Fortinnning - Page 2

Re: Fortinnning

Her har vi jo fagmannen, lat meg spørre med det samme.

Det gjelder lodding av aluminium med Alusol, vinkel 20x20x2 (og andre
former).Jeg forsøkte med en bensinbrenner, men det gav for mye sot. Hva
slags brenner kan jeg bruke? Butanbrenner, propanbrenner, eller er jeg dømdt
til å bruke acetylen og oxygen? Hvor stor brenner må jeg bruke?

Du glemte forresten å fortelle hva tilsatsmatrialet til slaglodding heter.
Jeg kallte det bare sveisetråd, men det er vell en bronselegering. Fantes
der flere legeringer?

HM

Re: Fortinnning
Hej Harald

Du skal bruge en flaskegasbrænder, f.eks. en 20 mm. standardbrænder
er en god løsning. Jeg har aldrig loddet med Alusol, så ingen tip der,
derimod brugte vi alutråd og noget specielt flush, kunsten bestod så
i at varme lige indtil flushen smeltede og så ikke længere. Husk at
ved aluminium smelter kernen længe før overfladen.

Det hedder ikke svejsetråd, at svejse forudsætter et smeltebad af
materialet som man arbejder i, og dertil kan man så sætter ekstra
materiale til, og her bruges svejsetråd.

Når man lodder bruger man et lod, dette lod findes i tusindvis af
forskellige legeringer, de fleste baseret på messing med større
eller mindre andel af sølv. Ofte køber man disse lod under en
fællesbetegnelse der hedder loddemetaller.

Mvh Max

Re: Fortinnning

Flush ??
(flush, det er noget med at skylle ud)

Flux ?
Fluss ?

Pænt pynt i stuen:

Re: Fortinnning
Hej Klaus

Sorry, det hedder flus.

Mvh Max

Re: Fortinnning

Det tyske ord "Fluss" = flod = flyde. Et flussmiddel "flyder" hen over
lodningen for at forhindre iltning på selve loddestedet. Der findes et hav
eller 2 af forskellige flussmidler afhængig af de forskellige opgaver. Selv
inden for den enkelte type opgave findes der et hav af fluss-typer.

I gammeldags Multicore loddetin er flussmidlet harpiks. Det er det i øvrigt
også ved bølgelodning, hvor fluss-midlet tilføres ved lodningen.
Overskydende fluss-middel af harpiks afvaskes med sprit. (svjv)
Karsten H. Jensen

Re: Fortinnning

Eller også bliver der brugt 'Low residue' flus.
Det er ikke nødvendigt med vask bagefter.

--
mvh Uffe

Re: Fortinnning

Til bølgelodning tilfører du jo den nødvendige fluss - vel for at minimere
behovet for afvaskning, men der er vel også så mange forskellige arter alt
afhængig af emnerne.

Multicore er ikke beregnet til bølgelodning. Low residue fluss - så
foretrækker jeg Fluitin.
Karsten H. Jensen

Re: Fortinnning

Ved et tilfælde opdagede jeg at aluminium kan overtrækkes med bismut og på
den måde meget nemmere loddes med loddetin.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fortinnning
Hej Uffe

Ja der er heldigvis løsninger, alu er noget lort at lodde i, problemet er
den ilte der omgående dannes på overfalden, denne ilte er jo glas
agtig og har et meget højere smeltepunkt end alu i sig selv. Man
oplever så det at man varmer op med brænderen og når så flusen
begynder at virke, ja så er kernen i aluen allerede smeltet og så
siger det plop og man har et hul. Man kan lodde med gas i det,
men som sagt er det svært at ramme det rigtige tidspunkt for
selve lodningen. Jeg kender faktisk kun en der mesterede det
til perfektionisme, det var en sølvsmed jeg arbejdede sammen
med i mange år. Idag svejses alu jo i stor stil overalt i industrien
så man bøvler ikke med lodningen mere.

Mvh Max

Re: Fortinnning
Hej Harald

Vi har også TIC svejsning her i DK :)

Mvh Max

Re: Fortinnning

Man kan også svejse 2 rustfri stål-emner sammen med en elektrodesvejser ved
at "løbe" dem sammen med en Wolframtråd og om nødvendigt tilsætning af
rustfri stål-svejsetråd. Samtidig skal polariseringen af spændingen vendes,
så der er - på elektroden.

Omkring Wolframelektroden tilføres CO2, så svesestedet ikke ilter.
Karsten H. Jensen

Re: Fortinnning
Hej Karsten

Ja, der findes jo mange former for svejsning, MIG, MAG og hvad de
nu ellers hedder. Forøvrigt bruger man sjældent CO2 rent som
beskyttelsesgas da det har en tildens til at give meget hårde
svejsesømme, man bruge istedet for gastyper blandet af Argon,
Helium og mange andre inaktive gasarter.

Mvh Max

Re: Fortinnning

Aha. Det, jeg har til min, er i den grå flaske - det samme som til et
fadølsanlæg.:-)
Karsten H. Jensen