Findes sådan en dims

Hej venner

Jeg afslører nu min afgrundsdybe uvidenhed og spørger, findes sådan en
dimmerlas.

Her er en primitiv skitse af hvad jeg forestiller mig.

          |-----|<----|
   C/E ---|     |     |--- C/E
          |---->|-----|

To ens modsat rettede transistorer med fælles base, der åbner eller
lukker helt for AC. Den AC der er tale om, er en skarpkantet firkant på
+/- 14V og op til 5A, der helst ikke må forvrænges.

Hvis den findes andre steder end i min fantasi, hvad hedder den så og
kan den fås i et TO220 hus.

mvh ....... Peter

Re: Findes sådan en dims
Hej Peter

Måske en TRIAC kunne løse problemet.

Re: Findes sådan en dims

Hvad er formålet?
Hvis den venstre B/E strækning er forspændt i lederetningen, og 'input'
er på den venstre emitter, så kommer signalet ud på den højre kollektor
og visa versa.
Så vidt jeg kan se, så kommer du til at forbinde input med output og så
er jeg hægtet af.....

Er det en relæfunktion du efterlyser? Når der er spænding på basen, så
er der fuld gennemgang i relæ'et?

--
Uffe

Re: Findes sådan en dims
Hejsa

En transistor der kortslutter DC-siden (+ og -, emitter til - og
collector til +) af en brokobling, så har du en AC-kontakt på AC-siden
af brokoblingen.

Den forvrængning der vil blive, er de 2 x 0.6 volt som broen har i serie
+ indre modstand, men kan du nøjes med det, så har du i hvert fald noget
der virker.

Mvh Hauge

Re: Findes sådan en dims [ yes: R B-IGBT ]

Hej Peter

Den findes hvis du lader B være en gate på en RBIGBT - så blev den
opfundet for flere år siden:

Forret:

Feb 1, 2008 Bridgeless PFC Boosts Low-Line Efficiency
http://powerelectronics.com/power_management/power_ics/bridgeless-pfc-low-line-efficiency-0225/
http://powerelectronics.com/mag/802PET20.pdf

Hovedret:

Dr. Slobodan Cuk:

Del 1:
Jul 1, 2010, True Bridgeless PFC Converter Achieves Over 98% Efficiency,
0.999 Power Factor:
http://powerelectronics.com/power_management/power_ics/true-bridgeless-pfc-converter-201007/

Del 2:
Aug 1, 2010, True Bridgeless PFC Converter Achieves Over 98% Efficiency,
0.999 Power Factor: Part 2:
http://powerelectronics.com/power_management/regulator_ics/true-bridgeless-pfc-converter-part2-201008/
http://powerelectronics.com/images/DesignFeature_BridgelessPC.pdf

VIP - med diagram:
Del 3:
Oct 1, 2010, Single-Stage Isolated Bridgeless PFC Converter Achieves
Over 98% Efficiency, 0.999 Power Factor:
http://powerelectronics.com/power_management/regulator_ics/single-stage-isolated-bridgelss-201010/
http://powerelectronics.com/images/SingleStagePFCconverter.pdf

-

29 June 2012, The major difference between a conventional IGBT and
RB-IGBT is the reverse blocking capability:
http://www.powerguru.org/the-major-difference-between-a-conventional-igbt-and-rb-igbt-is-the-reverse-blocking-capability/

https://www.google.dk/search?q=RB-IGBT

Glenn

Re: Findes sådan en dims [ yes: R B-IGBT ]

Hej Peter

PS: Man skal anvende 2 stk RB-IGBT.

Hvis man både kan lave en N-ch og en P-ch RB-IGBT burde man kunne koble
de gates sammen og styre dem fra samme styresignal.

Glenn

[...]

Hej Glenn

Tak for de mange links, det lyder bare som om jeg skal skyde gråspurve
med kanoner, det jeg har brug for er i princippet en simpel kontakt, der
skal ikke konverteres noget, hvor et signal på B åbner eller lukker
mellem de to C/E, et relæ ville kunne klare opgaven, men en elektronisk
løsning ville være sjovere. For dem det siger noget, er opgaven en
reverser til modelbane DCC, der er AC, så man undgår modfase mellem
skinnesegmenter, jeg ved godt at sådan en kan købes men det er sjovere
at prøve selv.

mvh ..... Peter

Re: Findes sådan en dims [ yes: RB-IGBT ]
Peter Rosenthal skriver:

Du kan altid bygge en selv, den koster næsten ingenting.....

Men frem for alle de avancerede links, så se, hvad Max har skrevet, det
er nemlig det du mangler. Du skal bare bruge 4 :-)

Re: Findes sådan en dims [ yes: R B-IGBT ]

Tak Klaus

Som lalleglad elektronikamatør har jeg aldrig spekuleret over hvad en
triac var, men selvfølgelig, du har ret, det var præcis den funktion,
jeg efterlyste, og ja der skal bruges 4 der oven i købet findes i TO220
som jeg drømte om.

mvh ..... Peter

Site Timeline