Kredsløb til styring af strøm til motor

    Jeg sF8%ger et kredslF8%b til at lF8%se fF8%lgende opgave:

Et motor styret lE6%rred styres pE5% denne mE5%de:

220v                 lE6%rred
            o-----o  op
o-----o --K--   20%
            o-----o  ned

o-----------------o  gnd

NE5%r kontakten K er i neutral stilling er der ikke strF8%m pE5%, ellers ka=
n kontakten
vippes op eller ned, og dette fE5%r motoren til at trE6%kke lE6%rrede op el=
ler ned.
LE6%rredet/motoren stopper selv nE5%r det er helt oppe eller nede.

Derudover har en projektor en 12v trigger udgang, som giver 12v konstant s=
E5%lE6%nge
projektoren er tE6%ndt.

Problemet er sE5% at lave en dims som kF8%rer lE6%rredet ned nE5%r projekto=
ren tE6%ndes,
og kF8%rer lE6%rredet op nE5%r projektoren slukkes.

Umiddelbart ville det vE6%re simpelt bare at smide et relE6% pE5% de 12v, d=
et lF8%ser
problemet umiddelbart. Dog vil det svare til at een af kontakterne holdes n=
ede
konstant - jeg er ikke sikker pE5% hvor smart dette er. SE5% det optimale v=
ille sE5%
vE6%re at have en timer som tE6%ndte for strF8%mmen til dette relE6% hver g=
ang der kom
et puls skifte fra projektoren - timeren skulle sE5% holde strF8%mmen i de =
10-15
sek. som det tager at kF8%re lE6%rredet op og ned. Ligeledes burde kredsl=
F8%bet heller
ikke bruge strF8%m nE5%r det ikke er i brug.

Jeg har forhF8%rt mig flere relevante steder om der ikke allerede findes en=
 sE5%dan
boks, de jeg ville mene at dette problem er typisk - dog uden held.

Hvis der er nogen der kender til en mE5%de hvorpE5% jeg kan fE5% lF8%st det=
te problem,
sE5% vil jeg vE6%re glad, for sE5% kan jeg dovne endnu mere.

vh. Lars Dam

Re: Kredsløb til styring af strøm til motor
Hej Lars,

Hvis der er endestopkontakter der kobler fra skulle det ikke være noget
problem.

Det kræver en separat strømforsyning, hvis du ikke skal til at rode med
noget drevet fra netspændingen.

Lidt er vel OK ?

Ja, det er jo nærmest fast arbejde at manøvrere den switch 2 x 15 sek.
_hver_evige_eneste_gang_ man tænder for projektoren ;-P

--
Venlig hilsen,
Søren