HALOGEN TRANSFORMATOR 105W

efter lyn i nabolaget
er min HALOGEN TRANSFORMATOR 105W  futtet af.

for sjove skilte jeg den ad.der er en masse elektronik og på udgangen en
lille "ringekerne" 3cm * 1.5 cm

på primeren er der kun 2*6viklinger  "switchmode transformer" er der en der
kan forklare mig

hvordan sådan en switchmode virker og hvordan man kan får 105w    11;6volt
ac af så lille en

traffo? vh peder

Re: HALOGEN TRANSFORMATOR 105W
Hej Peder

Man kan på den simple måde sige at den effekt en trafo kan overføre
er meget frekvensafhængig, ved 50 Hz kræves der en masse jern
for at overføre 105 W, men sætter du frekvensen op til f.eks. 100 kHz,
ja så kræves der næsten ingen jern, hvilket du så har bemærket.

Mvh Max

Re: HALOGEN TRANSFORMATOR 105W

Re: HALOGEN TRANSFORMATOR 105W

Du kan næsten oversætte det med, at ved den dobbelte frekvens - kun halvt
så mange vindinger (forudsat den samme kærne, og da det er ca.
trådtykkelsen,
der bærer strømmen (Amp), så vil efterhånden bare 5 Khz give en lille
traffo.
Altså, - ensretter (ellyt) vekselretter, med ønsket frekvens, så har du den.

Erling

Re: HALOGEN TRANSFORMATOR 105W

Hej Erling. Har rodet med en 2 MHz SMPS. Den var på 50 watt. Nøj, spolen var
lille.

Benny

Re: HALOGEN TRANSFORMATOR 105W

Det var da vist og en høj freq.