kondensator på lille højtaler?

I en VHF radio er der på den lille, bitte højtaler i kabinettet
monteret en kondensator med påskriften I 03 KCK tværs over polerne.

Hvilken funktion kan den have?

Claus

Re: kondensator på lille højtaler?

Hvilket mærke / model?..

/peter

Re: kondensator på lille højtaler?

Jaaa, det ved jeg ikke :-)

Men jeg mener, at det er en keramisk skivekondensator, men værdien
kender jeg ikke. Der er et foto her:

www.tersgov.dk/kondensator.jpg

Claus

Re: kondensator på lille højtaler?

Der står 103. Det er 10nF.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: kondensator på lille højtaler?

OK, den forhindrer så, at man kan modtage FM-radio direkte på
HTén.

m.v.h. Emil

Re: kondensator på lille højtaler?

Jeg tror nu nærmere det er AM den skal forhindre i at detektere, idet FM
ville ligne et mirakel ( ;o)
( ja, sig det bare... ordkløver, hi )

MVH
Ebbe

Re: kondensator på lille højtaler?

Nu var det mærke / model på radioen jeg mente.. Jeg har engang, for en del
år siden, arbejdet for et af de firmaer der laver skibsradioer :-)

/p

Re: kondensator på lille højtaler?

skibsradioer

Nåh, sådan.

Det er en Apelco VXE 200 almindelig 25 watt VHF

Højttaleren, som er *virkelig* lille er brændt af. Udgangen virker
fint. Jeg tvivler dog på, at jeg kan finde en erstatnings højttaler,
fordi der er kun en enkel millimeters tolerance på begge leder.

Claus

Re: kondensator på lille højtaler?

Klip

Er du ikke tilfreds med de kommentarer du får.?

Jeg spørger fordi jeg synes det er en noget ubehøvlet indledning der er
på dine indlæg.
Det gør da at man lige overvejer en ekstra gang om han skal have et svar.

En mere venlig tone fra din side kan resultere i at du får flere svar.!

Mvh. Jørgen

Re: kondensator på lille højtaler?

Kender jeg ikke, men kan det ikke tænkes det er et forsøg på at hindre
selvsving i LF-delen?.. Nu er det jo ikke ligefrem et "venligt" miljø den
skal fungere i :-)

Prøv Monacor... De har rigtigt mange små højttalere, måske du kan finde en
der passer..

RS-components er også en mulighed..

/peter

Re: kondensator på lille højtaler?

Har du en diameter og en tykkelse på enheden ?  Måske et billede også?

mvh
JBH

Re: kondensator på lille højtaler?

også?

Diameteren er 46mm og dybden er 23mm.

Begge er meget kritiske, og ingen af dem må være mere end en milimeter
større. Dybden mås to, men det er også maks.

Claus

Re: kondensator på lille højtaler?

også?

Diameteren er 46mm og dybden er 23mm.

Begge er meget kritiske, og ingen af dem må være mere end en milimeter
større. Dybden måske to, men det er også maks.

Billeder her:

www.tersgov.dk/speaker1.jpg
www.tersgov.dk/speaker2.jpg

Jeg har ikke nogen ide om, hvor stor en effekt den skal kunne tåle.
Men når der er skruet helt op på "fm-støj", så kommer der over 7v ud.
Det er sikkert også derfor, at den er brændt af ..

Claus

Re: kondensator på lille højtaler?
rsonline har en 40mm mylar 365-6145 men jeg kan ikke se tykkelsen - den ser
tynd ud, kan tåle 2W
men er måske for lille?

/carsten

Site Timeline