Hvilken komponent i serie med batterier ...

... i mange batteri-pakker med genopladelige batterier - f.eks. til motorer
i kameraer ? Min erfaring er, at denne komponent ofte står af og er årsagen
til, at batteripakken ikke længere kan tage mod strøm.

Hvad er det for en komponent, der bruges her ? Varmefølsom modstand eller
hvad - og sker der noget ved at springe denne over, hvis jeg i stedet holder
øjer med overophedning ?

ab©

Re: Hvilken komponent i serie med batterier ...

En termistor, - eller en motstand.
I billige løsninger, med lang ladetid, brukes ofte en motstand. Den
begrenser ladestrømmen når bateriet er "tomt". Når bateriet er
"ødelagt", trekker det ofte så mye strøm at motstanden brenner.

Nei, ikke forsøk å ta den bort. Det kan reslutere i at bateriet
ødelegges og / eller at det i verste fall eksploderer.

Der der er brukt en termistor, så føler den på bateritemperaturen. Når
bateriet er fulladet , brukes all ladestrøm for å varme opp bateriet.
Ladeelektronikken måler temperaturen og avslutter ladingen når ladingen
er ferdig.

Også i dette tilfellet er det "uheldig" å ta den bort. Eksplosjon er
meget mer sansynlig.

Som hovedregel: Ikke ta bort komponenter som fabrikanten har brukt
penger for å plassere. Han gir ikke bort unødige komponenter dersom han
kan slippe.

HM

Site Timeline