Knight rider lys

Hej, er der nogen der ved hvordamn man laver et Knight Rider lys? Det
skal bruges til en bil, men det er mere elektronikken til det.
Jeg har sF8%gt pE5% nettet og de fleste bruger en PIC micro processor
eller noget i den stil som skal programmeres. Men jeg har slet ikke alt
sE5%dan noget udstyr.
SE5% kan man ikke lave det mere simpelt med et analogt kredslF8%b eller i
det mindste bruge nogle and/or gates? Jeg kan ikke lige selv regne det
ud, har desvE6%rre glemt det meste af det jeg lE6%rte. Men mE5%ske nogen
fra gammel tid har nogle PCB tegninger eller andre diagrammer liggende
de kunne scanne og sende, det lyder som en typisk skole opgave.
Mit nE6%ste spF8%rgsmE5%l, lysene, det skal vE6%re almindelige pE6%rere for
de skal "fade" ud og ikke bare slukke med det samme. Men skal man bruge
en kondensator for at lade pE6%ren slukke langsommere og hvordan skal
det lige gF8%res? Jeg gE5%r ud fra (hvis det er et digital kredslE6%b) at
man bruger et par transistore til at styre de 12 volt til pE6%rerene?
Jeg banker lige en side op pE5% http://nivs.dk/knightrider sE5% i kan se
lidt mere af hvad jeg mener.

Hilsen Hans...

Re: Knight rider lys
Hej Hans

Du kunne nok finde en tælle kreds som tæller til 16 (15) og hvor man sætter
en 4 til16 line dekoder på. Det er sådan en fyr som tænder en udgang af
gangen, svarende til det binæretal som står på indgangen. Udgangene samler
du med dioder således at udgang 9 er sammen med 7, udgang 10 er sammen med
udgang 6 osv. På udgangene kan du sætte nogle fet transistorer evt. med en
lille kondensator på gaten som holder den åben lidt efter.
Du kunne også bruge en 3 til 8 line dekoder, en fet og en lampe på hver
udgang og så en op/ned tæller. Når den når til 8 skal den tælle ned igen.
Bare et par ideer.

/Tom

Re: Knight rider lys
Den konstruktion du ser nederst på:
http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/knightrider.htm
var lidt i den stil som jeg havde i tankerne, i stedet for 16 lysdioder
kunne man samle udgangene med dioder og sætte enten power transistorer på
udgangene til at trække lamperne med, eller nogle FET'er evt. med en eller
anden form for driver foran, da det nok kniber med at trække dem ordentlig
høj med 5V.

/Tom

Re: Knight rider lys
Ja, har set lidt pE5% en lF8%sning med en 4017 Decade counter og en 555
timer. Jeg er ved at opbygge et print i PCB123 og sE5% teste det i et
andet program som heder CircuitShop. Det kan jeg anbefale. Jeg smider
mit fE6%rdige print op pE5% siden nE5%r jeg engang fE5%r det fE6%rdigt.

Hans...

Re: Knight rider lys
At bruge en proffecor til det er simpelthen overkill. En 555, en
tE6%ller bit up/down en 74xxx154 og en 74xxx132 plus dine lamper der nok
skal drives af nogle transistorer disse kan snildt hentes i 2 ULN2008.
De 2 gates i 132'eren bruges som flipflop og bestemmer om tE6%lleren
skal op eller ned, de 2 andre bruges til at trigge ff'en og 555'eren er
en clk generering.

Re: Knight rider lys

Hvordan er en processor overkill? Den er billig og kan gøre næsten alt i
en IC.
Alle andre løsninger kræver væsentlig flere komponenter og er ikke nær
så fleksibel.
Her er et eksempel på hvordan det laves med en MPU:
http://hjem.get2net.dk/hkj/Flasher.html

Nu gider jeg ikke lige checke datablade, men en tæller med 10 udgange
(er det ikke 4017) og en håndfuld dioder kan bruges til at lave hvad som
helst i mønstre, så lang tid der ikke kræves mere end 10 trin, Færre
trin kræver kun en ledning fra en udgang til reset input.

Re: Knight rider lys
Korrekt :-). Den stF8%dte jeg pE5% senere i gE5%r :-).

Re: Knight rider lys
Glemte at svare.

Overkill fordi man skal sidde og programmere det skidt med timming og
deslige. Hvis man ikke er ferm til asm kan man kF8%be sig en c eller
pascal kompiler, men for 16 LED's er det sgi overkil for evigt :-).

Desuden sE5% er der ikke sE5% meget sjov i at klistre dioderne pE5% en
chip, der gF8%r en masse. Det er sjovere at lege med kolbe og tin og
nusse med det. Det synes jeg i hvert fald. Klart visse ting skal laves
af en "proffesor" men ikke nF8%dvendigvis alt.

Mvh
  Klavs.

Re: Knight rider lys

Det er da det sjove

Og jeg har det lige omvendt.
En MPU sikre også at mange typer tilpasninger ikke kræver et kolbe eller
et helt nyt print, men bare en download fra en PC.

 > Det synes jeg i hvert fald. Klart visse ting skal laves

Man behøver ikke være "proffesor" for at kunne programmere.

Re: Knight rider lys

Kanske "proffesor" er slang for "processor" ? (bare et gE6%t, forsF8%ger
blot at forstE5% de unges sprog :->  )

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1 /

Re: Knight rider lys
Hejsa

Måske dette var noget ?

http://www.pchonline.dk/p.asp/id77 %

--
Med Venlig Hilsen
Per JM Olsen

Re: Knight rider lys
Ja, det var faktisk et billigt alternativt til selv at lave den,
desvE6%rre kan man jo ikke rigtigt se hvordan den fE6%rdige effekt er.
Tak for det...

Re: Knight rider lys
D8%hhhh what, jeg samlede min for 108 kr ???

Re: Knight rider lys

Øhhhh hvad ?

Hvad samlede du  ?

--
Kim

Re: Knight rider lys
KR lyset.

Re: Knight rider lys

Jep. Jeg synes da også det har sin charme at det ikke bare bruger en micro -
og de har næsten med garanti ikke brugt en micro i serien. (Ved det dog
reelt ikke, egentlig kunne de jo også have brugt en 64'er :o)

Leder selv efter en konstruktion til et lysdiode-ur - og jeg vil have det
skal være så tæt retro som muligt - så til en afveksling absolut ingen
microcontroller ;)

Men jeg faldt lige over følgende, som jeg tænkte kunne være interessant:
http://www.elv.de/shopping/ArtikelDetail.aspReferenz46%4%2D31
Voila CMOS-baseret Knight Rider lys. Lige klar til at drive nogle kraftigere
transistorer, som så igen kan drive nogle rigtige pærer - eller man kunne
snyde lidt, gå efter moderne kraftige dioder og evt. lige ændre udgangen
lidt, så dioderne kunne få lidt mere sovs :-p

Mvh
Morten

Re: Knight rider lys

DOH. Jeg tror lige vi prøver med...: