driver, 7seg led

Jeg trenger et 7 seg led på en CNC for å indikere verktøy ved verktøyskift. Jeg synes det er noe drygt å belaste microkontrolleren med 7 I/O. Jeg trenger en "enklere" løsning, fortrinsvis en seriesak, data og clk. Jeg trenger gode forslag.

HM

Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news:4447f951$ snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

verktøyskift.

Hvad med en 74LS164

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Den 20 Apr 2006 23:12:49 +0200, "Harald Mossige" skrev:

MCP23x17 16-bit I/O Expander with Serial Interface...

... så har du ben nok.

Den koster ~2? (Euro)

--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Yeah, I'm weird; so what ?

Den er faktisk beste valget hittil; den fungerer med 2 I/O. I tillegg kan jeg kanskje lure ut en ekstra utgang.

HM

Reply to
Harald Mossige

verktøyskift.

Det er noe drøyt, synes jeg. Jeg ønsker å løse oppgaven med en TINY2313 uten å gå opp i MEGA88. Jeg trenger ikke mer en nok I/O.

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige wrote: =2E..

an

Hej Harald

Hvad med den samme kreds i CMOS og med TTL sp=E6ndingsniveauer - 74HCT164= :

-

En endnu mere fleksibel metode er at benytte eksempelvis en PIC:

Det lyder som om du kan programmere.

Brug f.eks. en af disse - de har alle en UART (EUSART):

PIC18F1320 18 ben, 4 kiloword PIC18f2480 28 ben, sdip (small DIL) PIC18f4580 40 ben, 16 kiloword

Denne fornuftigt prissatte br=E6nder (som ogs=E5 virker via USB!) virker = ret=20 godt, men det er n=F8dvendigt at bootstrappe sig frem for at f=E5 br=E6nd= t en=20 firmware p=E5 som underst=F8tter s=E5 mange kredse som muligt:

USB og seriel port PIC Br=E6nder (K149D):

Nyere firmware findes her:

Micropro Windows software for PIC programmers K128, K149, K150 and K182:

Mange nyere kredse underst=F8ttes - f.eks. PIC18F1320, men pt. ikke=20

18f2480, 18f4580.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Glenn M=F8ller-Holst wrote: =2E..

r ret=20

ndt en=20

:

Hej Harald

En lille tilf=F8jelse:

Faktisk er disse 18f-pics lagt ind i den nyeste CHIPINFO.CID (fra 2005=20

  1. marts): CHIPname=3D18F242, 28Npin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F248, 28Npin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F252, 28Npin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F258, 28Npin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F442, 40pin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F448, 40pin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F452, 40pin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F458, 40pin (udg=E5et af produktion) CHIPname=3D18F1220, 18pin (produceres) CHIPname=3D18F1320, 18pin (produceres) CHIPname=3D18F2220, 28Npin (produceres) CHIPname=3D18F2320, 28Npin (produceres) CHIPname=3D18F4220, 40pin (produceres) CHIPname=3D18F4320, 40pin (produceres) =2E..

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

# Hej Harald

# Hvad med den samme kreds i CMOS og med TTL spændingsniveauer - # 74HCT164: #

# Foreløpig har jeg valgt 74L165, den har 400 ohm pull up motstand. Velger # jeg så display med felles katode, da sparer jeg 7 motstander, = 14 hull og # plass.

-

# En endnu mere fleksibel metode er at benytte eksempelvis en PIC:

#

# Det lyder som om du kan programmere.

# Brug f.eks. en af disse - de har alle en UART (EUSART):

# PIC18F1320 18 ben, 4 kiloword # PIC18f2480 28 ben, sdip (small DIL) # PIC18f4580 40 ben, 16 kiloword

# Denne fornuftigt prissatte brænder (som også virker via USB!) virker ret # godt, men det er nødvendigt at bootstrappe sig frem for at få brændt en # firmware på som understøtter så mange kredse som muligt:

# USB og seriel port PIC Brænder (K149D): #

# Nyere firmware findes her:

# Micropro Windows software for PIC programmers K128, K149, K150 # and K182:

# Mange nyere kredse understøttes - f.eks. PIC18F1320, men pt. ikke #18f2480, 18f4580.

------------ For noen år siden vurderte jeg PIC mot AVR. Jeg kjøpte utviklingssett. Jeg vurderte AVR som mer velegnet for meg. Jeg forsøker å løse dette prosjektet ved hjelp av en TINY2313, + +.

Jeg har en PICbrenner som jeg bytter bort i noe interessant :-)

HM

Reply to
Harald Mossige

PCF8584?

.. det er I2C med 8 I/O :)

--
-jens
Reply to

74595 er fin, synes jeg. Findes i HC og alt mulig andet også, og de kan daisychain'es uhæmmet. Den har clock, data og latch, meget lettere end I2C, men koster selvfølgelig et ekstra I/O ben.
--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

CD4094 - Indeholder også en output-lacth og tristate udgange i forhold til 74164.

CD4021 kan tilsvarende bruges som input

74299 kan det hele: seriel in og out, højre og venstreskifte samt tristate udgange.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

verktøyskift.

CD4094 har jeg ikke vurdert før. Jeg ser den koster en ekstra I/O fra kontrolleren, men jeg får latch i tillegg. Den skal jeg huske, men i mitt tilfelle nå, så er det nok det 74L164 gir. Ulempen er om jeg finner en "L" variant :-)

I mitt tilfelle, står faktisk kontrolleren i venteloop til jeg har skiftet verktøy ig gir ny "RUN".

CD4021 er bare serial inn, og er således uaktuell i dette tilfellet. Jeg kjenner den fra før. Den krever også en ekstra I/O

74299 , 24 pin 3 mil, kan med fordel erstattes med en PAL, 16V8 f.eks, eller i praksis gå over fra TINY2313 til f.eks MEGA88.

HM

Reply to
Harald Mossige

74x164 skulle meget gerne fås som C-Mos variant, enten HC eller HCT. Men i mangel af bedre ser det ud til at CD4094's latch er transparant når stroben er high og så skulle du have samme funktion som 74x164.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Harald Mossige wrote: =2E..

tt. Jeg

prosjektet

Hej Harald

Kan du huske grundene til at du valgte AVR? Jeg er nysgerrig efter at=20 h=F8re om dem.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

prosjektet

Hej Harald

Kan du huske grundene til at du valgte AVR? Jeg er nysgerrig efter at høre om dem.

Som bakgrund kjente jeg Z80, Z8, 6800 MCS48 og ST62. Jeg kom meget hurtig fram noen absolutte krav:

  1. Godt (gratis) urviklingsSW.
  2. Rimelig urviklingskitt.
  3. Flash, eller til nød In Suircuit Emulator.

ST62 la jeg bort fordi jeg syntes instruksjonssettet var håpløst mangelfullt.

MCS48 er på vent intil jeg finner en assembler jeg kan implementere under WIN2K; jeg har liggende en melkekartong med kretser som godt kunne blitt benyttet til enkle VERO-oppgaver.

Jeg bedømte PIC = 6800, svært få adresserbare register, og det medfører at nesten alle operasjoner skal foregå i akkumulator. Utviklingskittet var meget prometivt.

Jeg synes Z8 har det desidert beste instruksjonssettet, men den er en svært langsom, og HW er for begrenset.Utviklingsettet er meget bra, In Suircuit Emulator, men kontrolleren finnes bare som OTP

Før jeg traff valget mellom PIC og AVR forsøkte jeg å konvertere en programstump fra PIC til AVR, og en stump fra AVR til PIC. Da syntes jeg valget var lett.

HM

Reply to
Harald Mossige

Harald Mossige wrote: =2E..

ig

nder

medf=F8rer at

ar

v=E6rt

it

en

eg

Hej Harald

Tak for dine erfaringer.

Nu du har arbejdet s=E5 meget med dem, har du s=E5 ogs=E5 set p=E5 ARM=20 mikrocontrollere? Jeg ved godt at de bruger mere str=F8m, men i de senest= e=20 =E5r er de blevet billigere, dog ikke liges=E5 billige priser som PIC og = AVR.

ARM mikrocontrollere:

Citat: "...The AT91SAM9261's on-chip LCD controller supports=20 black-and-white and up to 16M colors, driving active TFT and passive STN =

LCD displays with a resolution of up to 2048x2048..."

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

svært

Hej Harald

Tak for dine erfaringer.

Nu du har arbejdet så meget med dem, har du så også set på ARM mikrocontrollere? Jeg ved godt at de bruger mere strøm, men i de seneste år er de blevet billigere, dog ikke ligeså billige priser som PIC og AVR.

---------------- Nei. Jeg har sett på dem, men vurdert det slik at det ikke er noe for meg. Slik jeg vurderer det, mikrokontrollere skal ikke ha mer en 20 ben, altså de jeg skal bruke.

HM

ARM mikrocontrollere:

Citat: "...The AT91SAM9261's on-chip LCD controller supports black-and-white and up to 16M colors, driving active TFT and passive STN LCD displays with a resolution of up to 2048x2048..."

mvh/Glenn

Reply to
Harald Mossige