Ladning af Pb akkuer ?

Hej NG
Jeg har fået fat på nogle ubrugte, men ikke nye 12 volts 2AH forseglede
akkuer som jeg vil bruge til et DIY RIAA-projekt.
Men, hvordan skal jeg lade dem ? Jeg mener at have hørt noget med at
ladestrømmen ikke må overstige 10% af batteriets kapacitet, dvs. 200mA i mit
tilfælde. Men, hvad med ladespænding ? er det OK at det er i nærheden af
batteriets spænding (den skal vel være over ?) Hvordan kan jeg beregne
ladetiden, mener at have hørt noget med at det er ladestrømmen divideret op
i kapaciteten plus 10 %, hvilket vil sige 11 timer ved 200mA  i mit tilfælde
?

Er jeg helt galt på den ?

Mvh.
Hans

Re: Ladning af Pb akkuer ?
mit
op
tilfælde

Du skal ikke lade med konstant strøm men med en konstant spænding på 13-15V
Jeg vil anbefale dig at finde et datablad på dit batteri, der i kan du
sikkert finde den rigtige lade spænding.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

det vil jeg så ikke give dig ret i, jeg har et 12V 7AH
fabrikatet er noget der starter med Y jeg kan ikke lige på stående fod huske
navnet
i følge deres data blade skal der lades med 10% altså 700ma og det skal der
gøret ind til spændingen er oppe på 14,7V

det man gør hvis det skal være simpel er at lave enstrømforsyning med
konstandt
 ud gangs spænding regulering (som justeres til 14,7V) og en konstand strøns
regulering som man så sætter til 600ma (eller 200ma i dette tilfælde) og så
har du en lader der aldriv vil over lade dit batteri. jeg har et meget
simpelt diagram hvis du er interaseret, så send mig en privat mail, ellers
så glemer jeg bare at få det sendt.

hvis du startede med at sætte 14,7 og det bare er en konstandt spænings
forsyning og at der ikke er nogle strøm begransning i så vil den lade med
lige så mange A som din forsyning kan trække, og du vil ødelække batteriet.

--
 for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
 erstat "(snabel-A)" med "@"

Re: Ladning af Pb akkuer ?

huske

Yuasa ?

der

Jeg har (fordi dk.binaer er forpestet) lagt noget om Yuasa's
blyakkumulatorer på min hjemmeside:

http://www.012.dk/elec/bat/MSDS_LeadAcidBattery.pdf
http://www.012.dk/elec/bat/TechMan.pdf
http://www.012.dk/elec/bat/yuaapp.pdf

Der står en masse, det er noget jeg har samlet sammen til et jeg selv har.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

jep det var det, hvis nogle er interaseret i at lave en billig stabil og
simpel lader så kike her

http://www.vt52.com/diy/myprojects/other/charger/charger.htm

det er alt hvad der skal til, mere er ikke nøvendig og er kun spild af tid
og penge ;-)

--
 for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
 erstat "(snabel-A)" med "@"

Re: Ladning af Pb akkuer ?
Hej Morten,

Man kunne også blot se det i databladet for LM317, men det er nu en lille
overdrivelse at skrive "mere er ikke nødvendigt".
Jeg refererer her til citatet fra siden:
"2)  The charging voltage should be set to 2.3 - 2.4V per 2V cell. So a
12V battery (6 cells of 2V) is charged at 6 x 2.3 = 13.8V."

Ladespændingen afhænger af brugs. og oplademønstret og kan, alt efter
brug, variere mellem ~2V2 og 2V6 når ekstremerne medtages.

--
Venlig hilsen,
Søren

undskyld mig men jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du skriver / mener

mener du at lade spændingen afhænger af hvormeget der er tilbage på
batteriet ?

mener du at alt efter hvor meget der er tilbage på batteriet så skal lade
spæningen ændres ?

det kalre batteriet da selv, hvis jeg sætter en konstandt strøm på 600ma på
så starter spæningen med at være måske 11v og stille og roligt stiger
spæningen i takt med at batteriet bliver ladt op, og så er det da rigtig at
for at kunne blive ved med at skyde 600ma i batteriet så skal
"overspændingen" stige men det klare konstandt stroms regulatoren jo.
--
 for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
 erstat "(snabel-A)" med "@"

Re: Ladning af Pb akkuer ?
Hej Morten,

Punktummet var en en tastefejl. Der skulle have stået brugs- og
oplademønstret (altså brugsmønstret og oplademønstret).

Nej.

Nej.

Lad os lige slå det helt fast: Bly/syre-batterier skal oplades med
konstant spænding (og en eller anden form for max.strømbegrænsning, der
dog kan være udført som indre modstand).

Med brugs- og oplademønster menes den måde batteriet bruges på mht. hvor
meget det aflades mellem hver opladning, ved hvilke temperaturer og
strømme det sker og hvor længe det står/kan stå til opladning og igen ved
hvilke temperaturer det sker etc. etc. der er mange parametre.

Nogle af yderlighederne er float-charge hvor batteriet er tilsluttet
ladespænding konstant (fx. i tyverialarmer) og deep-cycle hvor du oplader
på kortest mulig tid og derefter bruger batteriet helt i bund, evt. i
strømtræk af varierende længde og styrke.

Alene ved ensartet opladning på samme batteri, betyder
omgivelsestemperaturen en hel del for hvor høj ladespændingen skal være.

Håber det klarede det lidt op :)

--
Venlig hilsen,
Søren

ja, tak for uddybelsen ;-)

--
 for at svare direkte send til mrnews(snabel-A)tiscali.dk
 erstat "(snabel-A)" med "@"

Re: Ladning af Pb akkuer ?
says...

I december 2000 blev der afleveret et afgangsprojekt på EUC Syd
(electronic engineer). Prøv at få en kopi af rapporten.

Projektet var et ladeapparat til bly-akkumulatorer der tager højde for
hele opladekurven.

http://mediatek.eucsyd.dk/ - Søg på Thomas Slivsgaard

--
Med venlig hilsen/best regards