Hjelp, lodding av aluminium. - Page 2

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

 - Er det ikke vismuth der er i de "nye" jagt-patroner, findes de ikke med
tungsten eller vismuth alt efter frabrikat og type??? - For så er en
håndfuld jagtpatroner da enbrugbar løsning...

Lars / Viborg

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Lars / Viborg skreiv:

Det stemmer. Jeg har fått det bekreftet nå i dag. Vismut finnes som løse
"hagl" for "hjemmelading av jaktamunisjon. Selges mot politiatest ;-)

Jeg skal undersøke nærmere om en halvtimes tid, da kommer han som har
kunskap om emnet på arbeid.

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Nu har jeg ikke forstand på jagt, men det kaldes vist skovpatroner af en
art.

Fordi bismuthhagl er så bløde, at de ikke ødelægger saven på savværket.

Men ja det var en nem løsning, bismuthagl kendes på at de er sprøde, anløber
fra blankt over gråligt over i grønne nuancer.

Et meget sjovt metal, der opfører sig stik modsat mange andre metaller.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
Uffe Ravn skreiv:

Jeg takker, men avventer. Vismut brukes som erstatning for blyhagl i
jakramunisjon, og den selges som "løs vekt" til dem som driver
hjemmeladning av amunisjon. Jeg kjøper en patron på nærmeste
jaktforetning, tar ut hagelet og forsøker.
Jeg må også skaffe meg en butanbrenner. Jeg skal komme tilbake med
"raport" når forsøket er utført.

Imidlertid, det er ikke akkurat "tettbefolket område" her jeg bor, så
turen til en passende butikk er ikke akuratt noen sykkeltur :-)

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium. [ varmebestandigt og lufttæt telt ? ]
Hej!

Er følgende fremgangsmåde blevet testet af nogen? Fordelen kunne være at
der blev anvendt mindre argon end hvis konstant argon flyder til
lodde/svejsestedet?

-

Læg emnerne, loddekolbe, loddetin, egnet loddepasta ind i et
varmebestandigt lufttæt telt. Teltet stilles udendørs så god udluftning
haves.

Sug luften ud.

Pump teltet om med argon - eller en anden gas som ikke går i forbindelse
med de anvendte aluminiumslegeringer.

Slib eller skrab oxidlaget af via varmebestandige og lufttætte handsker
som sidder i teltet.

Lod.

-

Samme teltfremgangsmåde (MIG-svejsning) må da kunne anvendes ved
svejsning så slagger undgås?

-

Hvor kan det varmebestandige og lufttætte telt købes?

Kan det evt. laves af 1 lag uld eller bomuld inderst - med lufttæt
gummi, lim eller silikone yderst? Et eller andet klart varmebestandigt
plastfolie kan agere vindue.

Øverst på teltet kunne være en vandret aluminiumsplade til at fordele og
lede varmen fra den indre varme luftsøjle ud.

Gnister og varme metalkugler holdes så inde i teltet.

hilsen

Glenn

Re: Hjelp, lodding av aluminium. [ varmebestandigt og lufttæt telt ? ]
Glenn Møller-Holst skreiv:

Takk, sikkert bra metode, men den synes ikke være praktisk til
hobylodding av smådeler ;-(

HM

Re: Hjelp, lodding av aluminium.
***************************************************************************=
****************
Jeg har ogsE5% noget tin til alu -lod og da jeg ville prF8%ve pE5% en plade
ville det ikke binde.
men tog jeg en tynd strimmel sE5% var det bare perfekt .
Om det var noget med temperatur eller .. ved jeg ikke. men det kan
vE6%re en ide for dig
at prF8%ve med en 2 mm strimmel og se om det sE5% hE6%fter .

Jeg hverken kradsede eller rensede  -
lodede bare.

det med Vismut (som det ogsE5% hedder pE5% dansk ) er noget der lyder sE5%
spE6%ndende
at jeg mE5% prF8%ve det.
I de kit som Quick Chip sE6%lger  er der en del vismuth i.. om det kan
bruges ??

alex

Re: Hjelp, lodding av aluminium.

Har erfaring fra alutopstykker så måske denne metode kan bruges.

emnet opvarmes til 300 grader i ovn derfter burde lodning være mulig.

Mvh Erik
ps. det virker ihvertfald ved tig svejsning. :-)

Site Timeline