Gigant Brokobling

Hey..

Jeg er ved at bygge mit eget tankanlæg til sprinklervæske..

Til dette formål har jeg fundet en fin lille pumpe, som er til 12VDC der
står ikke umidlbart hvormeget strøm den bruger, men der står dog at
forsikringen skal være 10A

Jeg har så en 210VA Halogen Transformer liggende (jernkerne) som jeg
påtænker at bruge, min umidlbare udregning siger at det så må være 17,5A jeg
kan hive ud af den i vækselstrøm, og ville så bruge denne bro:
http://www.el-supply.dk/?Gid=3&VNr26%8B250C25000
Den kan holde til 25A så det er jo da rigeligt.

Men nu er mit spørgsmål så.. jeg ved jo godt at en halogentrafo ikke giver
ret meget over 11,8V ud og jeg også har lidt spændingsfald over broen.. men
vil det blive for meget? vil min motor dø på sigt?

Og bør jeg sætte en kondensator på udgangen af broen, og i givet fald,
hvilken størrelse skal jeg vælge ?

Eventuelt andre forslag?

//Brian

Re: Gigant Brokobling

Ja, hvis den sættes på en køleplade

De 11,8 volt er ved fuld last og vil afhængig af transformatorens indre
modstand være højere ved lavere belastning ydermere skal du gange spændingen
med 1,41 (kvadratroden af 2) minus diodetabet (ca 2 * 0,7)  når du ensretter
vekselspændingen. Svært at sige om spændingen er for høj i praksis, men du
kan jo måle spændingen under praktiske forhold, og er den for høj, se om det
er muligt at vikle lidt af sekundær på trafo'en

ca. 1000uf pr. ampere. Prøv evt.  først uden elektrolyt, så vil
middelspændingen til motoren være lavere.

At check om den pumpe du vil bruge er beregnet til kontinuert drift.

mvh
JBH

Re: Gigant Brokobling

Ah. Til en DCmotor er 1000 uF/Amp vist rigeligt. Lidt rippel skader
ikke motoren.

Benny

Site Timeline