Kiprelæ eller noget lignende

Godmorgen.
Jeg står og skal opfinde den dybe tallerken....
Case: 1-spors racerbane, der vender i begge ender, og som derved bliver
uendelig, da den kører tilbage i samme spor.
For at kunne køre tilbage i samme spor, skal jeg have vendt strømmen,
via en deadstrip (med fast spænding på).
Jeg tænker kiprelæ, men findes det så det styres med +12v?
Jeg er ikke skarp til styring, men med luft og hydralik, findes der en
ventil der skifter stilling ved en påvirkning, findes der noget
tilsvarende til strøm?
Det er sikkert lettere forvirrende, mit oplæg, men bare spørg ind til
det, hvis du ønsker at hjælpe mig.
Kai

Re: Kiprelæ eller noget lignende
Fister Løgsovs formulerede spørgsmålet:

Her skulle have stået: ...skifter stilling, vender inputtet og holder
stillingen til den får en puls i den modsatte retning.

Re: Kiprelæ eller noget lignende

http://www.google.dk/search?hl3D%da&q3D%rel%C3%A6+bistabilt

Klaus

Re: Kiprelæ eller noget lignende
Klaus D. Mikkelsen (google groups) formulerede torsdag:

Tak, Klaus.
Jeg tror at det lige var det jeg søger.
Kai

Re: Kiprelæ eller noget lignende

Velbekom

Ja ikke :-)
"Vi" bruger en del af sådan noget i modeltogsverdene - og så er det lige
et spørgsmål om at finde det rette ord, når man skal søge efter
det.........

Re: Kiprelæ eller noget lignende
Klaus D. Mikkelsen frembragte:

Tillægsspørgsmål:
Hvis jeg kører ind til (ex)Brinck, og beder om sådan et, kan jeg så
forvente at få det rette (det går jeg ud fra, men ved ekspedienterne
noget)?
Hvor hurtig reaktion vil det typisk have? (fra aktivering til strømmen
er vendt på banen).
Kai

Re: Kiprelæ eller noget lignende

Pas, jeg frekventerer ikke butikken, den er fysisk placeret lidt langt
fra mig :-)

Men, ja, det brude de.

Hurtigt (under 0,2 sekunder)

Re: Kiprelæ eller noget lignende
Fister Løgsovs udtrykte præcist:

Klaus, det du linker til her:
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t22%88&sid66%238d8f537868e98ee428dad6ee3ab8
(Bistabilt med 2 spoler), er det sådan et der holder sin "indstilling"
til jeg aktiverer den anden side?
Ham i Brinck, som min far snakkede med, fattede absolut intet (som
forventet).
Kai

Re: Kiprelæ eller noget lignende

Jeps.

Re: Kiprelæ eller noget lignende
Klaus D. Mikkelsen tastede følgende:

Super, så er den gamle sporet ind på hvad det skal byttes til.
Kai

Site Timeline