Ide til at måle tomgangsstrøm - Page 2

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Ultralav forvrængning ved ren klasse B, ved små udstyringer? Lyder som en
umulighed.

Jeg overser sikkert noget, men den klassiske metode med to dioder der styrer
bias, som er termisk koblet til udgangstransistorene, forekommer mig at
kunne løse opgaven.

Jeg har lavet et lille udgangstrin med udgangstransistorerne koblet som
jordet emitter (iøvrigt uden emittermodstande). Der kan bias styres med en
DC-strøm gennem to dioder til stel. Dioderne giver samtidig
temperaturstabilitet. Det bruger jeg til at spare på strømmen ved svage
faktisk kører singleended klasse A ved små signaler, idet spændingsdeleren
virker som pulldown modstand for den øverste udgangstransistor. Derved kan
hvilestrømmen sænkes til nærmest nul. Trinnet er godt til lave forsyninger,
da det kan køre rail-to-rail ud. Det skulle ifølge Hifi-venner iøvrigt lyde
rigtig godt i den forstørrede 2X10W udgave jeg har.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

AB - men jeg vil kunne holde en meget lav tomgangsstrøm, nogenlunde
stabilt - uden at have perfekt termisk kobling mellem
udgangstransistorer og NTC/PTC/dioder - derfor vil jeg gerne kunne
måle tomgangsstrømmen med systemet i drift.

Jeg har "dårlig termisk kontakt" - desværre.

Jeg har en udgave med emitterne til +/-15V, og et ekstra sæt til
fasevending - dt hele drevet af en opamp. Ingen forvrængning, ingen
støj - men l****** er konsekvent ustabilt.

Hvor sætter du dioderne?  B-E?

Jeg kan ikke helt følge den - men det er sikkert smart.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Der behøves jo ikke nogen særlig god termisk kontakt, der skal ikke
transporteres ret meget varme til dioderne. Hvis de placeres tæt på udgangen
på printet, og med kraftige baner mellem udgangstransistorer og dioder, vil
det muligvis være godt nok.

Ja, egentlig. Men nok på en noget anderledes måde end sædvanligt. Min
10-watt'er ser sådan her ud:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/amp.gif
Det er en god løsning på problemet med at kunne regulere bias 'udefra', men
det løser ikke problemet med at måle på den. Q6 styrer bias ved at basis
hæves/sænkes, og samtidig indgår den i signalvejen som jordet basis. Jeg har
ikke set den kobling før, ved ikke rigtig om det er mig der har 'opfundet'
den. Bemærk at indgangstrinnet kører på 3V stabiliseret. Grundsuset kan
bringes ned på meget lave værdier ved at mindske tilbagekoblingsmodstandene,
men på bekostningen af følsomheden.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Følsomheden er jeg "lidt" ligeglad med.

Godt nok en sjov konstruktion !
Enten har du været gal, eller genial den dag ;-)

Tror jeg vil give den et forsøg - men jeg kan ikke lide
overføringslytterne, de fylder.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Hehe, ja den særhed fremkom i mine tanker som enden på mine forsøg på at
lave et trin der skulle bruges i et PCMCIA audiometer med 3V3 forsyning. Vi
sludrede lidt om det dengang også. Man behøver ikke køre med forskellig
spænding på ind- og udgangstrin, til små spændinger kører man bare på den
samme, og modkobler til lavere forstærkning. Det kan køre ned til ca. 2V.
Forsyningen til indgangstrinnet skal være støjfri, fordi det ikke har ret
god PSRR. Men den behøver ikke være særlig lavimpedant, så et RC led efter
en regulator er fint. Den transistorregulator på diagrammet viste sig at
være svær at slå støjmæssigt, med en IC.

Jahh, hvor langt skal du ned i frekvens, og i hvilken impedans? Lidt mindre
end 4700uF ku' måske gøre det. Lad os høre om der kommer noget brugbart ud
af det.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Jow. Men en 4700uF lyt i et PCMCIA kort?

Jeg har forøvrigt et audiometer-i-PCMCIA i den bærbare p.t. - men det
kan ikke klare under 0dB i et par TDH39, igen støjproblemet.

Jeg havde helt glemt at du også var i audiometri afdelingen. Vi sidder
nok med mange af de samme problemer ;-)

Hint: Se på AD8397 hvis det skal være analogt, og kunne levere "lidt"
strøm.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Det her diagram er min 10W Hifi-version. Skal heldigvis ikke ned på 16Hz i
et audiometer. Så jeg klarede mig med 220uF/6V, den fylder lidt mindre. Den
dæmper kun lidt ved 125Hz i 10 ohm. Men det PCMCIA-audiometer blev nu ikke
til noget, det blev til et USB audiometer i stedet for. -10 til 110dB i
TDH-39 på 5V, indbygget i høresættet. Senere med narrowband masking og
benleder også.  :-)

Også 110dB max? Hvis det f.eks. kun går til 90 kan man jo dæmpe støjen med
en modstand i serie med telefonerne, hvis man har rail-to-rail udgangstrin.
Men ja, de er hammerfølsomme de TDH'er. Går der lidt AC strøm i en nabobane
til signalvejen, kan det høres. Så lærer man at signalvej og returvej skal
ligge tæt.

Sikkert nok!  :-)  Er dit biasproblem også ifb.med audiometri?

Tror nok jeg har været efter den da jeg jagtede udgangstrin. Den er vist
ikke helt glad for 10 ohms load.  :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

He - det USB headset har jeg et eksemplar liggende af. Meeeen 110dB er
kun ved udvalgte frekvenser ;-)
Kan godt lide at interrupteren er ygget sammen med udgangstrinnet.

Jeps.

Ikke?
Det undrer mig, det har jeg da testet - virker fint?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Nåhh, så DET har du?  ;-)

Jaja, har endnu ikke set nogle audiometre der giver 110dB HL ved 125Hz. ;-)
Men er da lidt stolt af at jeg fik presset 110dB ud ved 500Hz.  :-)

Ja, det var et andet lidt specielt indfald jeg fik. Dejligt at være fri for
LED/LDR photokoblere.

Ok, nok en anden jeg tænkte på, så. Jeg rodede også med lidt forskellige små
udgangs-IC'er, men de var generelt for dårlige synes jeg, for meget
forvrængning og støj. Skal da lige huske den AD'er, kunne sikkert blive
brugbar engang. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Jeg er kommet til at lave en let alternativ version.

Pjat ;-)

Det er ligesom begrænset af headsettet og forsyningsspændingen. Og så
skal man passe på - TDH39 kan variere MEGET fra batch til batch.Jeg
vil gerne have mere overhead til kalibrering.

Der findes andre, bedre, løsninger til interrupter. Har lavet en
version med en kombineret interrupter/attenuator baseret på THAT2181

Med switch til latency test og det hele.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Nårrh, så DEEET er du? Må man høre hvad det alternative består i?  :-)

Johh, variationer er der absolut, men de har nu ikke været store nok til at
vi har ramt kalibreringsloftet endnu. 110dB ved 500Hz kræver lidt under
1Vpp, og trinnet kan give godt 3Vpp, så jeg føler der er rimeligt headroom,
ca. 10dB. Vi har derimod ofte set defekte telefoner, forvrænger ved store
lydtryk.

Ja, et par transistorer.  :-)  Photokoblere har nu stadig en fordel på
støjtallet, deres støjfrihed er svær at banke med halvledere.

Jahh, men den ku' ik' lige køre på 4V single supply. ;-) Jeg har lavet noget
lignende med SSM2018 engang. Den ligner vist 2181'eren en del, og har også
den trælse temperaturdrift i forstærkningen. Og den suser mere end min
hjemmelavede. Faktisk ret hørbart ved de dybe frekvenser.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Mnjah - det må jeg nok ikke ;-) - endnu!
Men når det komer på markedet kan jeg sende dig en servicemanual.

Du må ikke sammenligne en SSMxxxx attenuator med THAT2181. THATen er
GULD. Men 4V single? _ næij_ - men det gør en LT1945 meget ved - så
har du +/-5V

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Bare ren nysgerrighed, hvad er de i to går og "roder" med til daglig ? :)

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm
On Fri, 30 Jun 2006 16:03:04 +0200, "Anders Jacobsen"

Jeg gætter stærkt på at Ulrik hører til her : http://www.inmedico.dk/

Jeg VED til gengæld at jeg befinder mig alt for mange timer af MIT liv
her : http://www.interacoustics.com/

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Hmrmpf... så må jeg væbne mig... er da lidt nysgerrig.  :-)

Hm, SSM'eren lover ellers 10dB bedre gain range. Men dog 3dB lavere dynamic
range. Så de ligger da tæt nok i performance 'på papiret', til at være
sammenlignelige. SSM'eren bruger noget mere strøm, men hvad gør THAT'en så
usammenlignelig meget bedre? De bygger så vidt jeg kan se på det samme
grundprincip, bortset fra at SSM'en kører med 4xNPN og THAT'en kører med to
NPN/PNP-par i gain coren.

Strømforbrug. Men du er måske ved at hive 120dB HL ud at en USB forsyning,
og skal alligevel bruge +-5 til udgangstrin?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Jeg blander mig lige:

SSM2018 har været udgået i en årrække, men har åbenbart fået kunstigt
åndedræt og eer blevet genoplivet. Har selv været involveret i et
skift fra SSM til THAT.

Og THATen er betydeligt nemmere at arbejde med ved attenueringer over
90dB, her havde SSMen en kedelig tendens til at gøre steppene for små.
Men det kan have ændret sig, jeg har ikke prøvet den nye afart af
SSM2018.

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Heh - jaeh.

SSM2018 mente jeg var udgået, og jeg er åbenbart ikke den eneste. Men
THATen er meget nemmere at håndtere "i virkeligheden".

Jah, hvem ved ?

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

Hmm. måle strømforbruget, og trække det fra som "går ud af huset" fra?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

   Præcist min tanke! Tomgangsstrømmen løber ikke i udgangen men er lig
forskellen mellem udgangsstrøm og strømmen der løber i de to Kollektorer (en
halvperiode pr. stk). Så,  snig en modstand ind i hver kollektor, mål
spændingsfaldet differentielt over hver modstand, summér de to halvperioder.
Udgangsstrømmen konverteres til en spænding over en lille modstand i serie
med udgangen. Det vil kræve en quad opamp!

Re: Ide til at måle tomgangsstrøm

   Men så igen! Er det ikke sådan at tomgangsstrømmen kun er tilstede ved
meget små signaler. Tomgangsstrømmen er en tværstrøm der løber igennem begge
transistorer. Transistorerne er kun lige netop forspændt så denne tværstrøm
kan flyde. Hvis denne strøm ikke var tilstede ville noget af signalet skulle
bruges til forspænding og man ville få crossover distortion. Med signal på:
Ved en positiv halvperiode åbner den øverste transistor mere og mere
samtidig med at den nedre transistor går mere og mere off. Med andre ord der
eksisterer ingen tomgangstrøm ved store signaler!

Site Timeline