Lampe skal tænde når tanken er ved at være tom

Hej gruppe.

PE5% min motorcykel sidder der en benzinmE5%ler i tanken.
Jeg F8%nsker at fE5% en kontrollampe til at lyse nE5%r tanken er ved at v=
E6%re
tom.
Der gE5%r to ledninger til mE5%leren (variabel modstand). Ved helt tom
tank er spE6%ndingen 3,5 V. Ved helt fuld tank er spE6%ndingen 0,7 V.
Jeg F8%nsker at lampen skal tE6%nde nE5%r spE6%ndingen er 2,7 V og derover.
Hvordan laver jeg det?
Jeg tE6%nkte pE5% noget med en zenerdiode der E5%bnede en transistor, men
jeg er tvivl om det er sE5%dan man gF8%r??
Et lille diagram ku vE6%re super.
HE5%ber nogen vil hjE6%lpe.

MVH Jan

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være tom
første hit på google "voltage comperators" giver stort set alle tekniske
muligheder: TTL, Cmos, OPamps, 555 oma.

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at v ære tom

En simpel spændingsdeler med et par modstande kan vel gøre det.
Et andet problem vil være impedansen (modstanden) i føleren - den vil
formentlig ikke bryde sig om at blive belastet for meget, hvilket vil
forhindre spændingen i at stige.
Så jeg ville foreslå en emitterfølger, med deleren som emittermodstand.
Jeg har ikke pt. mulighed for at tegne diagrammer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være to m

jeg synes du skal finde en smithtrigger ,som jo ogsE5% er comparator..du
kan finde diagrammer med to transistor smitth..
fordelen er at lampen tE6%nder idet punktet nE5%s fra feks oppefra ,men
ikke skifter tilbage hvis der sker en mindre E6%ndring fra den andeen
side.alsE5%. lampen vil lyse fast sE5% snart punktet er nE5%et, og bliver
ved at lyse selv om du kF8%rer over et bump.
du kan let finde eksempler..
alex

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være tom

Jeg ville helt klart gå efter en op-amp koblet som komparator og så få den
til at drive en LED (eller evt. via. transistor en pære)!

Ganske simpelt, kræver kun nogle få modstande og en IC til et par kroner.
Evt. en zener et par modstande og IC'en.

Brian

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være to m

En reference (fx. en zener diode - eller en "fE6%rdig" reference hvis
det skal vE6%re fint og temperaturkompenseret ;-) og en opamp som nE6%vnt.
LM339 husker jeg som en decideret (quad?) komparator - der er sikkert
en fin app-note i databladene. Ellers finder du helt sikkert noget du
kan bruge i Nationals op-amp datablade/appnotes...

Mvh.
 Anders

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være to m

sE5%vidt jeg kan se sE5% passer spE6%ndingen lige til en 7413 smitttrigger.=
.
ved ikke hvad nummer den har ved HC serien hvor der kan bruges hF8%jere
driftspE6%nding end 5 volt.. sE5% skulle det kunne gF8%res med en ic og max
2 modstande..
7413 har en smitttrigger input og den skifter omkring 2,7 mener
jeg ..SE5% muligvis kan du tilslutte direkte til indgangen.. og der er
flere i samme pakke sE5% en invertering er mulig hvis nF8%dvendig.. den
kan drive en led . ialt 2 til 4 komponenter .
alex

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være tom

"Jensen"

tank er spændingen 3,5 V. Ved helt fuld tank er spændingen 0,7 V.
Jeg ønsker at lampen skal tænde når spændingen er 2,7 V og derover.

Vær obs på at spændingen er forskellig efter om cyklen lader eller ej.

En modstand, en lysdiode, et mindre antal almindelige dioder der hver
snupper ½ V skulle kunne gøre det. Det hele i serie, men overgangen til lys
vil være "glidende" og ikke on/off - og lidt afhængigt af om motoren kører
eller ej.

Per*

Re: Lampe skal tænde når tanken er ve d at være tom

Det tvivler jeg nu meget på. Det må være en reguleret spænding der
forsynes med, for ellers ville det jo give store fejlvisninger.

Re: Lampe skal tænde når tanken er ved at være tom

Nej, for man lader bare målekredsløbt kigge op mod
forsyningsspændingen. Driver forsyningsspændingen gør målespændingen
det med samme forhold og så kan man ikke se det.

Re: Lampe skal tænde når tanken er ve d at være tom

//
Også benævnt ratiometrisk måleprincip. Kan klares vha. en opamp koblet
som komparator.

Bjarne
//

Site Timeline