Fluke Sikringer

Var en klovn at brænde den sikring af til 400mA strøm måling i går...

Fik så fat på et par stykker i dag, men hedder lidt anderledes...

Den der sad i hedder DMM-44/100

Jeg har fundet en der hedder BBS-4/10

Jeg ved forskellen bla. er at den nye jeg har fået kun er 600V istedet 1000V
som den gamle har

Nogler der ved om der er andre forskelle ?

Kasper

Re: Fluke Sikringer

Altså er din isoleringsgrad som insturmentet er godtkendt til røget sig
en tur.

Re: Fluke Sikringer

Vel ved strøm måling når sikringen er sprunget...

Jeg tror jeg kan leve med det

Kasper

Re: Fluke Sikringer

Og spændingsmåling.

Det er den der sikrer dig mod at lortet eksploderer op i hovedet af dig,
hvis der kommer en spændingstransient.

Bevares, jeg tor sku nok at jeg havde smidt kronerne efter en
"flukegodkendt" sikring. Hvorfro overhovedet have et Flukeinstrument,
når man kan nøjes med et 50 kr's fra HN ?

Re: Fluke Sikringer

Der er sandsynligvis andre kvaliteter ved et Fluke, end en sikring, tror du
ikke?
Og om den kan klare overslag ved 600 eller 1000 volt, er ret ligegyldigt i
de fleste tilfælde, undtagen ved dig.

/Hauge

Re: Fluke Sikringer

Jo, det kan tåle at falde på gulvet uden at gå i stykker.

Hvorfor købe et klasse IV instrument så ?

Re: Fluke Sikringer
On Thu, 14 Jun 2007 17:51:02 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Vel er den da ej.

Hverken max. brydestrøm eller den maksimale kredsløbsspænding for
sikringen siger noget om apparatets isolationsklasse.

Re: Fluke Sikringer

Jo.

Prøv at spørg Fluke....

Re: Fluke Sikringer
On Thu, 14 Jun 2007 19:20:26 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Kan du henvise til en standard, eller i det mindste en troværdig
kilde?

Hvorfor?

Re: Fluke Sikringer

Hvis forsikringen til apparatet ikke overholde spændingsklassen gør
resten af appratet heller ikke.

Simpel L-AUS lærdom.

Re: Fluke Sikringer
On Thu, 14 Jun 2007 22:03:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Nu er der tale om en intern sikring, og jeg ville personlig gå meget
mere op i sikringens brydeevne i kA. Og det er korrekt at man "bør"
bruge den helt korrekte sikring, men det har ikke noget med
isolationsklassen at gøre.

Selv i det udstyr jeg er med til at designe, og som overholder
EN60110-2 sidder der standard ikke-sandfyldte 5x20mm glassikringer. Og
udstyret er dobbeltisoleret, 4kV isolation - og er lige blevet
UL-godkendt.

Papegøjelærdom.

Re: Fluke Sikringer

Jeg tror Klaus er kommet til at skrive forkert, han mente nok
overspændnings-katagori.

Jeg må stærkt afvare mod at anvende andre sikringer end den angivet i
manualen, jeg har set eksempler på at man har sat en alm. sikring, hvor
det skulle have været en sandfyldt. Dette resuteret i et stk.
måleinstrument der var fuldstændig væk og en 2. gradsforblændning.

/Casper

Re: Fluke Sikringer
On Thu, 14 Jun 2007 21:51:10 +0200, Casper Mønster

Ja, netop. Har selv oplevet en 6,5KW induktionsplade (single, JØNI)
med std. glassikringer og kortsluttet IGBT.

Meget stort bum :-)

Normalt hører man kun et lille knas.

Men det har ikke noget medisolationsklassen at gøre.

Re: Fluke Sikringer

Original sikring eller ej, så kan den originale have en specifik
smeltningsgrad, hvor længe den skal holde ved hvilken temperatur og hvor
stor en overstrøm. Men i dette tilfælde er den nok uhyre flink og
imødekommende (måske sand eller ej).-).
Karsten H. (7870)
Re: Fluke Sikringer

Rent arbejds sikkerheds mæssigt betyder det en del om sikringerne er
godkendt til den høje spændning, er eksempel fra real life.
En kollega skal lige måle om der er spændning på skinnerne i en tavle
(440V), ved en fejl har han fået sat instrumentet på ampere måling,
selvfølgelig ryger sikringen men da det ikke var den "gode" type skete der
ionisering i instrumentet der spredte sig til tavlen, resultat kortslutning
af skinnerne således makkeren blev kastet 2 meter væk fra tavlen, heldigvis
slap han med 2 rimeligt forbrændte hænder/ underarme.

PS hans håndaftryk kunne ses på instrumentet som jeg så på bagefter derfor
kunne måleområde instillingen stadig læses for instrumentet var ikke sort
der hvor hånden havde skygget, så glem alt om billige sikringer og billige
lorte instrumenter hvis i har livet kært

--
Venlig Hilsen
Lars Funder