laser aftaster eller ligende.

Hej Alle

Jeg er på jagt efter en aftaster der kan reg. om der kommer emner forbi
(træ).
Det er min plan at jeg vil lege lidt med sådan en og en com port på min Pc,
men jeg kan ikke lige finde en og købe på nettet.

Er der en venlig sjæl der har en link??

//MO

Re: laser aftaster eller ligende.

Pc,

En fotocelle?... www.rsonline.dk

/peter

Re: laser aftaster eller ligende.

Det hedder vistnok en fotoaftaster .. hvis det skal være en kombineret
enhed... også hvis det er med reflex..

~~Frank .,

Re: laser aftaster eller ligende.

Mere specifikt ?

Der findes andet end deciderede fotosensorer.

Skal du bruge fotosensor kan jeg anbefale at du finder en med seperat
sender og motager, det fungerer bedst (er mest præcise), er det nogle
meknisk store ting og et beskidt miljø, ville jeg foretrække en mekanisk
switch i stedet.

Re: laser aftaster eller ligende.

Det plejer nu ikke at være et problem ..

Jeg arbejder på en træ virksomhed, og vi har mange maskiner, de gamle bruger
mest mekaniske switche men alt der er nyere kører udelukkende med
fotoaftastere til at detektere emner ..

Hvis det bare er en indikation af om emnet er kørt forbi bruges der normalt
reflex (også over større afstande 100cm+) , men hvis den kun skal aktiveres
ved en bestemt afstand bruges der direkte detektering ..

~~Frank .,

Re: laser aftaster eller ligende.

Med reflektor, eller seperate sendere og motagere ?

Re: laser aftaster eller ligende.

Med reflektor .. hvis det er langt ..

Direkte dektektering hvis det er kort ..

~~Frank .,

Re: laser aftaster eller ligende.

Okay

Har bare dårlig erfaring med reflektive sensorer, på forskellige
emner...

Re: laser aftaster eller ligende.

Det største problem vi har er når at vores emner er sorte .. nogle af de
fotoaftastere vi bruger kan ikke taste på dem. Men både blanke og matte
flader i grå, hvid er intet problem..

Men et af problemerne ved reflektive sensorere er at tasteafstanden øges
eller falder i takt med at farven skifter .. men på de feste maskiner vi har
er det heller ikke noget problem fordi at vi taster på samme afstand hver
gang, og har masser af plads foran så vi ikke får fejltastninger ..

men fx maskiner hvor fotoaftasteren er placeret nedenunder emnet og der
foregår en bearbejdning ovenover har vi haft problemer med de sorte emner,
som vi godt kan taste på men for at kunne det skal følsomheden sættes så
langt op at vi også taster på maskinen ovenover. derfor skal disse
fotoafstastere justeres ret præcist .. eller bruge en model med stor margin
overfor farveskift.

Re: laser aftaster eller ligende.

Omron E3JK-DS30M1 er en direkte detekterende fotoaftaster .. og den er ikke
alt for dyr ..
Rsonline.dk .., varenummer: 171-5488
den har også relæudgang ., som kunne være interessant hvis du vil adskille
den fra din serielle port .. den er med ledning så du ikke skal til at købe
kabel med stik .. og den har op til 30 cm detekterings rækkevidde .,
af minusser kan nævnes at det ser ikke ud til at man kan justere
detekterings afstanden dvs. du kan ikke detektere noget op mod andet
..(inden for de 30 cm ..)

Hvis det skal være laser .. så er vi i en ret dyr varegruppe ..
fx Baumer H0DK14P510S35A
Rsonline varenummer: 446-0282

Men der findes en milliard million .. alle mere eller mindre tilpasset et
specifikt behov ..

gevindtyperne som er forholdsvis små ., og ret rubuste ..
de små kvadratiske som er forholdvis billige ..
de større kassetyper som kan være meget præcise .. og have lange rækkevidder
..
og så findes der jo dem der kan kende forskel på farver .. dem der kan
detektere klare genstande .. dem der kan registere bestemte afstande .. dem
der kan detektere sorte emner .. dem der er nemme at skifte med stik
forbindelser ..

Re: laser aftaster eller ligende.
Hej Alle

Tak forsvar inkl. detaljer.

Jeg vil forsøge at lave en løsning som tæller emner der kommer ud af en
træbearbejdnings maskine.
Det vil sige en "tæller" hvor jeg får en signal hver gang der køre et emne
forbi, oplysningen vil jeg så bruge til at
måle antal emner og stop m.v.

mvh.
MO

Re: laser aftaster eller ligende.
Ellers kunne IFM Electronics også være en mulighed, de har en såkaldt
produktselector: http://www.ifm-electronic.dk/ifmdk/web/pmain.htm

Denne kunne også være en mulighed, det er en laser med afstandsmåling i,
prisen skulle ligge omkring 1800 kr.:
http://www.ifm-electronic.dk/ifmdk/web/dsfs !O1D100.html

Forresten hedder de fotoceller der taster direkte på emnet en "fotocelle med
baggrundafblænding" :-)

/Claus

Re: laser aftaster eller ligende.
med

Men .. en fotocelle .. er jo kun den ene del ..  når det er en kombineret
enhed .. så kalder vores leverandører dem for fotoaftaster ..

Fx hos Wenglor som vi køber en hel del hos ..

~~Frank .,

Re: laser aftaster eller ligende.
Det vi snakker om er en og samme sag, en fotoaftaster er en fotocelle :-)

/claus

[...]

Hvad med at bruge enten en decideret switch, som emnet påvirker når det
kører forbi.. F.eks 204-1277 fra RSonline.dk

Eller f.eks en arm hængende over transportbåndet.. Emnet skubber til armen
som aktiverer f.eks en 180-7363 føler fra  www.rsonline.dk

Begge løsninger koster under 300 dask + moms, og ihvertfald føler-løsningen
skulle kunne lade sig gøre, hvis det er på en fabrik med et
reservedelslager.. Det er en ret udbredt type føler ( måske ikke lige den
model, men noget tilsvarende )

/peter

Re: laser aftaster eller ligende.
Brug en fotocelle med sender og modtaget seperat, specielt hvis emnerne
kommer hurtigt forbi......

/Claus

Re: laser aftaster eller ligende.

Det er nu ikke nødvendigt .. med mindre at de kommer meget hurtigt forbi ..

for mindre end 3 måneder siden byggede jeg en meter tæller med fotocelle ..
og for at teste hvor hurtigt den kunne tælle, satte jeg en hvid streg på en
vinkelsliberskive .. i vinkelsliberen .. og en standard fotoaftaster der var
justeret så den kunne taste på den hvide streg..
og fandt til min glæde ud af at min vinkelsliber kører lige omkring de 11000
omdrejninger i minuttet som der står på siden af den ..

Men som sagt ., hvis emnerne kommer meget hurtigt .. så kan det da godt være
at man skal bruge noget andet ..

Hvis man bruger en aftaster med relæ, så er den muligvis lidt langsommere ..

~~Frank .,

Re: laser aftaster eller ligende.
Hej igen.

Kan man få en af de fotocelle der kan kobles direkte til en pc?

//MO

Re: laser aftaster eller ligende.

Pr definition har ingen pc et logsk inerface så de fleste fotoceller
kører enten 5 eller 24 volt (nok de allefleste). Du skal bare selv
definere niveauet på dit signal og så dividere ned med modstande.

Hvad vil du på af port ? seriel parallel eller usb ?