Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Vi har købt en Gil 5 Krone med touchlysdæmper. Til tider blinker lampen og
kører op og ned i lysstyrke uden man rører lampen.

Jeg har målt loftudtaget, og det ser ud til, at den giver konstant 230V. Kan
der være tale om en installationsfejl (jeg har rullet lidt ledning ind i den
koniske skjuler af aluminium, hvis lampen senere skal sænkes. Kan det være
årsagen, eller tyder det på en typisk defekt i transformatoren?

Når den går i gang med at køre op og ned i lysstyrken, virker det som om man
kan få den til at holde op med at te sig tosset, hvis man kører den helt op
og ned i lysstyrke i et hug. Efter nogle timer (nogle gange minutter)
begynder den igen.

Vh, Lars.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Jeg har set mange af de touchdæmpere fra Herstal opføre sig tosset
(ihvertfald 3-4 stykker), og ikke en af dem har vi kunnet få til at opføre
sig korrekt, permanent ihvertfald. Problemet er at de skal være utroligt
følsomme hvis funktionen skal kunne registrere en berøring (og ofte behøver
man ikke engang at røre helt ved dem). Selv meget små lækstrømme gennem
andre veje til jord kan betyde at den registrerer en berøring. En gulvlampe
i en kælder vil typisk have problemet i udpræget grad pga. den tættere
forbindelse til jord gennem fødderne.

På den anden side, så har i nok ikke problemet så længe. Kender jeg
kvaliteten ret, så brænder strømforsyningen nok snart sammen alligevel. Så
kan i købe en normal 12V trafo uden dæmper og sætte en lysdæmper på 230V
siden, så plejer det at virke (selvfølgeligt ikke med touch funktionen).

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Vi har IHC, så faktisk vil jeg hellere styre dæmperfunktionen herfra. Kan
man bare smække en alm. dæmper på sådan en trafo?

Vh, Lars.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Sludder og vrøvl.....

Klaus (med Herstal touch på 3. år på samme transformer)
Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.
Det er sgu' ikke vrøvl ;-)

Købte Herstal lampe i Bilka (med dæmper), den første vi fik startede med at
lugte brændt ved installationen.
Fik en ny i Bilka og den virkede fint i måske en måned
men så begyndte den på de ting der står i denne tråd.

Til sidst brændte den også af ;-(

Gad ikke have en ny i Bilka og forlangte pengene retur.

Vær glad for at du har fået en der virker

/Peter

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Giver Martin ret:

Har netop repareret en Herstal med touch-dæmper; Kapativ spændingsdeling af
230Vac med efterfølgende ensretning. DC-spænding clampet med 5,6V
zenerdiode.

Databladet for den eksakt efterfølgende anvendte PIC 12C50x siger en
maksimal forsyningsspænding på 5,5Vdc.

**SUK** en dårlig designmargin!!

/Claus

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

[klip]

Så det er værre i regnvejr hvor luftfugtigheden er højere?

Tomas

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.
Kan
den
man
op

Jeg har set en der lavede ligende fejl fordi fase og nul var byttet.
Hvis der er  en radioamatør i området så kan det også være forklaringen,
disse lysdæmpere kan nemlig ikke lide radio støj.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg kan se jyderupsenderen herfra. Det så ikke ud som om det var angivet,
hvad der var fase og nul, så jeg har bare sat det på tilfældigt. Jeg kunne
jo prøve at bytte dem rundt.

Vh, Lars.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Der er måske nogen i dk.teknik el, hvor dit spørgsmål herer hjemme, der kan
hjælpe

M.v.h.

Børge

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Mit spørgsmål ang. touchdæmpning har vel ligeså meget med elektronik som med
el at gøre?

Vh, Lars.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Til info, så har jeg byttet om på fase og nul nu, men der er ingen ændring.
Den ter sig stadig som den selv vil.

Vh, Lars

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Sådan en har mine forældre også lige fået.

På siden af transformeren er der en lille justeringsskrue. Den justerer
du følsomhed på. Skruer man helt op for den, tror lampen at der en der
har fat i den. Stil den ca i midten og så virker det (det gjorde det
ihverfalt hos mine de gamle).

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Hvor præsist finder du denne justeringsskrue? Nu har jeg tager den der
aluminiums-"hætte" af, men kan ikke finde nogen justeringsskruer - og den er
heller ikke angivet i manualen.

Vh, Lars.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Udvendigt, ligner den man normalt dæmper på ved "ikke touch" lamper....

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Så sidder den ikke på min. Jeg har også en med ikke-touch (en lang, sort
skrue), og der er ingen, der ligner på touch'en.

Vh, Lars.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Åååhlort - du er prisgivet. Snak med forhandleren af lampen og fortæl om
dit problem, måske du får en anden transformer....

Prøv evt at byt ledningerne til lampen (på lampesiden).

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Jeg har én magen til, men endte med at ringe til Herstal, og fik dem
til at sende en alm. transformator-tingest.
Mit problem var, at lampen var så følsom, så hver gang nogen benyttede
elevatoren i opgangen, tændte hhv. slukkede lampen. Pænt irriterende
:-)
Jeg nåede desuden frem til ved anden læsning, at hele området omkr.
Kalundborg-senderen var helt ude af stand til at bruge en sådan lampe
pga. radio-støjen, så måske din mast også er et problem?

Ring til dem og få en alm transformator. Den kan du dæmpe med en alm.
elektronisk dæmper.

Mvh.
Thomas Rokamp

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Re: Herstel med touchdæmper kører tilfældigt op og ned i lysstyrke.

Jeg har fået svar fra Herstel, der skriver, at det netop er fordi ledningen
er rullet op i skjuleren. Jeg har afkortet ledningen, og nu har lampen været
tændt i et par timer uden at te sig tosset, så det må have været årsagen.

Vh, Lars.

Site Timeline