hvad betyder dette symbol?

hvad betyder dette symbol:

_____
- - -

dvs en vandret streg oven over en punkteret streg.

det sidder på fx net-adaptoren til en bærbar computer.

vh

anders

Re: hvad betyder dette symbol?

DC Spænding

Re: hvad betyder dette symbol?
Ja men pulserende
Erik

Re: hvad betyder dette symbol?

Jeg kan ikke finde nogen steder hvor der antydes at det skulle betyde
pulserende DC, men istedet blot DC (direct current)

Fandt et par adaptorer med det omtalte symbol på og smed scopet på, ville
ikke kalde det jeg målte pulserende DC.
Ved belastning fik jeg klart nok en større ripple.

Hvor har du fundet at det skulle betyde pulserende DC?

Mvh
GK

Re: hvad betyder dette symbol?

Symbolet er et IEC 60417 symbol med nummeret 5031 og betyder
at strømarten er jævnstrøm.

Mvh Max

Re: hvad betyder dette symbol?
Kaster håndklædet, var nok lidt hurtig. Betyder vel egentlig
ustabiliseret jævnspænding.
Erik

Re: hvad betyder dette symbol?
Hej Erik

Nej, bare jævnstrøm.

Mvh Max

Re: hvad betyder dette symbol?

Har lige ringet til min el installatør som også er ingeniør. Svaret var:
Liggende S ~ = vækselspænding.
Ubrudt streg med brudt streg under= Pulserende jævnspænding.
Mvh Erik

Re: hvad betyder dette symbol?
Hej Erik

Så ring til ham igen og fortæl ham at han skal kræve sine penge
tilbage. Stærkstrømsbekendtgørelsen DS/EN 60065 side 51
afsnit 5.1 under e) siger at symbolet betyder "Kun jævnstrøm"

Mvh Max

Re: hvad betyder dette symbol?
Har du et link? :-)
mvh Erik

Re: hvad betyder dette symbol?
Hej Erik

Nej, jeg har bekendtgørelserne stående på min reol, det er en
del af mit job at vide alt hvad der er værd at vide om elektriske
godkendelser i EU og USA, med deraf følgende standarder.

Mvh Max

Re: hvad betyder dette symbol?
Ja og så er vi der igen hvor en ting er regler og noget andet praksis.
R.I.P Erik

Re: hvad betyder dette symbol?

Jeg var også ganske sikker på at symbolet betyder jævnspænding.

Det var nu på ingen måde for at genere dig Erik, blot mener jeg at
Anders skal have det rigtige svar, jeg blev jo selv usikker og startede
med at måle lidt, derefter slog jeg det op.

Jeg forstår ikke helt det med regler og praksis, i praksis kom der ikke
pulserende DC ud af de 2 adaptorer jeg testede!

Mvh
GK

Re: hvad betyder dette symbol?
Nej da, sådan opfattede jeg det heller ikke. Men lad nu nogen der er
klogere kommentere. Jeg har fået svar fra min ven som er aut.
elinstallatør, er der andre meninger så er det da fint nok.
mvh Erik

Re: hvad betyder dette symbol?
Hej Erik

Jeg troede egentlig at du var gammel nok til at forstå hvornår
ting er rigtige og hvornår de er forkerte.

Mvh Max

Re: hvad betyder dette symbol?

Det er bedre at tro på en ven der tror han ved det....

Re: hvad betyder dette symbol?
Hej Klaus

Det jo et problem at fakta har det med at kvæle gode diskutioner :)

Mvh Max

Re: hvad betyder dette symbol?

Dejligt hånligt svar hva'  ;-)

Sagen er den, at de mennesker der lavede den harmoniserede standard ikke
forstod hvad de havde med at gøre  :-(  Ideen var oprindeligt at to ubrudte
linier betød stabiliseret jævnspænding, en ubrudt linie med en stiplet
under, betød ustabiliseret jævnspænding, og sådan kunne man så se forskel på
de forskellige typer adaptorer/forsyninger.

Så selvom Du har ret, så var det bare ikke den oprindelige idé. Hurra for EU
:-|

mvh
Orla

Re: hvad betyder dette symbol?
Jamen det er jeg da, jeg er ikke ude på at få ret, bidrager bare med min
opfattelse. At EU mener noget andet er jeg sådan set ligeglad med. Jeg
ved bare hvad jeg skal forvente hvis en ac-dc adaptor er mærket sådan.
Tingenes tilstand ændrer sig jo, så i en alder af snart 50 kan jeg jo
nok også lære noget.
Så skal vi ikke bare lade jævnstrøm være
jævnstrøm(pulserende/ureguleret/reguleret)?
Jeg tjekker ihvertfald selv inden jeg tilslutter sådan en adaptor.
mvh Erik

Re: hvad betyder dette symbol?
Hej Erik

Jeg har for mange år siden erkendt at med disse ting kan det være
fuld stændig ligegyldigt hvad jeg mener, tror eller tænker, her gælder
kun eksakt viden og ikke andet.

Du er jo stadigvæk næsten teenager så :)

Jo, det irretere mig mere at der faktisk står "apparatet skal tilsluttes
jævnstrøm"
i standarden, min "mening" er at der burde stå jævnspænding.