Fire-Ants...

Hej,

Nogle af jer der har se myre i elektronik, sådan mere konkret, ikke bare et
link...

Vi fik den anden dag et apparat retur med et sealed ventileret relæ, og der
var krøbet myrer ind i...
(den kom tilbage fra østen)
Hullet i relæet er vel under 1mm stort, har nogle en ide til hvordan de
kunne komme ind...

vi har rundet:
smidt ind som æg
kravlet som larver eller lille myre..

at det er fra productionen er nok ikke så sandsynligt, de er døde og ligger
omkring selve kontaktsættet, så de må være smadred/brændt af relæet..

Kasper

Re: Fire-Ants...

Ved du hvor ordet "debugging" kommer fra?

En bug er et møl, og en gang for MANGE år siden var der kommet sådanne
insekter ind på en telefoncentral, og nogle af dem havde fået vingerne i
klemme i kontaktsættene, og så virkede skidtet ikke efter hensigten.
Derfor var det en almindeligt forekommende opgave at fjerne møl fra
relæerne. Deraf ordet "debugging". Nu bruges det mest af programmører
til trods for at software ikke er insektfølsomt :-)

Ved du hvorfra ordet relæ kommer ?

En gang for mange år siden var den hurtigste kommunikation fra den
amerikanske østkyst til vestkysten de hurtige ryttere, der red depecher
over steppene og gennem bjergene. Senere kom telegrafen og telefonen
til, og der, hvor man skiftede heste, blev naturligvis også opsat
telegraf stationer. Når man nu flytter sin sadel fra en træt hest til en
frisk en af slagsen hedder det "to re-lay the sadle". Derfor kom det til
at hedde "relay stations", og efter at hesten ikke har den helt store
betydning i kommunikationen har relæer overtaget navnet.

Altså en lang forklaring med at fjerne møl fra hestesadlerne...

Måske kommer det til at hedde "ant-blowing" om mange år, men jeg har
ikke et kvalificeret svar på dit oprindelige spørgsmål.

Bo //

Re: Fire-Ants...

Meget sjov historie :)

Kasper

Re: Fire-Ants...

Hvem ved, måske er den opdigtet :-)

Bo //

Re: Fire-Ants...

Så er det en anden end dig der har opdigtet den.

Jesper Poulsen

Re: Fire-Ants...

-så enten er det sandheden, eller osse tilskriver mig ikke evner som
digter ?

Bo //

Re: Fire-Ants...

Det er muligt at du er digter, men ikke i denne omgang. :-)

Jesper Poulsen

Re: Fire-Ants...
@nntp02.dk.telia.net:

Måske. Men nu skal man jo ikke lade sandheden stå i vejen for en god
historie :)

/Jesper

Re: Fire-Ants...

Det er ikke helt den rigtige historie! Først gang ordet bug blev brugt i
forbindelse med cumputere er i følge diverse kilder sket i 1947, da
Grace Murray på Harvard University opdagede en regnefejl på Mark II
Aiken Relay computeren og fandt frem til at det var et insekt, der sad i
et relæ.

Her er historien og billeder af logbogen fra dengang:
http://www.jamesshuggins.com/h/tek1/first_computer_bug.htm

Det er nu ret sjovt hvordan udtryk er blevet til og standarder er blevet
til.

For eksempel er QWERTY keyboards blevet en standard efter at Christopher
Latham Sholes fandt på at placere tasterne på en skrive maskine så de
mest brugte taster ikke ville "JAMME" hinanden på vej mod papiret. Meget
smart på en mekanisk skrivemaskine, total ligegyldig i dag. Nu lever vi
bare med det...

Mvh
   Jan

Re: Fire-Ants...

Lever med det eller køber et Dvorak tastatur :)

Re: Fire-Ants...
Hej Jan

Jeg tror ikke på at vi bare lever med det, hvis det var bevisligt at
der var sparet tid ved at skifte tastatur layoutet, så tror jeg at
erhvervslivet havde fået øje på det.

Re: Fire-Ants...

Øh, mig bekendt er Dvorak keyboard layoutet netop udviklet fordi det er
mere effektivt end qwerty layoutet, som havde andre designparametre
end effektivitet

http://en.wikipedia.org/wiki/Dvorak_Simplified_Keyboard

Grunden til at qwerty stadigvæk findes er i mine øjne at mennesker
generelt er dovne og traditionsbundne. Når man først har lært et
tastaturlayout gider man ikke lære et nyt. Det gør jeg for så vidt
heller ikke ;-)

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: Fire-Ants...
Hej Michael

Man skiftede nok hvis man var sikker på at der var penge at tjene
ved det.

Re: Fire-Ants...

Der _er_ penge at tjene ved det, såfremt man kan opøve folk i at bruge
det. Dvorak er beviseligt hurtigere at anvende.

Jesper Poulsen

Re: Fire-Ants...

Jo, jo, men det koster en del at skifte al hardware ud. Find lige en
lille netbook med dvorak?

--
Leonard

Re: Fire-Ants...

Nej, men så meget andet. En død mus i et triggermodul der styrer
thyristorer på en vindmølle, mider i gulvvægte og kakelakker i printere.

Den sidste overraskede en af mine kollegaer. Han stod med lupen og
kiggede på blækdråber (vi taler her blæk der kommer ud af et 66uM
"stort" hul i en dyse) da der pludseligt kom noget ind foran linsen.

Myrer har jeg dog til gode.