Hvad er det for en motor? - Page 2

Re: Hvad er det for en motor?

Det vil sige at alt er dc ? bare fordi "printet" ikke sidder hjemme hos dig
selv og står hos elforsyningen ?
Jeg syntes det er langt ude.
en dc motor er en motor der får påtrykt en dc spænding for så at rotere i
retning 1. vender man polariteten kører den i retning 2. ved opstart har den
et grumt moment.

Jacob

Re: Hvad er det for en motor?

Jeg synes, du er langt ude med dine fortolkninger.
Skal vi apsolut have fat i te-skeen?
Nogle motorer sidder styreprintet umiddelbart udenfor rotoren, f.eks. i
en diskettestation. Desuagtet en DC motor.
Hvis spændingspulserne befinder sig på samme side af f.eks. minusledningen,
er det pulserende jævnstrøm, og altså DC.

Nej Jacob.
En dc motor kan meget vel rotere samme vej uanset polarisation.
Før disse kraftige permanentmagneter var opfunden, var det
elektrisk magneticering, og så hjalp det ikke bare at vende tilslutningen.
Jeg har en ti HK motor 220 v stående, med feltviklinger. Det er stadig
en DC motor. Der er vist rigtig mange småting du skal have revideret.

Erling

Re: Hvad er det for en motor?

Det må være det vi andre kalder en universalmotor.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad er det for en motor?

Ja, og nej.
DC motoren har ikke nødvendigvis lamelleret jern i feltviklingerne.

Erling

Re: Hvad er det for en motor?

Re: Hvad er det for en motor?

Ok, sådan har jeg aldrig set, men jeg er jo også født i 60erne ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad er det for en motor?

-så er det på tide at du læser Faulhaber patentet:
http://www.freepatentsonline.com/4103196.pdf om coreless motors

Bo //

Re: Hvad er det for en motor?
meddelelse

Den motor har slet ikke nogen (stator)feltvikling, det er en permanent
magnet DC-motor. Maxon laver dem bla, de skulle være ret seje. De små
vibrator-motorer fra mobiltelefoner er også lavet sådan. De har den fordel
at der ikke er noget jern der bevæger sig, så opstår der ikke hvirvelstrømme
i det.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvad er det for en motor?

Og, - et minimum af enerti. Lynhurtig start stop. Meget fint maskineri.

Erling

Re: Hvad er det for en motor?

Meget lav roterende masse er een af fordelene, men en lav selvinduktion
gør også at motoren kan reagere meget hurtigt på start/stop.

Bo //

Re: Hvad er det for en motor?
meddelelse

Jeps, den kan nærmest sammenlignes med en højttalers svingspole, den roterer
bare i stedet for at bevæge sig ind og ud.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvad er det for en motor?

Nice

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad er det for en motor?

Hvor ser du den eller de komponenter der laver det om til AC ?

Nej det viser billedet ikke, det viser mere en stepmotor (eller præcis samme
princip)

--
MVH.
N_B_DK

her er en :

http://www.electricstuff.co.uk/bbmotor.html

/Peter

Re: Hvad er det for en motor? Tilføjelse.

På jobbet har vi en lille printboremaskine.
Der sidder en lille motor på.
Set udefra ligner det en Mabuchi 540 motor (DC-motor).
Men så kom jeg til at kigge på tilledningerne.
Der går et multikabel til motoren.
Der er i alt 14 x 0,25 kvadrat ledninger,
der går til hver sin terminal på motoren.

Så kommer spørgsmålet:
Hvad er det dog for en type motor??????

Jeg har aldrig mødt sådan en fætter før.

Der var også noget andet der slog mig ved motoren.

Når jeg drejede den rundt med fingrene,
så var der ingen modstand.
Heller ingen 'hakker' som ved en stepmotor eller alm. DC-motor.

Er stadig forvirret    :-)

--
mvh Uffe

Re: Hvad er det for en motor? Tilføjelse.

Jo, måske. Men det behøver jo nødvendigvis ikke at være
synkron (måske), den kunne evt være asynkron.
Jeg tvivler en smule selv, blot en tanke.
Jeg har en liggende, der opfører sig ligeså,
men har ikke haft den lukket op, så svaret må du vente med.

Erling

Re: Hvad er det for en motor? Tilføjelse.
Nej, nu er jeg altså blevet nysgerrig :)

Kunne du ikke tage nogle billeder af den? Evt. delvis adskilt
hvis det kan lade sig gøre?

VH
Martin H. Pedersen

Re: Hvad er det for en motor? Tilføjelse.

Vil se hvad jeg kan gøre.

--
mvh Uffe

Re: Hvad er det for en motor?

Kan der ikke være tale om en DC Hall Effekt motor?
Karsten H. Jensen

Re: Hvad er det for en motor?

Hvad er det for en fisk?

--20%