Hvilke celler i litium?

Hvilken type celler kan tænkes at sidde i dette batteri:

http://www.batterier.dk/camcorder/canon.htm rul ned til batteri nummer 7.
PL941B-862

Det er 7,2 v og 6600 Ah. Hvordan opnår de denne kapacitet med så lille et
hus. Er det flere celler eller blot en enkelt celle?

Claus

Re: Hvilke celler i litium?
Hej Claus.

En celle kan give 1.2 volt. Så der er 6 celler.
Det lyder usandsynligt med den høje ydelse.
Men man bliver bedre og bedre til at lave batterier.
--
MVH.
Finni

Re: Hvilke celler i litium?

Den høje ydelse er rigtig nok. Jeg har batteriet ved hånden, og Canon laver
et magen til med samme ydelse.

Det, jeg ikke fatter er, hvordan de har fået plads til cellerne. Hvis hver
celle er på størrelse med et almindeligt AA batteri, så er der mere eller
mindre umuligt at få plads til 12 stykker.

Claus

Re: Hvilke celler i litium?
On Fri, 6 Jul 2007 19:51:13 +0200, "Claus Tersgov"

Tja. Lithium og 7,2V. Det er mindst 2 celler, og muligvis flere par i
parallel. Men jeg ville ikke kalde det et lille hus. Den er immervæk
på over et kvart kilo.
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Hvilke celler i litium?
Hej!

Eh, er det ikke ok at klemme 6600 _Ah_ ned i sådan et hus?

Jeg tror lige pludseligt elbiler er fremtiden, og det er nu ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvilke celler i litium?

Den vej helt præcist 287 gram, og som man kan se her i forhold til et AA.

www.tersgov.dk/batteri.jpg

Det er stadig underligt, hvordan de har fået plads til alle de celler....

Claus

Re: Hvilke celler i litium?

"Alle de celler"... et Lithium batteri på 7.2V er der TO celler i, og de
kan godt være rektangulære (de behøwer ikke være cylindre)

Bo //

Re: Hvilke celler i litium?

2 celler af 3,6 (3,7)volt .

Re: Hvilke celler i litium?

Er det standard for disse celler?
Hvor kan man købe dem, de har dem ikke hos batterier.dk?

Claus

Re: Hvilke celler i litium?

Mon ikke det har noget at gøre med de er meget besværlige at lade op, og
sælger man dem som alm batterier og putter dem i en alm lader er der
sandsynlighed for de eksplodere?
(bare en hurtig ide)

Kasper

Re: Hvilke celler i litium?

Aner det ikke, men de sælger jo AA celler med loddeflig til at samle selv,
så de har gør det selv batterier.

Hvordan adskiller laderen/ladningen sig fra almindelige nikkel-metal?

Claus

Re: Hvilke celler i litium?

Man skal ikke hælde dem i en Ni-Cd eller Ni-MH lader, men ellers er Li-Ion
ret nemme at lade op. Bare en konstant spænding på 4.2V per celle med
strømbegrænsning på 0.7x kapaciteten, og så kører det ellers derudad, så
længe de ikke er helt tomme til at starte med (så skal man lade langsomt til
at starte med).
Så en normal lab-strømforsyning er rigeligt fint til at lade dem med.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hvilke celler i litium?

Kig under bil er til RC.

Vil du købe løse celler, så tag fat i butikken. den kan næsten alt.

Re: Hvilke celler i litium?

Jeg har kigget under RC  og deres gør det selv pakker, men der er ikke nogen
i den kapacitet.

Claus

Re: Hvilke celler i litium?

Lipo-celler er populære hos modelflyvefolket og bl.a hos denne seriøse
forhandler:

http://el-fly.dk/start.htm

kan du købe både Kokam og Hyperion celler.

--
Henning

Re: Hvilke celler i litium?

Ja, det kan jeg forstå. På den side, jeg linkede til, er der et diagram til
en "lipo-ballancer", hvad skal den bruges til?

Er det noget med, at hver celle skal lades særskilt eller hur?

Claus

Re: Hvilke celler i litium?

Ja i teorien men det er jo ikke særlig praktisk, derfor er der det særlige
balancerstik, som har forbindelse til hver celle, hvor man tilslutter sin
lipo-balancer som så sørger for at spændingen bliver ens på alle celler.
Behøves ikke ved hver opladning.

Her er en side med lidt info:

http://www.moelbach.dk/page_lipo_bat.html

--
Henning

Re: Hvilke celler i litium?

Mon ikke det er 6600 mAh, ellers er det huleme godt gået.

Kokam laver nogle 3,3 Ah lipo-celler der måler 6,5 x 9,5cm og er godt en
halv cm tyk og vejer 66g. 4 stk koblet 2p2s og du har din batteripakke.
http://www.kokam.com/product/product_pdf/high_energy_density/EM-105_SLPB526495_3300mAh_Grade.pdf

Afhængig af hvad man skal bruge dem til er Kokams 4800mAh mere imponerende,
11 x 42 x140 mm 96 A continuos current, peak current 192 A, en rimelig
voldsom energi der kan afleveres fra sådan en celle. 3 stk i serie og du har
næsten 2 kW til rådighed.

--
Henning

Re: Hvilke celler i litium?

Jo, det er det nok, men jeg regnede med, at der var nogen, der havde et
komma i overskud.. :-)

http://www.kokam.com/product/product_pdf/high_energy_density/EM-105_SLPB526495_3300mAh_Grade.pdf

De er sgu smarte, ved du hvor man kan købe dem?

Skal der noget elektronik i sådan et setup, eller kan man bare samle løs?

Claus

Re: Hvilke celler i litium?

Jeg fandt nogle interessante billeder her:
http://www.f5b.dk/lipo/kokam3200pack.htm

De ser spændende ud, de batterier...

Claus

Site Timeline