Knap til at skrue op og ned (potmeter?)

Hej.

Jeg har et par Phillips trådløse høretelefoner, model SBC HC615/85 som jeg
er meget glad for. De har været min tro følgesvend i 6-7 år. Jeg har lavet
et par småreperationer på dem og kan snart skille og sem dem i søvne.

Problemet er at den kontakt som bruger til at skrue op og ned på er gået i
stykker. Jeg har ingen idé om hvor jeg finder sådan en og jeg aner ikke
engang hvad jeg skal lede efter.
Jeg har prøvet at tage en lignene kontakt fra et gammelt bundkort til en
bærbar computer men der er flere ben på så jeg kan ikke hitte ud af hvilke
jeg skal bruge. Størrelsen er heller ikke korrekt.

Er der ngen der kan fortælle mig hvad sådan en dims hedder og hvor jeg kan
købe den.

Info:
Den er kabsel formet
ca. 1 cm i diameter
blå (? :D)
Tre ben i den ene side og to fordelt med lige meget mellemrum over det
sidste stykke.
Hætten på kabslen er hvid/gennemsigtig og har gevind så man kan skrue en
skrue fast til den kugle man betjener med.

Jeg aner intet om emnet så hvis der mangler flere info omkring så spørg.

Jeg ved godt at dette måske er meget svært for folk at svare på men det
kunne jo være der var en form for standarder og denne var en af dem.

Jeg håber nogen kan komme med et svar.

Og lige et tillægsspørgsmål: Hvorfor er der 5 ben på kontakten... burde det
ikke være nok med 4, 2 til hver linje/kanal (left right)?

Re: Knap til at skrue op og ned (potmeter?)

Tiger-butikkerne sælger en super hovedtelefon med et potentiometer på
ledningen. Kunne ligne det du snakker om.
De har flere typer hovedtelefoner, men den ene er rigtig solid og godt lavet
og til at skille ad. 20 kr. men bestemt værd at gå efter.
mvh Erik

Re: Knap til at skrue op og ned (potmeter?)

Ja det kulle jeg jo prøve at kigge efter. Og nu ved jeg da at det hedder en
Potentiometer ;)

Men jeg ville nu helst have en magen til så jeg kan montere det rigtigt i
sættet så jeg ikke skal vænne mig til at knappen sidder et andet sted (og
skære med dremmel)
Ellers er en mulighed jo at lade en ledning hænge ud hvor jeg kan skrue op
og ned.

Men hvis nogen kan linke til et sted, eller forklare hvad de forskellige ben
på sådan et potentiometer bruges til ville det være godt. (hvis det da er
standardiceret.)

Mvh
Martin Madsen

Re: Knap til at skrue op og ned (potmeter?)
Potentiometer (en variabel modstand). Et potentiometer har normalt 3 ben,
men dit har 5 fordi det er et stereo potentiometer. Potentiometere findes i
liniær og logaritmisk, da dit er til lyd, vil det højest sandlynligt være
logaritmisk (alt efter hvordan hovedtelefonen er konstrueret, den er jo
trådløs så der er jo også noget forstærker i den).

Et eller andet sted på potentiometeret står der sikkert en værdi som er
modstandsværdien målt i ohm (eks. 47k = 47 kilo ohm = 47.000 ohm). Hvis
ikke, kan du måle modstanden med et voltmeter.

Forretninger som sælger elektronik i løsdele har potentiometre, men om de
lige har et magen til det du mangler, er ikke sikkert. I Århus kunne det
være "Århus radio lager" eller "Elektronik lavpris"

Mads

Site Timeline