Lægmandsspørgsmål om modstande... - Page 2

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...
"booste"
spænding?

Ja...
En tændt blæser (eller bare DC-motor) kan trækkes meget *ned* i
omdrejningstal. Dette er naturligvis meget fristende, men det kan samtidig
være problematisk, at trække motoren igang fra stilstand og op til dette
lave omdrejningstal. Så motoren bør ikke må køre langsommere, end at den kan
sparke sig selv igang. Problemet er nok ikke gældende ved 7V.

Men det kan opstå, hvis de 7V stadig er for meget og man ønsker, at reducere
spændingen yderligere. Man kan dog lave et lille kompromis: Tanken er, at
man kortvarigt "skyder" fuld spænding på blæseren, så poppellen og lejerne
lige kan komme godt i sving, samtidigt oplades kondensatoren, hvorefter
blæserens omdrejningstal efterhånden reduceres til dét, antallet af dioder
bestemmer og du vil have.

Hilsen
Lars

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande.. .

Overvej evt. 7 volts tricket - check her
http://www.cpemma.co.uk/7volt.html

eller en af de mange andre sider om ideen. Den er simpel, koster intet,
og er let at få til at virke. Jeg har selv en blæser som kører 5 volt,
men der er mange 12 volts blæsere som ikke kan starte der.

Mht. dioder, så har de en ring/cirkel i den ene ende. Den fungere lidt
som en slags pil, og hvis du forbinder flere dioder i serie, skal du
sørge for at de alle peger i samme retning, ellers vil der ingen strøm
gå. Du kan stadig fint bruge en kombination - dvs. 7 volt som du
reducere til 6.3 volt vha. en enkelt diode. MEn 7 volt er som regel lavt
nok for de fleste.

Jørn

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

DET er godt nok smart! Jeg har også en lille kontakt et sted, så kan jeg jo
skifte mellem 12 og 7 volt. Op på loftet at kigge... :)

Okay - smukt! Jeg prøver lige først med 7-voltstricket, det kan jeg jo gøre
allerede i aften! Elektronik er noget sjovt noget :P

Tak for tippet! :)

Daniel

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Neeeeejjjj... Perfekt! 7-voltstricket virker! :D Og den er dejligt
støjfri :) Nu er det bare spændende, om det er nok til at holde cpu'en
kold.

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...
Put en termistor ind i kredsløbet, så køler den efter behov.
Erik
havde

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Det er ikke ligemeget hvilken der sættes ind. Det skal være en NTC.

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...
Nej, jeg foreslog kun en måde, ikke en specific løsning, men kan da gerne
fabrikere en færdig løsning, om det er en NTC eller PTC kommer an på hvor i
broen den sidder. Med ntc: sluk når det er koldt nok,  ptc: køl når det er
for varmt, eller omvendt, igen, brug en h -bridge med N/P-TC som den ene

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Og Daniel er totalt uvidende om elektronik. Han skal ikke have metoder;
han skal have mere eller mindre færdige løsninger.

Funktionen skal være NTC.

Kan du iøvrigt se at dine indlæg er noget rod?

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Hej igen! :)

Er det ikke noget mere eller mindre hardcore noget, jeg skulle lave, hvis
det skulle virke? Det lyder ellers meget cool :)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Det kan laves på en simpel måde og det kan gøres automatisk, men
kompliceret, som Erik foreslår. Men set i lyset af resten af tråden, så
er det vist ikke nok bare at få et hint; der skal en komplet løsning
til... No offense...

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Hihi :) None taken. Jeg er også bare glad, nu jeg har en stille computer :P

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Site Timeline