
bruger. Er det færdige lygter du har købt, må der jo være nogle
specifikationer på dem. Er det hjemmelavede lygter, må du kende, hvilke
komponenter du har sat i.....

Modstanden skal ikke vende på en speciel måde, den skal bare mellem de
to ledninger til blinklyset. (og en for hver side formoder jeg).

Med hensyn til størrelsen tager du næste modstand i rækken (over). Jeg
formoder at det heller ikke er _så_ kritisk.

0R1 10 W er på 0,1 ohm, det er lige lovligt lidt. Jeg vil tro at en 5w
modstand kan gøre det, hvis du kun vil brænde 10W af (den er jo slukket
det meste af tiden).

Re: Lave forbrug på 10 watt..

Det er færdige lygter, men der står ikke noget forbrug på dem nogen steder,
lidt irriterende, men der sidder 9 dioder i, og går da ud fra de ikke er
forskellige fra det forbrug dioder plejer at have, så nogen lygter der
svarer til mine et sted, og der stod forbruget opgivet til 880mW pr diode,
men så burde 9 dioder jo allerede nærme sig det forbrug en 10w pære ville ha
haft..

altså den ene side på stel og den anden på plus? For har set nogen der
sætter dem på plus ledningen bare?

Med den pris modstande har kan jeg vist godt købe nogle stykker hjem i
forskellige størrelse så jeg har lidt at eksperimentere med :-)

Synes bare lige de lød så smarte så måtte lige ha opklaret hvad det var for
nogle :-)

Re: Lave forbrug på 10 watt..

9 dioder er nok noget med 3x3 dioder af 20 mA = 0,7 W eller ca
deromkring.

0,8W/diode lyder voldsomt !

Det brænder de fleste dioder af ved. Typisk skal de have 2 volt og 20
mA, hvilket giver 0,04W. Så sætter man et par stykker i serie og til
12 volt.

Jep, altså på ledningerne til lygterne...

Jep

Re: Lave forbrug på 10 watt..

det er dem her,
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId14%47&iItemId92%816 - synes
heller ikke de er særlig kraftige, så synes også de 0.8W var for meget, men
det vil sige jeg skal bare ca lave et forbrug på 9W?

Skal ha købt en lille monteringskasse og smidt dem ind i :-) Regner med bare
at smide noget krympeflex ud over når jeg har loddet det :-)

Site Timeline