Findes det

Findes der en god og kraftig 3 volt LED-pære, der har samme størrelse
gevind som de gammeldags pærer til lommelygter, eller vil man selv
kunne lodde sådan en på soklen til en lommelygte pære.
Niels Riis Ebbesen
Re: Findes det
On Mon, 21 Oct 2013 23:30:18 +0200, Niels Riis Ebbesen

Der er da et lille udvalg, men om de har den korrekte lysspredning og
størrelse til formålet er uvist:
<http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0&_nkw=led+bulb+3v+e10&_sacat=0&_from=R40
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Findes det

Det
ser helt rigtig ud, mange tak for hjælpen.
Niels Riis Ebbesen
Re: Findes det

Jeg
har lige et tillægsspørgsmål.

Efter at jeg har set billederne af pærerne på ebay, der har jeg fået
den idé, at det må være forholdsvis nemt at lave sådan en LED-pære
selv, og jeg har allerede lavet en prøve, hvor jeg har brugt den
nederste del af en gammel glødepære fra en lommelygte og en lysdiode
fra en gammel cykellygte, og det virker sådan set helt fint, bort set
fra, at lyset fra den gamle lysdiode er meget gulligt og ikke særligt
kraftigt.

Men den gamle cykellygte er mindst ti år gammel, så jeg går ud fra, at
der er udviklet meget kraftigere lysdioder, jeg har i hvert fald en
nyere cykellygte, som giver rigtig meget lys.

Derfor vil jeg høre, om der er nogle elektronik kyndige, som kan
anbefale et sted, hvor jeg on-line kan købe en kraftige lysdiode som
kører på 3 volt, og som giver hvidt lys. Lysdioden max være 10 mm høj
og 9 mm i diameter

Niels Riis Ebbesen
Re: Findes det
http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/flashlight-parts-and-tools-
917/led-emitters-951

http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/flashlight-parts-and-tools-917/driver-boards-952

Re: Findes det

Det
nemmeste at arbejde med vil være denne type lysdioder -
http://dx.com/p/0-5w-led-white-light-bulbs-5-piece-pack-65364
kan sådan nogle komponenter ikke købes her i Danmark.
Niels Riis Ebbesen
Re: Findes det

iver-boards-952

Må en i lysdioder ukyndig komme med et spørgsmål?

Opgivne data for den hvide lysdiode i 5 pack versionen herover

- Power: 0.3~0.5W
- Rated voltage: 3.2~3.4V
- Current: 40~60mA

Hvordan regner de effekten ud til 0,3-0,5 watt?
Min simple max kalkulation siger 0,06[mA]*3,4[V]=0,204[mW] og langt fra 5
00
mW

Hvad gør jeg forkert, eller er opgivelsen nissewatt?
mvh
HEME

---
Denne e-mail er fri for virus og malware fordi avast! Antivirus beskyttelse
 er aktiveret.

Re: Findes det

Det er nok kineserwatt.
Kineserne skriver hvad som helst der kan fremme salget af deres varer.

I øvrigt er specielt DealExtreme generelt de dårligste til at komme
med brugbare data om det de sælger.

De har mange ting til gode priser, men mange ting kan man finde
billigere på eBay.com
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Findes det

Hvis du er heldig at bo i en by der har en fysisk elektronik butik som
http://elektronik-lavpris.dk eller
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=butik1 er du heldig. Ellers er portoen
dyr

Men hver opmærksom på at lysdioder skal styres på strøm og ikke på
spændingen. Der findes små kredse til formålet der med en spids loddekolpe
godt kan puttes i en sokkel sammen med en led. Simplest er bare en modstand
i serie med led'en som strømbegrænsingen, men så vil lysstyrken blive
svagere efterhånden som batteriet tømmes (hvor spæninden bliver lavere)

/A

Re: Findes det
On 2013-10-28 21:41:53 +0000, "Anders Majland"

Hvorfor skal de styres, kan man ikke bare gi' en 3 volt lysdiode
strømmen fra 2 AA-batterier i serie.
Niels Riis Ebbesen
Re: Findes det

1. lysdioder er lavet af halvledere, og langt de fleste halvledere har
negativ temperaturkoefficient, det gør at den nemt brænder af, hvis de ikke
er strømstyrede.
En glødtråd er derimod lavet af en leder (wolfram), som har en positiv
temperaturkoefficient. Den vil nemt brænde af hvis den bliver strømstyret.

2. De fleste hvide lysdioder, skal have mere end 3 volt for at lyse.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Findes det
Hejsa,

'De fleste hvide lysdioder har et spændingsfald større end 3V ved nominel
strøm'??

/

Re: Findes det

Men lysdioder hører faktisk til de mere temperaturstabile af slagsen. Man
ser ofte lysdioder brugt som zenere hvis man skal buge en zener med lav
spænding, og de støjer vist også mindre end normale zenere.

Faktisk har jeg set led-lamper med hvide led's i serie, som bare var sat
direkte til en 12V switchmode, uden modstand. Ret frækt og dristigt, det var
vist osse noget Kina-noget. Men det virkede faktisk, måske levede de lidt af
modstanden i ledningen.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Findes det

Ja, så vidt jeg husker så er de zenerdioder der har mindst temperaturdrift,
netop dem i området imellem 3 og 4 volt.

Men der er dog en temperaturdrift, det er så derfor at man aldrig må
parallelforbinde flere zenerdioder, for den negative temperaturkoefficient,
vil gøre at den ene af dem altid vil ende med at tage størstedelen af
strømmen.

Ja hvis der er lidt modstand i ledningen, eller indre modstand i netdelen
plejer det jo at gå nogenlunde.

Jeg har dog også set DIY-LEDspotsæt, hvor man selv bestemte hvor mange LEDer
man satte i serie, den medfølgende switchmode strømforsyning, var netop en
strømforsyning, med konstantstrømsgenerator.

Mvh. Uffe Ravn