GPS og relativ position

Hej alle,

Følgende scenarie:
To(eller flere) GPS-modtagere er placeret vilkårlige steder, inden for
en radius af 500m. Alle modtagere kan se de samme satellitter.

Vil alle modtagere have samme fejl på deres positionen?
I så fald, vil deres relative position i forhold til hinanden vel kunne
bestemmes ret præcist?

Er jeg på vej ud af et sidespor?

Mvh Jonas

Re: GPS og relativ position
Ja, hvis de altså vælger at benytte de samme satellitter til beregningen.

Ja

Princippet bruges den anden vej rundt til af få en god nøjagtighed på en
enkelt GPS, når man har (kan få/abbonnere) data fra en fastmonteret GPS. ¨

Christen

Re: GPS og relativ position

Det kan du være sikker på at det IKKE gør. Der er altid grænse tilfælde,
når en ny SV dukker op over horisonten, hvis der er multipath signaler,
eller den ene eller den anden modtager finder dopplerfejlen for stor.

Men det er ret let at afgøre: opsæt to modtagere, bare med 50 meter
mellem og log data. Herefter plotter du begge datasæt i samme diagram.
Eller du plotter differensen (det er ret let i et regneark)

Nej, det du abonerer på er IKKE den faste modtagers position, men
derimod et rådatasæt, der viser fejlen på hver enkelt SV. Enten kan din
modtager bruge RTCM korrektion direkte vie en telemetri forbindelse,
eller du kan efterprocessere hjemme.

Bo //

Re: GPS og relativ position

Ok.
Men så princippet da,  det at benytte en kendt position som reference

Christen

Re: GPS og relativ position
Hej til jer begge to,

jeg må finde en anden løsning så.

Mvh Jonas

Re: GPS og relativ position
Hej Jonas

Der skal nok noget lidt bedre grej til end en almindelig GPS.

For at visualisere hvor en almindelig GPS tror den befinder
sig, kan du se en fortælle hvor den er i løbet af en lille
1/2 time på en parkeringsplads her:

http://www.sandcastle.dk/Test/GPS.gif

Re: GPS og relativ position

Det ligner nu mere scenariet nE5%r min kone parkerer bilen ved
supermarkedet... :-)
Faktisk helt nF8%jagtigt med tid og kF8%rslen... :-)

Mvh
Manse

Re: GPS og relativ position
Jonas Bo Jalling forklarede den 2009-07-14:
Hvad er 'ret præcist'?

GPS navigationsudstyr til få penge i båden eller bilen, giver mig en
præsision på 8-10 m, med EGNOS aktiv ned til 3-5 m og det er mere end
præcist nok til mig.

Hvis jeg var landmåler, så er det ikke præcist nok - der skal vi vel
ned på få cm nøjagtighed og mit udstyr koster så i flere 100 KKr
klassen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: GPS og relativ position

Ja du er ude på et sidespor
Jeg har koplet 8 stk GPS modtagere på en computer, det viste sig at de
driver i forhold til hinanden op til 58m, selv om
GPS modtagerene var placeret inden for en radius af 25cm.

JB

Re: GPS og relativ position

Jeg er meget interesseret i at vide hvilke enheder du har brugt, og evt
at se data.

Har du tænkt på at 25cm er indenfor nærfeltet for antennerne, og at det
kunne være et problem ??