Formodstand til lysdiode

Hej :)

Er der nogen der vil hjE6%lpe med hvilken modstand20%
jeg skal bruge til en lysdiode ?

jeg vil lave et lille rund print med plads til
8 lysdioder, til at montere i blinklysene pE5% min
gamle Yamaha knallert.20%

Men.. hvordan sE5% nu ?

Dioderne jeg har fundet har fF8%lgende specs:
Luminous Intensity (mcd) 18000~20000
Forward Voltage (V) : 3.0~3.4
Max Continuous Forward Current : 30mA
Max Peak Forward Current : 75mA

Der er jo 6V akkumulator pE5% knallerten...
2 dioder i serie er jo ret tE6%t pE5%, men der skal
vel vE6%re en modstand til at begrE6%nse strF8%mmen ?
Eller er jeg nF8%dt til at sE6%tte en modstand pE5%
hver diode ? og hvordan regner jeg sE5% lige ud
hvor stor den skal vE6%re.

Mvh KKT

Re: Formodstand til lysdiode

2 i serie duer ikke (2* 3v=6V intet til at regulere på strøm) , 1 diode
med formodstand på 100 ohm gir ca 30 ma, det vil virke.

mvh Erik

Re: Formodstand til lysdiode

Det første du gør er at finde ud af, hvor høj spænding der er på
akkumulatoren, når du giver gas.....

Jeg vil anbefale 1 modstand per diode, eller en konstantstrømsgenerator
til 4 dioder af gangen.

Modstanden er den nemme:
(Maksimalt målte spænding-3volt)/0,03 = modstandsværdien

Lad os sige 7,2 volt-3volt = 4,2 volt/ 30 mA = 140 ohm

Re: Formodstand til lysdiode
On 24 Mar., 01:46, "Klaus D. Mikkelsen"

ja .. og nE5%r det er et blinklys, med relativ korte tE6%ndt perioder
sE5% kan du jo godt gE5% op til den dobbelte strF8%m ..de kF8%ler af i
sluktiden,fF8%r
de igen skal svede i tE6%ndt tiden.

alex

Re: Formodstand til lysdiode

Hej Klaus.

Den kravler op pE5% 7.1V efter et stykke tid.
Jeg har nogen 120 ohms modstande, sE5% de kan mE5%ske godt bruges ?

/KKT

Re: Formodstand til lysdiode

Har du ikke 150 ohm?

Det ville jeg tage, lysmængden ændrer sig ikke voldsomt ved den sidste
strøm, men levetiden forkortes.

Re: Formodstand til lysdiode

Joo mon ikke der er sE5%dan nogen i E12 sortimentet :)20%
SE5% vil jeg da bruge dem istedet for.

Re: Formodstand til lysdiode

Har du undersøgt om du må bruge blåt lys i blinklys?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Nej, burde jeg det ?
Dioderne lyser mere hvidt end blE5%t, og der er gul glas
i blinklysene.20%

Re: Formodstand til lysdiode

Ok, min fejl. Jeg så blot på Forward Voltage (V) : 3.0~3.4 hvilket
passer på blå dioder, men også hvide (3,5) :-)

Gule er nede på 2,10, hvilket måske kunne simplificere din konstruktion.

Der er vist noget om, at blinkrelæer til alm. glødepærer ikke dur til
dioder. Har du undersøgt det?
Ellers kan du spørge i dk.fritid.motorcykel

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
Re: Formodstand til lysdiode

Jeg har ogsE5% nogen gule 8000mcd, der stE5%r vist rigtig nok 2-2.2V
pE5% posen.. Det kan vE6%re der er lys nok i 8 af dem ? 20%
Den 6V pE6%re der sidder er i nu er kun pE5% 8W og jeg synes ikke der er
synderlig meget lys i den.

Hvis jeg tager de gule dioder sE5% kan jeg mE5%ske sE6%tte 2 i serie
og spare 4 modstande i forhold til hvis det er 8 hvide med20%
hver sin modstand ?

Det gamle blink relE6% kan jeg ikke bruge, det er en bimetal dims
der fF8%rst skal varme op med halv styrke i pE6%rerne inden det
begynder at blinke, og er der under 0gr sE5% kommer det aldrig igang
eller blinker sE5% langsomt det kan vE6%re ligemeget.20%

Jeg har lavet et simpelt relE6% med en 555, en mosfet 2 modstande og en20%
lyt, det blinker med det samme.

Re: Formodstand til lysdiode

Prøv at sæt strøm til dem. 2000mcd er okay meget.

Hvis denne påstand er rigtig
http://wiki.answers.com/Q/How_much_light_is_1_MCD

MCD stand for "millicandela" or 1/1000 of a candela.
This a unit of light energy of a single color, and in a single
direction. For example: if you stand a few feet from a 100W light bulb,
your eyes will get about 120 candelas of brightness reaching
them--that's 120,000 MCD.

Så vil en 10W pære lyse med 12.000 mcd, og 8x2.000 = 16.000mcd

Ja.
7,1-(2x2,2)= 2,7V/30mA = 90Ohm. Men tjek lige, hvor meget strøm de kan
holde til, er det 20mA skal du bruge en 150 ohms modstand.

Sådan!

Re: Formodstand til lysdiode

SE5% fik jeg det prF8%vet af, 8 x 5000mcd gule Leds
(ikke 8000mcd som jeg troede) placeret i en ring med en diameter20%
pE5% ca 35mm - det lyser bare slet ikke nok :-/

Men de lyser jo ogsE5% temmelig koncentreret..de er vist 25gr view angle.
Om aftenen kan man sagtens se at blinklyset er tE6%ndt, men ikke om dagen
og det ville jeg jo helst man kunne.

PE6%ren der sidder i blinklyset, og som jeg gerne vil erstatte med
dioder er en 6V/10W.. er det godtnok sE5% svE6%rt at gengive lyset fra sE5%
dan
en med lysdioder ?
En alm pE6%re lyser jo i alle retninger, det er nok derfor det ser ud af me=
re.

Re: Formodstand til lysdiode

Du har en god pointe der fordi de hvide lysdioder i virkeligheden er blå
  lysdioder der har et fluorserene lag over krystallet der laver moget
af det blå lys om til andre farver så lyset for vores øjne fremstår som
hvidt. (Se evt udsendelsen om energisparelamper fra magasinet Penge på
DR-TV hvor der er vist et spectrum fra diodepærer - kan hentes som Podcast.)

Hvis lygteglassene er gule er det meget relevant at anvende en gul eller
orange lysdiode. Det giver også det højeste lysudbytte fordi lysudbyttet
i de hvide dioder er målt over hele spektret, ikke kun på en enkelt
farve. At tale om at de er mere energieffektive en f.eks. en glødelampe
er vist uden den store betydning når det skal bruges på en knallet med
en ineffektiv to- eller fire-taktsmotor og en form for generator.

/Lars

Site Timeline