konverter 12v til 6v

Hej Gruppe

Det er ikke helt så enkelt som det lyder:

Min far har købt en VW Karman Ghia 1964, der er ombygget til 12 volt
el-system.

Det eneste der ikke er ændret er viskermotoren, der stadig er den originale
6 volts motor.
Og det er der nok en grund til: Der fås efter det oplyste IKKE en 12v motor
der passer.

Så jeg skal have 12 volt DC reguleret til ned til forsyning af en 6 volts
motor der bruger ca 15 A på 6 volt.  Forbruget er selvfølgelig ikke konstant
men startstrømmen de første par sekunder er ikke under 15 A.

Nogle forslag?

Kim Olsen

Re: konverter 12v til 6v

En sådan motor bruger meget strøm, så en løsning med at lave en
converter 12>6 Volt kan blive ret dyr ?
Har du set om Mascot stadig laver/sælger den slags, for det har de
gjort for efterhånden en del år siden ?

Måske 2 * 6Volts batterier og vupti du har et 6 Volts udtag.
Eller et 12 Volts batteri med udvendige forbindelser mellen cellerne ?
Det er også set at 12 Volts batterier er leveret med et 6 Volts udtag
(fint lille spadestik i en brønd på toppen af batteriet)

Alternativt kunne man prøve et autoelektrofirma, måske en sådan motor
kan vikles om ?

/Hans

Re: konverter 12v til 6v
 /Hans

Tak for dine forslag.
Jeg vil tro at det koster en krig at få den viklet om, men løsningen med et
12v batteri med 6v udtag vil jeg jagte lidt.
Skulle nogen have et link til sådan et batteri ville jeg være glad.

Kim Olsen

Re: konverter 12v til 6v
Hej Kim

De håndøre det koster kan vel ikke afskrække folk der køre
i veteranbiler ?

Re: konverter 12v til 6v

Det er næsten helt sikkert billigere at vikle den om, end at købe et special
batteri.

Jeg har fået flere 12V motorer i "viskermotor størrelse"  viklet om hos
Brønderslev Elektro, det har kostet ca 300kr pr anker, og så er det lidt
ligegyldigt om de har viklet tykkere tråd på, viklet dem dobbelt eller lavet
andet fiksfaks for at få dem til at holde til mit brug.

Mvh Kai

Re: konverter 12v til 6v

Det bliver døden for de akkumulatorer. Betænk dig, at cellerne "over" 6
volt bliver overladede med viskermotorens forbrug, og cellerne "under" 6
volt lige så meget underladet. :-/

Orla Pedersen
Re: konverter 12v til 6v

hej

Nu er det forhåbentligt MEGET sjældent at den kommer ud i regnvejr, så det
med ladningen er jeg nu ikke så bange for.
Men da Bosch har elektro værksted i Holbæk, vil jeg da spørge dem. HVis en
omvikling kan gøres for 3-400 er det da løsningen, men jeg troede at det var
meget dyrere...

hilsen

Kim Olsen
(hvis eneste elektronikbaggrund er en fortid hos Brinck Elektronik - for en
menneskealder siden)

Re: konverter 12v til 6v

"Orla Pedersen"

Det har Orla desværre helt ret i.

Per

Re: konverter 12v til 6v

Hvis det med omviklingen glipper af den ene eller anden årsag, så prøv
at kigge på de regulatorer der bruges til fjernstyrede biler mv. I gamle
dage var det blot modstande, men i dag er de switchmode, dvs.
energiafsættet er meget lille da den er en konvertering og ikke
regulering der sker og der findes modeller der snildt klarer 20-30 A
kontinuert og sikker endnu mere.

En anden mulighed er at slagte en udtjent akku-boremaskine el. lign akku
værktøj, du kan sikkert få det smidt i nakken hvis du er lidt heldig
(men sørg venligst for korrekt bortskaffelse af batteriet). Dem jeg har
set har vist været 15 A regulatorer.

Mvh
Mortenm

Re: konverter 12v til 6v [smps]

Hej Kim

Hvis du kunne finde på at lave din egen smps, så kig på:

2-4 stk MAX797 med 4-8 stk effekt N-MOSFETs. Én MAX797 med tilhørende 2
mosfets kan levere 10A (måske mere?).

6V ud:
MAX797:
Step-Down Controllers with Synchronous Rectifier for CPU Power:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1190
Citat: "...
These buck controllers achieve 96% efficiency by using synchronous
rectification
# 96% Efficiency
# 4.5V to 30V Input Range
# 2.5V to 6V Adjustable Output
..."

De bør synkroniseres sammen via 4 faser fra en ekstern oscillator:

MAX797:
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX796-MAX799.pdf
Citat: "...[side 16-17]
The MAX797 can reduce interference due to switching noise by ensuring a
constant switching frequency regardless of load and line conditions,
thus concentrating the emissions at a known frequency outside the system
audio or IF bands. Choose an oscillator frequency where harmonics of the
switching frequency don’t overlap a sensitive frequency band. If
necessary, synchronize the oscillator to a tight-tolerance external
clock generator.
..."

http://dk.rs-online.com /
har MAX797 varenr 540-4283.

Jeg ved ikke om disse n-mosfets er gode nok?

IRF2804SPBF 2mohm 6nF input C 651-8771 smd
IRL3713SPBF (IRL3713LPbF logic-level) 3mohm 6nF input C 651-8951 smd
IRF1104S 9mohm 3nF input C 469-1975 smd
IRFZ48ZSPbF 11mohm 651-8923 smd
IRFZ44EPBF 23mohm 543-2351

hilsen

Glenn

Re: konverter 12v til 6v [smps]

Hej Kim

MOSFETtene skal være logic-level:
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX796-MAX799.pdf
Citat: "...
The two high-current N-channel MOSFETs must be logic-level types with
guaranteed on-resistance specifications at VGS= 4.5V. Lower gate
threshold specs arebetter (i.e., 2V max rather than 3V max).
The best MOSFETs will have the lowest on-resistance per nanocoulomb of
gate charge. Multiplying RDS(ON) x QGprovides a meaningful figure by
which to compare various MOSFETs. Newer MOSFET process technologies with
dense cell structures generally give the best performance. The internal
gate drivers can tolerate >100nC total gate charge, but 70nC is a more
practical upper limit to maintain best switching times.
..."

IRL3713LPbF er logic level og skal have flyttet typisk 75nC ladning per
skift.

hilsen

Glenn

Re: konverter 12v til 6v
Har du det svært med teknikken finder du da bare en 6v motor mere og
sætter den i serie med den originale 6V motor, så kører det bare der ud
af igen til billige penge.
/KE Kofod.

Re: konverter 12v til 6v
Hej KE

Virker det også på to motore der ikke er belastet ens ?

Re: konverter 12v til 6v
Ja, i det her tilfælde vil det, da der ikke er elektronik indblandet, så
det vil nok køre upåklageligt, de 2 stk 6V DC motor vil ikke lave knuder.
/KE.

Re: konverter 12v til 6v

Så kan den jo monteres i bagruden til at vinke til dem der kører bagved :-))

Nej det må vist blive et besøg hos Bosch. Jeg er heller ikke helt sikker på
at min far synes om at det ikke ser originalt ud.

Bilen kan i iøvrigt se på min hjemmeside www.kims.pahn.dk

Tak for de gode input til Jer alle og rigtigt god weekend.

Kim Olsen

Re: konverter 12v til 6v

tilbage i 60'erne / 70'erne havde min far en "bobbel" som han selv ombyggede
til 12 V system... eneste han ikke kunne få var netop viskermotoren... så
den viklede min fars lillebror om... skal jeg evt. høre om det er noget der
stadig findes papirer på eller??
Jeg forstår i hvert fald godt at han vil have den original... men ehh.. det
er da vist ikke en original Karmann Ghia farve er det?? den er godt nok lidt
for krads til min smag... :-)

Rasmus

Re: konverter 12v til 6v

Hej Rasmus

Nej farven er bestemt ikke original Karmann Ghia, den er meget gul, men det
sorte tag  gør at det ikke virker alt for voldsomt når man ser den.

Med hensyn til omviklingen, vender jeg lige tilbage, hvis ikke Bosch selv
kan beregne det.

Hilsen
Kim Olsen

Re: konverter 12v til 6v
ok... kunne heller ik forstå... syns det er lidt synd i ik har fået den
malet i en org. farve...
men det er jo smag og behag... her i Aalborg området har jeg set en der har
fået den lakeret i Polen... for dælen da det er flot... den er malet i den
røde org. farve... uhhh haaa... han fik den vist malet inkl. transport for
noget der ligner 20.000 der ovre... i DK var det noget med 50.000 for samme
omgang...

hehe... det tror jeg nu godt de lige kan klare... :-)
jeg aner heller ikke om min far har papirer eller noget andet på det...

Rasmus

Re: konverter 12v til 6v

To motorer i serie virker lige som et differentiale.
Hvis den ene løber meget let, går den anden i stå.

Erling

Re: konverter 12v til 6v

Forslag
5 brokoblede 15A ensrettere i serie giver ca 6V spændingsfald.
Husk køleplade da  der afsættes 1,2*15 = 18W i hver og ISOLERING.
Niels

Site Timeline