Ensretning hjælp

nogle der har forstand på ensretning, for så vil jeg gerne have lidt hjælp
til et par opgaver, hvis det er muligt!

1)
http://www.elopa.com/enrestter.jpg

Hvor stor skal R værer, når den sakl være en standard modstand fra e12
rækken? hvordna finder man ud af det?

Ubatt = 30V
Z = Z20
Iz = 5Ma
Rload = 680Ohm

2)
Hvis der er placeret en kondensator i kredsløbet i stedet for r load. Hvad
kan du så forvente at måle med et oscilliskop over C hvis generatoren
forsyner med Ac15v eff 50hz? (spændnings type og værdi)

Takker på forhånd for hjælpen, og håber der er nogle der kan hjælpe lidt!

Re: Ensretning hjælp
Sådan?
1.Spændingsfald over modstanden R ? Ur=Ubat-Uz
2.Strøm igennem Load? Il=Uz/Rl
3.Samlet strøm ? It=Iz+Il
4.Beregn R=Ur/It

Jeg kan ikke huske E12-rækken. Må kunne slåes op.

Re: Ensretning hjælp
Virker meget rigtigt, men:
"3.Samlet strøm ? It=Iz+Il"

It hvor har du den fra?

hjælp
Hvad
lidt!

Re: Ensretning hjælp
kunne det evt være muligt du gad regne det igennem og skrive alle mellem
regningerne osv her, for syntes det det bliver underligt når jeg gør det. så
jeg evt lige kan se min fejl

tak på forhånd

Re: Ensretning hjælp

1.Spændingsfald over modstanden R ? Ur=Ubat-Uz  => Ur30%-20 => Ur10%V
2.Strøm igennem Load? Il=Uz/Rl  =>  Il20%/680   => Il=0,029A
3.Samlet strøm ? Ir=Iz+Il  =>  Ir=0,005+0,029 => Ir=0,034
4.Beregn R=Ur/Ir  =>  R=Ur/Ir => R10%/0,034 => R29%4,1 Ohm

Nærmeste værdi må være 270 Ohm.

venligst
Tom

Den med AC må en anden lige forklare. Jeg kan ikke lige ryste den ud......

Re: Ensretning hjælp
Ahh giver mere mening så :)

Takker en million gange!

det.

Re: Ensretning hjælp

Sorry - Jeg skulle have skrevet Ir - altså strømmen gennem R.

Re: Ensretning hjælp

Hvis du vil snyde mere med dine opgaver, kan du jo downloade:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Programmet afrunder selv til standardværdier i mange beregninger, men du kan
også gøre det manuelt ved at skrive:

stde12(værdi)

i f.eks. regnemaskinedelen (det kan dog bruges i næsten alle felter i
programmet).

Re: Ensretning hjælp
Hej HKJ

Helt snyd er det dog ikke, er standard opgaver, er jo ikke sådan jeg snyder
ved eksamen.. :) men tak da

hjælp
kan

Site Timeline