ESD Statisk spænding

Hej,

jeg er ny ind for faget elektronik og vil derfor geren have hjælp til ESD.

Jeg vil gerne have en ESD beskyttet arbejdsplads i mine egen lejlighed. hvad jeg ved så skal man have en jordforbindelse hvordan gør jeg det????

Mvh. Abdel

Reply to
Abdel

Ikke nødvendigvis, du skal blot have potentialudlignet alt til samme sted.

Du skal passe på med jordforbindelse, DET ER LIVSFARLIGT. Hvis du får fat i nettet og jord samtidigt, kan det gå gruligt galt - også selv om du har HPFI eller ligende - det er kun en sikkerhedssele - god at have, men skal helst ikke bruges.

Det du skal, er potentialeudligne, d.v.s. samme spænding på alt - lige fra loddekolbe, over måleinstrumenter, elektronik og ikke mindst dig selv. En simpel måde er håndlænke du forbinder til et stik, dette stik skal du sætte et par ledninger på, nogle der forbindes til instrumenter og loddekolber (via det bananstik der typisk sidder på apparatet) og en ledning med krokodillenæb til at forbinde til elektronikken. Og rør ikke ved noget elektronik, inden du og elektronikken er koblet op.

Så er du rimeligt beskyttet, skal det være rigtigt godt, kan du købe specielle bord- og gulvmåtter, samt beklædning.

En anden vigtig ting, undgå kunststoffer, både i tøj på bordet og gulvet. Altså ikke sidde på en kontorstol, der kører over et nylontæppe - brug pap og træ til opbygning af arbejdsplads - det er ikke ledende.

God fornøjelse - ESD kan øddelægge meget, så det er godt du passer på.

Mvh Ole

Reply to
Ole Juhl

Hej Ole,

Tak for svaret er potentialeudligning noget som holder ?? Er det et sæt man kan købe nogen steder eller er det hjemmelavet løsning.

vil helst købe noget ESD begynder sæt, hvis sådan noget findes.

"Ole Juhl" skrev i en meddelelse news:3fd73058$0$9812$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

HPFI

ledning

Reply to
Abdel

"Abdel" skrev i en meddelelse news:br7f6j$dqe$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Du kan tro det holder, det er det man gør i elektronik industrien - og der er man hysterisk - der er det faktisk forbudt at lave jordforbindelse (DET ER FARLIGT) - ved det, er ansat i stor elektronik virksomhed med produktion.

Ved ikke om du kan købe "begyndersæt" det er ikke særligt kompliseret, men du kan købe håndlænke i elektronik forretninger. Det det går ud på, er "kortslut alt og det går godt"

MVH Ole

Reply to
Ole Juhl

Okay jeg prøver..

Tak til jer alle

Mvh Abdel

"Ole Juhl" skrev i en meddelelse news:3fd74312$0$9751$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

løsning.

produktion.

Reply to
Abdel

"Ole Juhl" skrev i en meddelelse news:3fd73058$0$9812$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

HPFI

Så vidt jeg har forstået er der i de fleste håndlænker og andet esd beskyttelse indbygget en stor modstand ca 500k til 2M. Det er nok især for at beskytte elektronikken mod en pludseligt afladning af opladede esd-spændinger, men det yder vel også en beskyttelse imod det tilfælde man får fat i 220V?

220V/500k = 0,44mA. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om man dør af 0,44mA, men ellers er der vel ingen tekniker der sidder og roder med netdelen i et apparat uden at have den galvanisk adskilt fra lysnettet med en variotrafo?

mvh Magnus

Reply to
Magnus Mikkelsen

Hej

  1. ESD bordplader og skidt koster en bondegård (+2000Kr ) så det skal nok ikke være den løsning du vælger

  1. i ESD armbånd er der monteret en 1Mohm modstand, det samme har man på ESD gulve etc. og ja det er noget crap hvis sådan ting fejler. Jeg har selv til dagligt ESD sko på og sider ved ESD arbejdss plads (ESD godkendt bord, skraldespand, værktøjs vogn, gulv, stol etc.)

men som de andre siger lad være med at købe det vilde sørg for alt er på samme pontiale det er meget billigere og nemmere at komme i nærheden af for en god pris (gratis).

-- Mvh Rasmus Riber OZ1TUX

Rasmus Riber