Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Hej Alle.
Mit største problem er, at jeg kender meget lidt til støjbekæmpelse.
Jeg har gjort dette diagram. (121k PDF)
dk.binaer -> 'Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj'

Hvor store skal spolerne være ? Skal der være flere komponenter ?

Det skal switche en 230VAC motor med ca. 2Hz, og motoren har ingen
friløb hverken, når den skal starte eller stoppe. (altid beleastet)

Skal jeg vikle lederne til LED'en omkring en ferrit-kerne ? og hvor mange
vindinger ?

5V signalet til LED'en stammer fra en PIC, og den opfører sig MEGET
underligt
og går i baglås når jeg switcher med et relæ. Derfor denne konstruktion.

MOC3041, er en TRIAC-driver med opto-isolator og 'zero-crossing-detection'
BT139, er en TRIAC 800V/16A RMS (overkill ?)

På forhånd tak.
Venligst, Bo Andersen.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Du skal have flyttet den ene spole. Det nytter ikke at have en mellem
triac og motor.

2 Hz ?
Hvorfor om man må spørge ?
Hvad er den samlede applikation ?
Hvor stor er motoren der skal startes og stoppes ?

Hvorfor skulle du det ?
Du har ingen elektrisk forbindelse mellem LED og resten af kredsløbet,
dermed kommer der heller ikek støj tilbage.

Hvordan havde du da relæet koblet til ?

Overkill?
Det kommer jo an på motoren.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Altså: L -> Spole  -> Triac -> Motor -> Spole -> N
Størrelse på spoler ? skal jeg gå efter flest mH eller ?

Ja, det er misvisende, motoren skal køre on/off hver ca. 2.sekund.
Og har intet med netfrekvensen at gøre.

Pillefyr, snegl til fremdrift af piller.

U = 220VAC
I1/1= 1,1 A,
P1/1=0,09 kW

OK, det det var for at eliminere støj fra resten af kredsløbet. Men det
er så ikke nødvendigt !

PIC -> darlingtondriver IC -> 5VDC relæ med anti-parallel diode på spolen.
Relæ og diode er fysisk placeret ca. 1m fra PIC'en, og er 'kun' forbundet
med
de to ledere fra PIC'en.

PIC'en kan sagtens køre 24 timer, når relæet ikke starter/stopper motoren,
men så snart motorstrømmen kører gennem kontaktorerne, så flipper PIC'en.

Se ovenstående spec. på motoren.

Er zero-crossing detection godt? Jeg mener når spændingen er 0V vil der løbe
en strøm pga. faseforskydning.
Til indkobling er det vel OK, men udkobling ?

Venligst, Bo Andersen.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Det kommer an på.....

Nu har du tænkt dig at tænde og slukke i nulgennemgang, så er der
teoretisk set intet strømtræk og dermed får du heller ingen støj.

Okay 0,25Hz.

Altså vil du kunne ændre det til hvert 4. sekund.

Lille motor.

Næppe

Sikkert på grund af støj fra nettet når du kobler motoren med relæ'et og
ned gennem strømforsyning til PIC.

Startstrømmen kan være høj, men kobler du i nulgennemgang bør det ikek
være voldsomt. Igen har det noget at sige hvor hårdt motoren er "spændt
for", ligger den lige på grænsen trækker den kortslutningsstrøm.

Hvordan vil du have at der skal løbe strøm, når spændingen er nul =

Kobler du også ud i nulgennemgang ?

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

I startøjeblikket ja, men jeg er uenig når man kobler ud, vil der pga.
faseforskydningen så vil strømmen være bagefter spændingen,
og derved kobler man ud på det værst tænkelige tidspunkt, når
strømmen er størst. Det skaber en lysbue = støj.
Og hvilke spoler kan hjælpe på det ?!

Ja, men ikke desto mindre volder det mig problemer.

PIC'en er forsynet fra 4*AA NI-MH celler, så det er næppe forsyningen.
(Glemte jeg at skrive i mit oprindelige indlæg)

En tommelfingerregel er vel 6-10 gange I1/1.
Jeg er igen uening i belastningen af motoren, startstrømmen er den samme
altid,
men er den belastet vil den vare i længere tid.
(Rotoren står jo stille i_startøjeblikket uanset om den er belastet eller
ej)

Selvfølgelig ikke, men lige præcis i_udkoblings_øjeblikket, der vil
strømmen løbe i den tid lysbuen er 'aktiv'
Ved en voldsom induktiv belastning hvor faseforskydningsvinklen er ->90
grader
der vil strømmen være tæt på maks. hvor spændingen er 0V og en voldsom
lysbue
som resultat.

Så skal jeg vist lige grave i databladet: MOC3041

Du stiller jo flere spørgsmål, end du svarer på ;-)

Venligst,
Bo Andersen.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Lysbue i en Triac - næppe :-)

Jeg er stadig af den overbevisning at du ikke behøves spoler

Det undrer mig såre.
Har du problemer TRIAC styringen ?

Så er der andet galt.

Overbelastning af udgang måske ?

Men er noget sværere at løbe i gang belastet.

Ved en TRIAC er der ingen lysbue.

Jo, men hvor voldsom er din faseforsydelse på din motor ?
Har du CosPhi på den ?

Jeps, vi skal finde frem til fejlene....

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.
---Cut en masse teori, vi sikkert i bund og grund er enige i.---

Nej, ikke endnu, den er ikke bygget endnu.
Alle de problemer nævnt er fra 'version 1' med relæstyring.
Det er vist blevet rodet ind i tidligere indlæg.

Mit oprindelige indlæg går på:
Hvordan skal jeg støjdæmpe en triac der der skal drive en AC motor On/Off ?
Da jeg har dårlige erfaringer med støj fra relæstyringen, vil jeg tage det i
opløbet
inden jeg gør et print, og spørge hvordan støjdæmper jeg så det ?

Venligst, Bo Andersen

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Okay

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Altså dit råd er at flytte den ene spole, men du har vist ikke
svaret på placering ? jfr. dit 1.svar.
Men stadig ikke noget om størrelse på spoler (et slag på taskerne ?!)
Jeg synes stadig det er en del uafklaret....
Det er måske mere netstøj_bekæmpelse jeg så er over i, eller hur ?

Venligst, Bo Andersen.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Sorry, spoler ud mod netsiden.

"50Hz netstøjsspoler", kig i diagrammerne til en lysdæmper.

Ja.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Lyder lidt som om du har "glemt" at lave en ordentlig stel og har sikkert
også glemt nogle afkoblingskondensatore / filtre på input og output fra dit
print.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg, så er mit største problem
mht. støj at jeg ved for lidt om det.
Kan du hjælpe med de input/output filter ? modstande/kond/spoler ?

Venligst, Bo Andersen.

Re: Diagram til at switche 230VAC, bekæmpelse af støj.

Det vil kræve et diagram over dit kredsløb samt at man ved hvad de
forskellige ind og udgange bliver brugt til, der ud over vil det være
nødvendigt at kunne se og ændre dit printlayout.

--
Hilsen
   Peter N Petersen