Fjernbetjening med lang rækkevidde

Jeg sidder og sysler med et lille trådløst fjernbetjenings projekt og har i
den forbindelse brug for lidt gode ideer.

Jeg køre en den offroad og i den forbindelse har jeg selvfølgelige et spil
til når det går helt galt, dertil er der en lednings fjernbetjening. Det er
jo lidt bøvlet med ledningen og men kan ikke selv gå ud med viren.

Løsningen er selvfølgelig en trådløs fjernbetjening og det er der da også
diverse spil producenter der laver, men.... 3.000 til 4.000 kr. er mange
penge for en fjernbetjening. Det må da kunne gøres billiger selv.

Først tænkte jeg på en centrallås/bilalarm, med de har jo en temmelig kort
rækkevidde. Men det må da vært timeligt simpelt at bygge en fjernbetjening
der kan trække to relæer og række 60-80 meter ?

Er der nogen der har en ide ?

/Grønne

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
er

Hvad med at købe et par fjernbetjente ringeklokker i Silvan el. lign. så
skrælle elektronikken og lave det om til at trække et par relæer ..

/Martin

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde

Duer ikke, det samme med dem fra Vellemann, de sender kun en puls
og det dur ikke til et spil.

Mvh Max

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Kan de række lang ?

Men der er jo kun en kanal, jeg skulle gerne bruge to. En til ind og en til
ud.

/Grønne

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
er

Afstanden er ikke noget problem, men hvad med sikkerhed.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

/Grønne

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Hej Grønne

Du kan ikke sætte et nødstop på en fjernbetjening, hvad nu hvis den
køre tør for strøm eller falder fra dig ned af skrænten ???

Mvh Max

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Hvad med noget med et relæ i bilen som bryder hvis det får en puls fra
nødstoppet og så skal resættes på bilen ?

/Grønne

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Hej Grønne

Nej, nødstop kan ikke bruges i denne sammenhæng, den forudsætter
jo at der kan sendes et signal fra fjernbetjeningen og i fejlsituationer
på grund af manglende strøm i fjernbetjeningen eller fordi man har tabt
den, eller andre fejlårsager kan dette signal jo ikke sendes.

Som jeg har omtalt andet sted må sikkerheden afhænge af at den
kun kan køre når den modtager et signal fra fjernbetjeningen og
kun der. Ligeledes skal man have et kodningssystem der udelukker
alle andre fejlmuligheder.

Jeg går ud fra at den kabelbetjening du har virker således også, altså
sådan at spillet kun køre når du holder knappen nede.

Mvh Max

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Ganske rigtigt så virker kabel fjernbetjeningen også kun når man holder
knappen nede, så det vil nok også være sikkerhedsmæssigt ok på en trådløs.
Men kunne så supplere med en on/off afbryder så spillet ikke pludselig køre
når fjernbetjening ligger og roder rundt.

Men hvordan laver jeg den ???

/Grønne

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Hej Peter

Det kan vel løses ved at spillet kun køre når det modtager signal
fra fjernbetjeningen. Sikkerhedsproblematikken er jo den samme
som med en kabelløsning, kablet kan jo blive revet over.

Signalet fra fjernbetjeningen skal naturligvis også være kodet
så fejl starter ikke kan forekomme, det vil jo vær noget træls
hvis spillet begyndte at hælde hele wiren ud på motorvejen
fordi der køre en radioamatør bagved og snakker på 70 cm.

Mvh Max

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
Selvfølgelig skal den kun køre når man holder knappen nede ellers ville det
nok blive lidt halv farligt....

Kodningen, det har jeg ikke lige forstand på, men det må da kunne klares.

/Grønne

PS. det var da en fantastisk svar tid der er her i gruppen, takker mange
gange.

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde

Det vil da være mere trist at miste fingrende fordi at spillet starter på et
forkert tidspunkt.

det

Ja.

Det kan laves ved hjælp af at der sendes nogle data pakker med et helt
bestemt indhold så kun den fjernbetjening der høre til spillet kan aktivere
det, der ud over vil det være en god ide at bruge nogle knapper der er
monteret i et hul så man ikke bare kommer til at trykke på dem ved en fejl.

Det der så er tilbage er at finde ud af hvilken frekvens der må bruges.
433MHz må bruges hvis man køber godkende transmitter moduler, der kan dog
være problemer med støj fra radioamatøre og trådløse ringeklokker,
alarmsystemer, termometre, find selv på flere.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

/Grønne

Re: Fjernbetjening med lang rækkevidde
dog

Jeg ved at Farnell har nogle, men de er lidt dyre så det kan være at der er
andre i gruppen der ved hvor de kan købes til en fornuftig pris.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis det skal være sådan nogle u-indbyggede moduler, kan de bestilles
hos enhver Velleman-forhandler. TX433 hedder de, og koster en hund.

/Bo.

Site Timeline