Hjælp med ustabil forstærker.

Hej folkens, roder med hjemmelavet håndfri-sæt i bilen, og her nogle grimme
problemer med ustabilitet :-(

Håber nogen kan komme med gode idéer her...

Systemet består af en Qtek 2020 (PDA/Telefon), som ud af stikket i bunden
leverer telefon-lyden, som så går ned til en Velleman K4001 (7 watt mono
forstærker) - derfra igennem en række relæer og over på højttalerne i
bilen -alt fint der :-)

Hvis lydkablet på Qtek'en er direkte forbundet til K4001'eren er lyden helt
fin, indtil jeg sætter cigartænder-laderen i til Qtek'en, så er det vi har
balladen... der kommer ground loop i signalet.

Jeg har så prøvet at sætte en 10 uF lyt i udgangen (Evt DC-afkobling), samt
en 1:1 audiotransformator, og så er problemet med laderen væk, men det er
utroligt ustabilt. K4001'eren står og klikker i højttalerne, og det lyder
som om at noget går i selvsving. hvis jeg rører ved noget begynder der hele
at hyle, og uden input på forstærkeren går der også hyl i den.

Hvis jeg så kobler stellen direkte igennem - uden om trafoen, så er lyden
fin, men så er støjproblemet tilbage...

Hvad nu - hvad gør man så ???

Link til forstærker:
http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id91%81

Re: Hjælp med ustabil forstærker.

Det bør ikke være nødvendigt, der er spærret for DC (C7).

Sætter et oscilloskop og ser hvad der foregår, specielt når det er TDA2003
der er brugt. Den kan godt lide at svinge ved 2-3MHz. Velleman har gjort en
del for at undgå det (C1 R3 og C3 R4), men man kan ikke altid stole på at
det er nok.

MVH.
Ove

Re: Hjælp med ustabil forstærker.

en

Jeg har sat lytten imellem signaltransformeren og PDA'en for at undgå at den
"ser" en trafo, hvilket jeg ikke ved hvor glad den er for...

Har målt lidt på det, og den stod og svingede. satte 100 Ohm over indgangen
af forstærkeren, og nu er ustabiliteten væk. dog har jeg stadig en masse
kedeligt støj...

Switch-mode  strømforsyningen i cigartænder-laderen støjer som ind i
helvede, og det går lige igennem transformeren, rent kapacitivt, og det
suser helt vildt.

Noget siger mig at prøve med noget L-C-filter i indgangen af trafoen, for at
fjerne alle de høje frekvenser...... hvis dette er umuligt er der kun 2
metoder tilbage. enten noget med 2 optocouplere, og have lyden til at gå
igennem dem, eller så løsningen med en lille højttaler og mikrofon sat
sammen i et lille rør.... - dette ville dog kræve 2 forstærkere, og så gider
jeg sku ærligt talt ikke...

Hvad med det L-C filter ? Der skal bare gå telefonlyd igennem, så HI-FI er
ikke krævet :-)

Hvad nu ?

// Per

Re: Hjælp med ustabil forstærker.
Hej.
Hvis du mener at der kommer meget switch-støj, så kan du jo prøve at sætte
et par ferrit-perler på forsyningsledningerne. Alternativt kan du jo også
bruge dit LC-led på forsyningsledningerne eller bare en HF-choke.

mvh.
René Kirstein

TDA2003
at