IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Hejsa

Jeg har set lidt på at bygge min egen IR modtager til min (HT)PC.

I den forbindelse har jeg set på løsninger som:
<http://www.cesko.host.sk/girderplugin.htm
<http://pavouk.comp.cz/hw/irda.html

og især:
<http://www.lirc.org/receivers.html
(bedst dokumenteret)

De ligner jo alle hinanden fantastisk meget men jeg er lidt i tvivl om
hvilken IR IC kreds jeg skal vælge?

Jeg påtænker at bruge min intelligente Denon RC-904 fjernbetjening -
spørgsmålet er bare hvilken carrier frekvens den sender ved? Jeg har
forsøgt at google mig frem til et svar uden entyding resultat.

Nogen siger at alle japanere sender ved 36KHz, andre siger at
Japanere/Denon sender ved 38Khz, 40Khz og 32Khz.

Er der nogen der kender svaret?

Jeg havde tænkt mig at bruge en Siemens SFH 5110-xx som fås ved brinck.

Hvor følsomme er IR IC'er generelt overfor hvilken frekvens der sendes
på? Kan jeg forvente et at modtage noget ved f.eks. med f.eks. en 36KHz
receiver hvis remoten sender ved 38KHz eller 40KHz?

Til de interesserede ønsker jeg så åbent et interface som muligt så jeg
kan Girder til at modtage og styre PC'en.

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?
Hej,

Jeg har selv lavet en efter dette diagram:
<http://www.tb-electronic.de/vdr/lirc/lirc_rx.html

Denne bruger jeg med en Denon RC-841, uden problemer overhovedet, med en
SFH5110-36.

Mvh Thomas

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?
Tak for hurtigt svar :-)

Det lyder godt, hvor følsom er den?

Super, hvilken software bruger du sammen med den?

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Højeste afstand jeg har haft mulighed for at teste den på, er ca 7-8m,
og her virker den stadig perfekt - har også forsøgt mig med en hvid væg
som "spejl" - her rækker den også fint (1m fra væg til fjernbetjening,
og 4m fra væg tilbage til computer)

Jeg bruger WinLirc <http://winlirc.sourceforge.net/>
og IRex <http://www.ramscan.com/irex/

Mvh Thomas

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Som alt andet muligt (og umuligt) udstyr der bruger SFH'en.
Det er sådan en standard dims der sidder rigtigt mange steder.

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?
Hej Claus,

32kHz så vidt jeg kan se.

Følsomheden er nede på det halve blot 2kHz til hver side af
centerfrekvensen og en fjerdedel i 3kHz afstand.
1/2 følsomhed = 1/4 rækkevidde.
1/4 følsomhed = 1/16 rækkevidde.

Glem alt om at bruge den til noget som helst, hvis du fjerner dig ret meget
mere fra centerfrekvensen.
Hvis det _er_ 32kHz carrier, er det nok en SFH5110-33 du skal ha' fat i
(hvis det skal være en SFH5110).

Det afhænger selvfølgelig også af hvilken rækkevidde du har brug for, IR-
moduler er ofte normeret til 30m under optimale forhold (samme IR-
bølgelængde og samme bærefrekvens i sender og modtager og en vis
indfaldende intensitet på modulet), så der er normalt en del at give af
(hvem sidder vel 30m fra deres fjernsyn... Og hvem har vel stuer hvor det
kan lade sig gøre overhovedet).

Åbent ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Tør jeg spørge hvordan du kom frem til dette? Findes der en oversigt et
sted? Hvis jeg nu kunne skifte til en af remotens forudprogrammerede
mærker som sender ved de ønskede 36kHz.

Interessant, jeg er ret sikker på jeg fik en 36kHz model ved brinck (det
var hvad de sagde de havde) og følsomheden ved denon signaler er helt
nede på 10-15 cm. Hauppauge fjernbetjeningen fanger den slet ikke. En
Salora fjernbetjening fanges ligesom Denon kun på 10-15 cm.

Ja, det ser jeg :-(

Æv, så kan der gå *uger* før de har én hjemme! *suk* Kender du evt. et
alternaviv som kan fås f.eks. ved brinck?

Bare helt normalt 2-5 meter fra et sted i stuen til HTPC'en.

Ja. var ikke så meget til at få anbefalet en køb-færdig løsning da de
ofte kommer med properitært (stavefejl?) software og interfaces.

Vh,
CLaus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Hvis 36kHz modellen er den mest brugte, er det den de fleste Philips
modeller kører med.

Kan din "Dingdong" fjernbetjene Philips apparater ?
RC5 koder er 36kHz og det mest udbredte i verden vil jeg påstå.

Men vær ompmærksom på at den kræver god afkobling på forsyningen.
Har du en stabil 5 volt til rådighed ?

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

OK!

Jepper, det virkede fint da jeg havde en Philips 28"

Mmmm, stabil og stabil...  Jeg har brugt diagrammet her:
<
http://www.cesko.host.sk/images/girderschema5110.gif

Så der er ikke som sådan noget stabiliserende. Den benytter bare den
spænding der ligger over RTS/CTS på RS232 porten.

Mener du det kan være at den bliver bedre med en mere stabil 5V
forsyning? Jeg kunne evt tage de 5 volt fra PSU'en, tror du det er bedre?

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Som jeg netop har målt til 9,5V kan det være det der gør det? Jeg mener
kredsen opererer ved højere spændinger også?

Giver det evt mening at smide en 7805'er ind et sted?

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Prøv først at "stjæle" de 5V fra psu'en eller en usb-port, og se om det
hjælper... Hvis ikke, vil det med garanti ikke hjælpe at smide en
7805'er ind.

Godt Nytår!

Mvh Thomas

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Det prøvede jeg men det gik ikke så godt:

|Hvordan vil du smække de 5V ind i kredsløbet?
|
|Jeg prøvede at sætte GND til 0 på PSU'en (stadig til GND paa rs232).
|Jeg fjernede forbindelsen til RTS/CTS og førte den istedet til PSU 5V.
|
|Resultatet er at softwaren siger jeg har et 'hardware problem' :-!

Det er det samme jeg skrev til KDM længere nede i tråden.

Tak og det samme til dig :-)

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Gnd til 0 på Psu'en
Vcc til psu 5v
Modstand fra vcc til data out
data out til pin 1 (DCD) på serialporten?

(har set at pin 6 (DSR) bliver brugt i dit diagram, men prøv 1 i stedet
for og at vælge DCD i girder)

Læste forresten lige dette på siden du har diagrammet fra:

Attention! According to users experiences:  Increasing of R1 to value up
to 10k may increase receiving sensitivity - using this type of sensors
(SFH5110 and SFH5111).

Også noget du kunne prøve?

Mvh Thomas

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Takker :-)

Jeg fik checket min zener og jeg tror problemet har ligget der. Jeg
bruger ikke PSU 5V men som i diagrammet og det spiller fint nu. Flere
meters afstand og den fanger signalet øjeblikkeligt.

Jeg havde vist 6k1 i forvejen så den blev siddende.

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Har du ikke en 5,1 volt zener inde ?

*HOST*
Læs lige:
http://www.hw.cz/data_ic/sfh5110.pdf

Absolute maximum voltage = 6,3 volt

Nej, du har masser af ultrastabil 5 volt inde i kassen brug dog dem. Jeg
formoder at kredsløbet alligevel skal bygges ind i fronten af maskinen.

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Det troede jeg - burde den ikke gøre så jeg ikke kan måle mere end 5V1?

- Kan jeg *se* på dioden om det er en zenier?

Måske har jeg fået en forkert? Ham brinckkeglen glemte også at give mig
posen med modstande så jeg har måttet ribbe min variable strømforsyning
(eneste sted jeg kunne finde en tilnærmelsesvis ligestor modstand) :-/

Ahem, måske *det* forklarer noget?

[...]

Nu krydser jeg fingre for at brinck holder åbent i morgen så jeg kan
hente mit grej og sikre at det er en zener jeg har fået.

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Jep

Du kan læse det på typen. De fleste zenere har deres mærkespænding
printet direkte på sig.

Læg lusen mellem RTS og CTS og lade være med at forbinde den til noget
(det er her den føler om der er hardware monteret). Før 5 volt ind til
punktet mellem modstanden og zeneren, skift modstanden til en 10kOhm og
før minus fra forsyningen hen til ben 5 og 9 på stikket.

Ben 8 og 9 er begge indgange....

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Okay SMD (Små Mærkelige Dimser). Skulel jeg bygge noget sådan blev det
med almindeligt leadede komponenter fra skuffen

Okay

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Det er ikke SMD - den har ben i enderne - og SMD er noget med Surface
Mounted Device eller sår'n, ikke?

Vh,
Claus

Re: IR receiver til PC m. Denon Fjernbetjening - hvilken frekvens?

Så står typen printet på den, let læseligt (eller trænger du til
briller)

Jow