Infarød sender fra GSM.

Hej,

Jeg har en varmepumpe (Inverter) Gamma 9000 fra Scanheat
http://andespro.dk/shop/gamma-inv-9000-224p.html

Og jeg kan tilkøbe en GSM-fjernbetjening til den, men den koster 1700
kr, hvilket jeg som jyde syntes er rigtig mange penge.

Nogen der kender til alternativer ?

Evt. noget der kan tilsluttes en computer der alligevel står tændt ?

Jeg ønsker som minimum at kunne tænde og slukke for varmepumpen, men det
ville da være rart at kunne ændre temperaturen også.

Alternativt kunne man måske bruge en gammel mobiltelefon med infarød
sender/modtager, og et program der via en sms aktivere infarød ?

/Henrik

Re: Infarød sender fra GSM.
Hej.
Monstro det er sådan noget du kikker efter?

http://www.brinck.dk/?q=mk160&page=search

Re: Infarød sender fra GSM.
Hej Cami,

Nej desværre ikke - der er ikke meget infarød sender i den :s

/Henrik

Re: Infarød sender fra GSM.

Jo, men hvilke koder er det lige du skal bruge fra en fjernbetjening?

Re: Infarød sender fra GSM.

Det skal den kunne lære

Re: Infarød sender fra GSM.

Hvad koster du i timen?

25 kr?

Jeg ville nok bare købe den der passer dertil og så glæde mig over at
det virker. Ting evt lidt om prisen på den.

Re: Infarød sender fra GSM.

Hvor langt er der fra computer til varmepumpe?

Re: Infarød sender fra GSM.

Den står ca. 1,5 meter fra varmepumpen

Re: Infarød sender fra GSM.

WinLirc...

Re: Infarød sender fra GSM.

Det burde være ret nemt at hægte en IR sender/modtager på din server og
styre varmepumpen på den måde.

Kig på LIRC pakken, der er et program med til at lære IR koder fra stort
set hvad-som-helst.

Tricket er selvfølgelig om du kan styre det du gerne vil med IR, f.eks.
er det svært at tænde når det eneste man har er en tænd/sluk knap, det
kunne jo være at varmepumpen allerede var tændt og så får du den jo bare
slukket i stedet.

Ligeledes er det svært at stille temperaturen hvis der er en plus og en
minus knap, for computeren får lidt svært ved at læse display'et...

Det kan godt ske at der findes idempotente IR funktioner, men det er nok
kun deres egen gsm-fjernbetjening der implementerer dem.

Det bedste ville være hvis du kunne få dokumentationen på hvordan du
skal styre det produkt du har købt, men den slags er jo gået af mode, så
det kan godt blive svært.

Re: Infarød sender fra GSM.

På trods af + og - på remoten, så er det sådan at de fleste sender koden
for tempraturen.. Dvs. remoten har styr over hvilken temperatur man har
indstillet og sender så den komplette kode hver gang man trykker på +
eller -. Man kan altså lade lirc lære "20 grader"-koden..

Problemer er desværre bare, hvis der er indført en form for paritet, der
skifter mellem hver sending, så vil lirc-koden kun virke hver anden gang..

Mvh Hauge

Re: Infarød sender fra GSM.

Ok, det viste jeg ikke, jeg havde regnet med at den ville være
tilstandsløs lige som alle de andre fjernbetjeninger jeg har set.

Lirc kan godt lære om den der toggle bit, tricket er selvfølgelig at få
fjernbetjeningen til at sende "20 grader" flere gange i træk.