Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Hej alle

Inden jeg nu farer ud for at købe, er der så ikke lige en (eller flere)
kloge der kan forklare/beskrive hvad der er inden i et skillefilter der
sidder direkte på telefonstikket og sender signalet til henholdsvis telefon
og til ADSL net.

Måske kunne det laves selv.

Hilsen

Gert Hansen
www.mados.dk

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Der sidder et højpasfilter, til ADSL'en og et lavpasfilter til
telefonen. Der ret præcise krav til impedansforhold og fasedrejning.
Desuden sidder der ofte beskyttelseskredsløb.

Jeg mener ikke det er værd at regne på i mange timer, når det kan købes
for ca 100kr.

Bo //

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL
Hej,

Der sidder en ca 10-20 styk passive komponenter.

Tager sikkeret lang tid at lave selv, så skulle det da være for sjov skyld
:-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Du kan vel tænke det sådan her:
Adsl mig bekendt kører på lidt... Afhængig af teknologi kan jeg lige se.
Så er det lettest bare at give dig dette billede:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/ADSL_frequency_plan.svg
Du skal altså bruge et filter mit i mellem ca. så alt PSTN (telefon)
ryger igennem det ene og alt over der ind i det andet som er over 4kHz.

Det er vist det i MEGET grove træk :-)

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL
Hejsa

Købe ????

Det får du vel af din udbyder ?

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk
Skal det ikke ,som andre telefon linje samlesæt, godkendes inden det må
sluttes til telefonnettet ?
Så er vi vist ude over de 100kr den koster i butikken.

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Et højpas og et lavpasfilter.

Fik du ikke et med da du fik ADSL ?

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL
On Mon, 24 Sep 2007 18:48:05 +0200, Klaus D. Mikkelsen

Man får kun een - hvis man har flere PSTN telefoner skal man købe ekstra.
Hvis jeg husker rigtigt må man jf TDC installerer max 3 filtre pr. linje.
Jeg har forøvrigt et par stykker liggende - gad vist om jeg nogensinde
får brug for dem igen?

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Normalt har man eet filter, og på udgangen af det sætter man de
telefoner man har.

Bo //

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Det er bare ikke altid det er praktisk = man skal ofte trække en
masse ekstra kabel hvis man ikke kan sætte skillefiltret op ved
indgangsdåsen. Så kan man istedet sætte et filter op ved hver
telefon.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Som regel kan man klare det med de ledninger der er i forvejen.

Er det ordentlige kabler er der 2 par med 2 ledere i hver, det vil sige
at man forbinder sit indgangssignal til de 2 tomme ledere rem til det
sted, hvor man vil have sit filter til at være, hvorefter man fører
telefoni tilbage til sin eksisterende telefonkabling.

Re: Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Næppe.

Jeg har 2 af de "gammeldags" med RJ connectorer på. Det ene er monteret
direkte på ledningerne ud fra vejen, det andet er et eller andet sted på
garageloftet.