ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Hejsa,
    Jeg har 6 stk. spændings trancdusere liggende, der gir et 0-20mA
signal, de er over 10 år gamle og er nu begyndt at glide i outputte.

    Da den nuværende opstilling er ret kritisk, så har vi skifte de 6 ud
med 6 spritnye, og nu måler de spændingen stabilt igen. Men vi har så 6
stks. som er defecte, og for ik bare at smide 12kilo + moms ud i
skraldespanden, tænkte jeg på lige at måle dem igennem, og skifte de
kondensatore i dem, som er døde, da det godt ku virke som et udglatnings
filter til outputtet som er ved at dø ud.

    Men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det ? især da jeg ikke har lyst
til at lode kondensatorene ud, og så er begrundelsen for at købe et ESR
meter der måske ? så hvor købes sådan et, hvordan bruger jeg det ? og er
det den rigtige måde at gøre det på ?

--
VH
Lars Molnit

Hvilke transducere (type/fabrikat) snakker vi om ??

Ikke nødvendigvis.

ESR meteret til hobbybrug er Bob Parkers, det købes næsten kun som
samlesæt.

Så lodder man lytten ud og måler på den.....

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

    Det er TAV-210DG/3  fra Deif

    Er der ikke instrumenter som kan måle dem mens de sider i ? og helst er
samlet inden køb ?

--
VH
Lars Molnit
Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Så vil resten af kredsløbet influere på målingen.

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Nixen
Bob Parkers ESR meter måler også medens lytter er monteret
Pris $99.90  + dansk moms
Har selv el eksemplar.

Hilsen
Mogens

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Bare ikke korrekt.

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Det stå godt nok på hans hjemmeside:
Features
* Tests electrolytics in circuit, & test leads are non-polarized.

Men hvordan kan de passe at hans dims ikke også måler andre modstande
der er parallel med kondensatoren?

Mikkel

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?
Hej!

Klaus, det virker _fortrinligt_ in-circuit. Har brugt det i snart 7 år og det
har godt nok ikke svigtet mig særligt mange gange (kan tælles på een hånd).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Hej Kim & Klaus

Grunden er jo nok at man sædvanligvis ikke placere <8 ohm (eller
spoler!) over el. lyt. kondensatorer - og ESR-meteret netop måler
væsentligt lavere end 8 ohm for en kondensator der er OK.

mvh/Glenn

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?
Hej!

Men mere væsenligt er det, at ESR testeren påtrykker ca. 200kHz og 0.2V på den
udvalgte lyt. Derved undgås, at dioder leder og ligeledes vil spoler have en
væsenligtlig større modstand end den målte elektrolyt. Ergo kan man måle
in-circuit :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

har du fem paralelle kondensatore kan en enkelt fint være defekt uden man
opdager det.

en kondensator kan fejle på flere måder. for høj/afbrudt esr, korssluttet,
for lav kapsiitet, lækstrøm og overslag.
alle fejl kan være dræbende for et kredsløb. den værste er efter min mening
når såændingen på en kondensator er f.eks. 400v og der begynder at løbe en
betydelig lækstrøm. så kommer spændingen aldrig op på de 500V der var
planen.

Jacob

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?
Hej!

Ja ok, det er jo rigtigt nok. I de kasser jeg normalt reparerer (f.eks.
fjernsyn) er det bare meget sjældent at det forekommer.

Det kan nemt findes med ESR testeren.

Kan ses ved det klassiske symbol for de kristne stikker ud af kassen ;-)

Well, det kan man også opdage med ESR-testeren. Man ved af erfaring ca. hvor
meget man forventer at måle og hvis den afviger nedad er det tegn på
kortslutninger. Og så dobbeltchecker man lige med ohmmeteret.

I 99.9% af tilfældene vil det også medføre høj ESR. Baseret på egne erfaringer :)

Der er da altid lækstrøm i kondensatorer/elektrolytter.

Giver sig sikkert udslag i andre fejl som ikke er svære at finde. F.eks. en
afbrudt sikring e.lign.

Hvilket man så opdager med et multimeter eller skop. Intet behov for en
ESR-tester her :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Ja - men så fungerer kredsløbet typisk også.

Disse findes nemt med ESR-meteret.

Meget sjældne fejl, især den sidste.

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

-når man så har målt, sætter man en NY kondensator i for en sikkerheds
skyld :-)
-derfor kan du faktisk undvære et ESR meter ...

Bo //

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?
Hej!

Mjaeh, både og. Jeg skifter skisme ikke _alle_ lytter i et fjernsyn. Jeg bruger
ESR-testeren til tvivlstilfælde og skifter dem jeg har erfaring med kan/vil gå
istykker.

Men har man tiden/lysten kan man da med fordel skifte dem alle :-)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Hvor køber man med fordel?

Der er tilsyneladende flere steder.

Hvor har i købt?

Mvh. Uffe Ravn

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Du køber det her:

http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm

Færdigbygget god kvalitet og pronto levering fra EU-land. (ingen moms)

Christian Treldal, OZ1GNN
Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Der købte jeg også mit for et par år siden. Der gik ikke mange dage fra
jeg havde bestilt, til der kom en postopkrævning sammen med en pakke.

/Brian

Re: ESR meter eller hvordan finder man defecte kondensatore ?

Du behøves såmænd ikke at købe Parkers
der er alternativer men lidt dyrer

http://www.elv.de

http://www.elv-downloads.de/service/manuals/ESR1/ESR1_KM_G_021017.pdf

der er "session id" så du skal søge på "esr"

Byggesæt 47.50 euro
 færdig instrument 79.50 euro

--
Med særlig Venlig Hilsen