EM2E TV med grønne striper

Hej,

Jeg har et Philips EM2E chassis 32" alm. TV der har fF8%lgende fejl
symtom.

Tv'et tE6%nder korrekt og har fint billede pE5% forskellige kanaler men
kort tid efter begynder der at komme grF8%nne horisontal striber
placeret ned over billedet med ca. 2 cm mellemrum og striberne bF8%jer
"ind ad" i hver ende sE5% de danner et timeglas pE5% trods af at billedet
(tv kanalens) ikke bF8%jer ind ad i siderne.

Er der nogen som har et bud pE5% hvad fejlen kan vE6%re?

VH
Lasse

Re: EM2E TV med grønne striper
Lidt forkert justering af G2 eller en begyndende defekt i billedrør.

Er billedet stadig korrekt i farver? og slukker TV'et af sig selv nogen
gange?

Det er iøvrigt på den model en go ide at få efterset lodningerne ved
stelskinnen omkring BU'en,
da det ellers kan resultere i alvorligt haveri.

MVH Lars Arup

Hej,

Jeg har et Philips EM2E chassis 32" alm. TV der har følgende fejl
symtom.

Tv'et tænder korrekt og har fint billede på forskellige kanaler men
kort tid efter begynder der at komme grønne horisontal striber
placeret ned over billedet med ca. 2 cm mellemrum og striberne bøjer
"ind ad" i hver ende så de danner et timeglas på trods af at billedet
(tv kanalens) ikke bøjer ind ad i siderne.

Er der nogen som har et bud på hvad fejlen kan være?

VH
Lasse

Re: EM2E TV med grønne striper
Hej Lars,

Jeg har omloddet samtlige "stF8%rre" komponenter i TV'et - der var ikke
nogle koldlodninger som jeg kunne fE5% F8%je pE5%.

Farverne ser flotte ud pE5%nE6%r de grF8%nne striber der pryder billedet :)

Kan det vE6%re en lyt der er tF8%rret ud et eller andet sted og skaber
problemer?

Min faglige stolthed er pE5% spil da min kone vil have en fladskE6%rm og
jeg har sagt at jeg sagtens kan reparere det fordi jeg er uddannet
elektronik mekaniker sE5% jeg skal have fundet en lF8%sning koste hvad det
koste vil :o) jeg vil hellere skifte billedrF8%ret end give hende ret i
at det ikke kan laves haha

Re: EM2E TV med grønne striper
 > ..snip..
Godt nok, men tænk lige på hvad der sker, hvis den igen bliver defekt
efter 2-3 mdr. - så taber du det hele + lidt mere på gulvet ;-)

--
Lærdom er en streng herre og mest historisk,
men erkendelse er visdommens juvel ;-))

Re: EM2E TV med grønne striper

Man bliver helt nostalgisk.

på processor printet (SSB), sidder der en 3.3V regulator, vist nok
position nr. 7705. prøv er at se om alt er OK ved den.

Det er ikke ukendt at HOP (Highend Output Processor, video-icen der
lever signal til RGB udgangen på billederørsprintet) er defekt og skal
skiftes, ligeså har software updates også udrettet ting og sager :-/

RGB udgangen på førnævnte billederørsprint også set løs, men det giver
ikke kun striber men (periodisk) hele skærmen i en farve jo.

/Jan Rasmussen - Radiomekaniker af guds nåde, engang.

Re: EM2E TV med grønne striper

jada..nu er det mange E5%r siden jeg har set et tv bagfra..
men denne type fejl er jo generel.. hvis der ikke moduleres et signal
ind pE5% afbF8%jningen
vil billedet blive et timeglas..fordi lE6%ngden pE5% midten af rF8%ret jo e=
lE6%ngere end ved top og bund.
sE5% vi mangler noget her.. der sidder nogle kondensatorer i
linieafbF8%jningen som er i stF8%rrelsesordnen halv microfarad.. een af
dem vil nE6%sten med sikkerhed have en forbrE6%ndt lodning.. skift denne
ud med en ny. Der kan dog vE6%re andre muligheder , med en D8%/V IC som er
defekt eller dE5%rlige lodninger.. ofte blev en vertical monteret IC
benyttet bE5%de for vertical og F8%/v ,og
i alle apparater har der tit vE6%ret problemer med lodning..
mere dybtgE5%ende fejl krE6%ver et diagram.. men fejlen ligger heromrking
og ikke andre steder.
de striber du ser vil vE6%re fordi en spE6%nding fra F8%v pE5%virker andre
kredslF8%b .
alex

Re: EM2E TV med grønne striper
 Lasse har jo tydeligt beskrevet at selve billedet står korrekt i facon så
det er IKKE Øst/vestfejl.

 MVH Lars Arup

jada..nu er det mange år siden jeg har set et tv bagfra..
men denne type fejl er jo generel.. hvis der ikke moduleres et signal
ind på afbøjningen
vil billedet blive et timeglas..fordi længden på midten af røret jo er
længere end ved top og bund.
så vi mangler noget her.. der sidder nogle kondensatorer i
linieafbøjningen som er i størrelsesordnen halv microfarad.. een af
dem vil næsten med sikkerhed have en forbrændt lodning.. skift denne
ud med en ny. Der kan dog være andre muligheder , med en Ø/V IC som er
defekt eller dårlige lodninger.. ofte blev en vertical monteret IC
benyttet både for vertical og ø/v ,og
i alle apparater har der tit været problemer med lodning..
mere dybtgående fejl kræver et diagram.. men fejlen ligger heromrking
og ikke andre steder.
de striber du ser vil være fordi en spænding fra øv påvirker andre
kredsløb .
alex

Re: EM2E TV med grønne striper

jah jeg har fanget den.. sku have lE6%st omhyggeligt.. hvad jeg aldrig
gF8%r..
mE5%ske kommer det af at hF8%re pE5% kunder som forklarede pE5% een mE5%de =
og
mig der
opfattede det pE5% en anden mE5%de nE5%r jeg sE5% fejlen.

Dog vidste jeg ikke at billedrF8%ret kunne lave denne fejl .
men sE5% kan jeg lige nE5% at fE5% mere viden fF8%r den er forE6%ldet ogs=
E5%..
alex

Re: EM2E TV med grønne striper

Har lavet mange tv (og en del EM2E) og det er (desværre) typisk
billedrøret ved denne fejl. Du kan forsøge at justere G2 og se om du kan
fjerne det ved at skrue G2 lidt ned.

Prøv evt. at banke forsigtigt på billedrørets hals - kommer der blink i
billede?

Hvis det er et BlacklineS billedrør er fejlen (efter min mening) 99%
sikkert røret.

Mvh, Kim

Site Timeline