Effektforstærkerproblem

Jeg kæmper med fejlfindning på en forstærker fra en Subwoofer.

Diagrammet er vist i dk.binaer (Emne: Sub-Pow-Amp)

Forstærkeren levere periodisk -Vcc på udgangen (der sidder et
beskyttelseskredsløb der så kobler højtaleren fra med et relæ)

1. forsøg:
Alle transistorer blev loddet ud og målt igennem med et ohm-meter - ingen
defekter. Efter at de var loddet i igen virkede den og spillede bas i 2 dage
hvorefter der igen var -47 V på udgangen (før relæ'et)

2. forsøg:
Apparatet er fremstillet i Kina selvom det er solgt som et super-mærkevare
og lodningerne ser generelt ikke godt ud. Loddetinkvaliteten er dårlig og
hullerne som komponenterne er proppet igennem er alt for store i.f.t.
bentykkelsen hvilket gør at det er svært af lave en ordentlig lodning hvor
tinnet flyder ud på print-ø'en.
Jeg påvirkede alle komponenter mekanisk og trykkede på et tidspunkt printet
kraftigt ned på midten - og vupti - så virkede den igen.
Jeg tømte en dåse kuldespray ud over hele mollevitten en komponent ad
gangen - det fik den ikke til at fejle.
Jeg loddede "alle" lodninger der har noget med power-delen at gøre apparatet
spillede så igen i 2 dage !!!

3. forsøg:
Jeg udloddede de 2 modstande (R104 og R105) der forbinder udgangen af U12A
(opamp'en) og Q11 og Q13 og modkoblingsmodstanden R102 for på denne måde at
får transistordelen isoleret fra forstærkningen. Nu blev udgangsspændingen
0V DC. Jeg efterloddede så alt omkring opampen og samlede skidtet og vupti -
nu virkede den igen. Efter at have spillet i 4 timer var der igen -47V på
udgangen !!!!!!

4. forsøg
Samme komponenter udloddet igen og udgangen er 0 V DC.

Da den i perioder kan spille kan det vel ikke være den defekt komponent - og
jeg synes at alle lodninger er OK nu.

Spørgsmål:

Kan jeg tage de 0V på udgangen når U12 er koblet fra som udtryk for at alt i
transistorafdelingen er OK?

Andre gode ideen modtages gerne.

Mvh

Jens

Re: Effektforstærkerproblem
Hej Jens

Gennemlys printet med noget kraftigt lys, jeg kæmpede engang
med en uforståelig fejl, det viste sig efter megen søgen at der lå
en metalspån inde i printlaminatet der lavede periodisk kortslutning
mellem to baner.

Re: Effektforstærkerproblem

 - Bare lige for os der sidder et sted hvor binaer ikke er til råde - ku du
ikk' lige fortælle hvad lortet du makker på, hedder???

Lars / Viborg

Re: Effektforstærkerproblem

Når den gør det, hvordan ligger forsyningsspændingerne så på
udgangstrinnet?
Eller sågar din +/-15 Volt?

Logitech ?

Jeg tror at du har et termisk problem, prøv med en
hårtørrer/varmeblæser.

Din bias er helt klart Q12, men din DC servo kan jeg ikke helt få øje
på, men noget siger mig D6+Q11 og D7+Q13. Dioderne burde være til at
skifte.....

Når du har -47 volt på udgangen, hvad er så DC niveau omkring opampen ?

Re: Effektforstærkerproblem
Tak for svarene.

DC-spændningerne er OK også når den fejler.

Jeg har nu udskiftet Opampen og nu har den spillet i 10 timer i træk med høj
styrke (=vibrationer)

Jeg håber fejlen er væk (om det så har været Opampen eller noget lodderi)

Mvh

Jens