ic og Ic i transistor?

Har lige lykkes at forvirre mig selv, da jeg nu ser at Ic og ic måske er
forskellige ting. Med udgangspunkt i denne:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/NPN_BJT_Basic_Operation_ (Active).svg
kan jeg finde ic, men ikke Ic. Hvor er den henne?

Re: ic og Ic i transistor?

Det er almindelig skik og brug at man beskriver DC parametre med store
bogstaver og AC parametre med smC3%A5 bogstaver. Tegningen pC3%A5 wikiped=
ia
der viser et DC kredslC3%B8b er sC3%A5ledes misvisende.

Hilsen Kim

Re: ic og Ic i transistor?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/NPN_BJT_Basic_Operation_ (Active).svg

Hørte at Ic var til storsignalsanalyse til ic til småsignalsanalyse.

Re: ic og Ic i transistor?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/NPN_BJT_Basic_Operation_ (Active).svg

Hej Pete

Pilens retning har stor betydning for fortolkningen af en skalars fortegn:
*Samme retning så positiv
*Forskellig retning så negativ

Men læg mærke til at iC i n+-zonen er det elektronernes strøm - ikke
strømmens!

Så abs(iC) = abs(iC elektronstrøm i n+ zone) gælder.

og iC=-iC_elektron

-

Følgende gælder i en diode og nok ikke helt i en transistor:

Iøvrigt er det lidt forkert, såvidt jeg har læst, at der løber frie
elektroner gennem p-zonen. Mon elektronerne tunnellerer igennem? Eller
måske har basisstrømmen fyldt alle hullerne i p-zonen? Så kan
elektronerne godt turnerer gennem basis?

Et krav til at 2 pn-zoner kan virke som en transistor er at de 2 zoner
ligger meget tæt (få hundreder atomers tykkelse?).

Som jeg har læst det, skal ladningsbærene i p-zonen være positive
(elektronhuller). Pointen er så at de "positive" huller løber fra højre
mod venstre, ligesom strømmens retning. Netto er der en elektronstrøm,
men læg mærke til at et huls vandring gennem p-zonen sker ved at én
bunden elektron ad gangen flytter sig.

Kun i n+ og n++ kan elektroner flytte sig frit.

-

En rekombination er en forening af et hul og en elektron. I en
traditionel transistors rekombinationsproces frigøres/dannes et
infrarødt foton, som senere bliver omdannet til varme.

hilsen

Glenn

Re: ic og Ic i transistor? [ Lysudsendende transistor, LET ]

Hej Pete

Lidt om en lysende transistor, LET:

28. nov 2004, Transistor og laser på en gang:
http://ing.dk/artikel/59647
Citat: "...
Nu findes der også lysemitterende transistorer (LET) med laservirkning.
Når der går en strøm gennem transistoren vil nogle elektroner og huller
mødes, og energien omsættes til infrarøde fotoner. I en normal
transistor betyder det, at en del af strømmen er en spildstrøm, der
giver anledning til varme.

Ved at indføre såkaldte kvantebrønde i det aktive område i en
lysemitterende transistor, har Illinois-forskerne forbedret de
elektriske og optiske egenskaber, så de har kunnet styre udsendelsen af
fotoner, på samme måde, som det sker i en laser.
»Transistorens forstærkning falder drastisk, men det optiske signal går
op,« forklarer Milton Feng.
..."

-

Flere fund:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22light+emitting+transistor%22

http://www.google.dk/search?hl=da&q=laser+transistor

hilsen

Glenn

Re: ic og Ic i transistor? [ Lysudsendende transistor, LET, mere ]

6-Apr-2006, Hidden structure revealed in characteristics of transistor
laser:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-04/uoia-hsr040506.php
Citat: "...
"When we let the device operate as a transistor laser, however, the
photons streaming out let us look inside and see more of the mechanics
that goes on. We see features of the transistor never revealed before."
"This transistor laser is letting us see the properties and mechanics of
how fast the electrons and holes generate photons, and we can turn laser
photon generation on and off," said Feng, the Holonyak Chair Professor
of Electrical and Computer Engineering at Illinois. "This allows us to
alter the processes and see how the speed and time factors are changing.
This is the first time we could directly determine the lifetime, the
speed of stimulated recombination.
..."

hilsen

Glenn