Krystaller

Hej!

Findes der 3.69MHz krystaller, eller må man tage sig til takke med 3.6864MHz?

Re: Krystaller

3.6864MHz?

SOm udgangspunkt findes der netop den frekvens, DU vil have. De slibes efter
behov, men det koster lidt ekstra.
Hvad er det til ?

Bo //

Re: Krystaller
Hej!

Ja ok, men jeg ved opstillingen har kørt på et standardkrystal.

En Crystal CS8900 Ethernetchip interfacet til en Atmel 8515. Koden specificerer
en 3.69MHz krystal, men jeg tror da 3.6864 er ok. Den findes ikke specifikt som
standardstørrelse eller?

Re: Krystaller

specificerer
specifikt som

Husker jeg rigtigt, så kører 8900'eren på et 20MHz xtal, så den kan holde de
10Mbit. Om den tilkoblede processor afviger 1 promille, kan jeg ikke have
fantasi til at gøre et problem ud af. Hvis det var en oscillator til radio
kommunikation, ville jeg lade et krystal slibe, men hver vil jeg bruge det
uden at blive nervøs.

Bo //

Re: Krystaller
Hej!

Ok, nu får vi se :) Men jeg kan da heller ikke forstille mig 1) et system bygget
på et specialslebet krystal eller 2) at så lille en afvigelse burde have en
betydning.

Re: Krystaller
3.6864MHz?

Hej Kim

En afvigelse på 3,6Khz burde kunne redes ved at "trække" lidt i krystallet
ved hjelp af et par kondensatore.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Tallet er vel ikke opgivet som 3,690(000) ?
Hvad får du hvis du afrunder 3,6864 til 2 decimaler ?  :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Normalt er 3,6864 MHz et krystal og 3,69 MHz er en keramisk resonator.

Keramiske resonatorer kan i mange tilfælder bruges som erstatning for for
krystaller hvis nøjagtigheden ikke skal være "hysterisk", og så er resonatoren
også som regel billigere.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline