Detector kredsløb

Hej gruppe!

I forbindelse med en flyveklub har vi snakket om at lave en tavle der kan
indikere hvilken kanal der bliver brugt, således at der ikke er to der
kommer til at benytte samme frekvens til at flyve på.
Mit spørgsmål går ganske enkelt ud på at lave et kredsløb der kan finde ud
af om det pågældende kanal bliver brugt og i så fald kunne indikere det med
en LED.

Kanalerne ligger således: 35,000 MHz, 35,010 MHz, 35,020 MHz .... 35,200MHz
Og i 40,665MHz .... 40,985Mhz.

Er der nogen der har nogle idéer til - evt. noget diagram værk over hvordan
det kunne laves?

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Detector kredsløb
35,200MHz
hvordan

det kræver vist en modtager der kan scanne alle kanaler (en af gangen) og
registrere eventuel aktivitet. hvis du kan lave/købe en sådanne modtager, så
er det nok ikke så svært at lave en styring fra en microcontroller.

 - patrick

Re: Detector kredsløb
med
35,200MHz

hvordan

Det skulle ikke være det helt store problem at lave en modtager der kan det
du beskriver, det kan laves med en MC13135 eller MC13136 eller SA607 IC og
en frekvens-synthese + en uP og en håndfuld komponenter.

Men bliver der ikke lidt mange led, det er jo mange frekvenser.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

kan
ud
det

uP - ikke noget med at skulle lære at programmere en microprocessor først
vel .... ?

Hvad med noget kobling med nogle OPAMPer, der hver i sær kan sortere i de
forskellige frekvenser ud. F.eks noget i stil med det på
http://www.data-lasse.dk/freq.bmp - kvaliteten er ikke god, men det er hvad
sådan lige kunne bikse sammen hurtigt.

Kan du evt. give noget diagrameksempel (eller bare funktionsdiagram) på
hvordan det kunne opbygges, det du beskriver....

Jo, det er faktisk meningen at de skal være på en tavle. Så jo, der bliver
mange LED.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Detector kredsløb

Det bliver ikke lettere at lave en ren hardware løsning, så ja man er nød
til at lære at programere lidt.

hvad

Den slags filtre vil ikke kunne bruges til ret meget da de er brede som en
ladeport, prøv at forestille dig at skulle lave et filter med en båndbrede
på 5KHz ved en frekvens på 40MHz.

Det kan vi nok godt finde ud af.

Har du en frekvens liste med alle de ønskede kanaler ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det bliver desværre næppe brugbart.

Et modtagerkredsløb med indikation er ikke problemet, men det vil kun
indikere når der rent faktisk sendes, slukkes en sender så et øjeblik vil
kanalen tilsyneladende være fri, kunne vælges af en anden og når så
førstnævnte tænder igen går der ged i det.

Alternativt kunne man latche udgangene fra kredsløbet, men det forudsætter
at man ikke ændrer frekvens på en eneste sender undervejs (ellers vil der
indikeres "optaget" på frigjorte kanaler).

Nu kender jeg ikke til jeres brugsmønster, men en whiteboardtavle hvor man
forpligtes til at skrive sin frekvens op ved start/ændring er måske
lowtech, men en meget billigere løsning - eller hvis det skal være en
smule tekniskt, en plade med en LED og en tænd/sluk-lontakt for hver
kanal, igen med en forpligtigelse til at holde den ajour.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej!

Jo det ville være en mulighed, men det kræver at alle har en funktion ledig
på deres styrepult.
Det kan for mange der har rigeligt med funktioner på deres fly give
problemer nok. Og hvis vi så holder et større stævne hvor der kommer andre
klubber vil de jo ikke kunne være forberedt på det.
Nej, udmiddelbart ville den løsning være god nok - men jeg tror ikke at det
holder i praktis :-(

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Detector kredsløb
Hej Lasse,

Hvis det er OK kan det godt lade sig gøre.

OK, det forklarer dit ønske om automation.

Har mindre børn og pensionister råd til den slags ? (Vi må vist ha' nedsat
folkepension og børnetilskud ;)

Frekvensen vælges vel før man starter senderen ?

Hvor stor afstand snakker vi om mellem sendere og tavle ?
Er det 27MHz eller 40MHz man bruger i dag (eller begge dele sammen) ?

Måske en meget simpel modtager med et sekvenskredsløb der ændrer en
frekvenssyntese er nok (med niveaudetektor og en monostabil udgang til
LED'en).

Jeg ville dog nok regne med at bruge autolamper på 5..25W (evt. med farvet
"glas" foran), så det kan ses på afstand i dagslys.

--
Venlig hilsen,
Søren

Så skal der være masser af strøm. Jeg ved ikke om i har klubhus med
strøm, eller om det skal være batteridrevet.
Desuden springer sådan nogle pærer fra tid til anden, og så tror man
at frekvensen er ledig :-(  Men lysdioder kan også fås yderst kraftige
efterhånden, og de er mere driftstabile.

Men jeg fandt lige tilfældigvis noget i Conrads modelkatalog. Varenr.
220129 og 221770. Det er en PLL modtager og et PC-interface. Tilsammen
kan de scanne hele 35 MHz frekvensbåndet og vise hvad der sker på hver
kanal. Jeg ved ikke om man kan se dem på deres hjemmeside, for den er
midlertidig lukket pga vedligeholdelse.

Men det er jo ikke så sjovt med den løsning, for så skal man slet ikke
selv bygge noget. Men måske det var en mulighed alligevel?

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Detector kredsløb
Hej Mikael,

Det kan selvfølgelig væer det springende punkt.

Ikke et voldsomt stort problem - inverter konceptet og lad en lampe vise at
kanalen er fri i stedet :)
Alternativt kan man lave et lille backupkredsløb med en reservelampe, men
det bliver så selvfølgelig det dobbelte antal lamper der skal bruges :(

Ja, men er de kraftige har de også en snæver udstrålingsvinkel.
Driftssikkerheden kan man dog ikke argumentere imod :)

Det kræver så en PC og en _stor_ skærm ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Ikke altid. Har du set Luxeon lysdioderne. De er vanvittigt kraftige.
Jeg kom til at blænde en hel flok kollegaer (incl. mig selv) på en
gang på mit kontor en dag. Jeg har aldrig set så kraftige lysdioder
før. Og samtidig er udstrålingvinklen på 140 grader.
Men bevares, de æder trods alt også op til 350 mA og skal have lidt
køling for ikke at brænde af.

Jeg er forøvrigt i gang med at bruge 4 af dem til min tågelampe, der
er ved at udvikle sig til noget mere vildt (der involverer bl.a. en
krystalkugle og en vandpumpe).

Eller lidt reverse engineering, en mikroprocessor og en spandfuld
lysdioder eller pærer.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Detector kredsløb
Hej Mikael,

Ikke IRL.
Mener du dem med flere krystaller i et større "hus" (med optik) ?

Og nææææsten lige så billige som en autolampe eller 10, ikke ?  ;)

Ikke på et enkelt krystal, vel ?

Hvilken spredningsvinkel i forhold til hvilken cd-opgivelse er der på dem
med et enkelt krystal ?

I det hele taget en meget begyndervenlig LED ;)

Det bliver spændende at høre om det videre forløb - hvornår består du din
OWL ?  ;)

Hvis man vil have det i en µProc. med LED's/lamper kan det da ikke betale
sig at bruge tid på at dekompilere PC-programmet. Det vil nok være
hurtigere at opbygge det fra bunden (det er ikke meget der skal til, man
slipper jo for hele den grafiske flade i PC-programmet).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej. Det er en enkelt krystal. De har også nogle 5 Watt typer, der
bestor af 4 krystaller, men dem har jeg ikke set.

Ja, de er ikke helt billige. Jeg tror det var omkring 40 kr stykket.
Det var også mere bare for at sige at der skam findes lysdioder, der
både er kraftige og samtidig har stor spredningsvinkel.

Jo da.

Du kan finde det hele i databladet:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/176147-da-01-en-Luxeon_LED_LXHL-PL01_amber.pdf

Men kort sagt er den kraftigste af dem en rød-orange, der har et
lysudbytte på 55 Lumen. Hvad det så giver af Candela ved 140 graders
vinkel, det kan jeg ikke lige udregne i hovedet.

Jaja ;-)
Men de kan fås færdigmonterede på en stump aluminium, så det er ikke
det store problem.

Du kan se nogle billeder (bl.a. et af de 4 Luxeon LEDS) og et par
videoklip på min hjemmeside:
http://www.ejberg.dk/foglight/index.html

Øhhhh?? OWL???

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Detector kredsløb
Hej Mikael,

OK.

Ja OK, men der kan så brændes en hel del autolamper af for de penge :)

Fornemt.

OK, det kigger jeg på lidt senere.

Nej, jeg har heller ikke lige formlen i hovedet - måske en ide til en
online-calculator ?

OK, men det bliver de nok ikke billigere af.

Ja, de ser barske ud, synd at man ikke kan se hvor store de er.
Kunne du ikke fotografere dem ved siden af en tændstiksæske eller noget i
den stil ?

Sorry, har lige måttet læse højt for en syg kæreste (der ikke selv kunne
holde bogen - eller øjnene fokuseret) og det var så den nye Harry Potter
hun er i gang med 2. gennemlæsning.
OWL = Outstanding Wizard Level (eller deromkring) var mht. din
krystalkugle ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det kan der da helt sikkert.

Næeh, men heller ikke ret meget dyrere. Jeg tror det er ca. en 10'er
oveni.

Jeg har ikke lige en tændstiksæske, så jeg håber du kan nøjes med en
lineal ;-)
http://www.ejberg.dk/temp/lumiled.jpg

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Detector kredsløb
Hej Mikael,

OK, men de er nu stadig pebrede til brug i store mængder.

Det hjalp, tak :)
De er jo ikke så store endda - det andet billede havde forledt mig til at
tro at de var nogle cmØ (nu er det vel ikke en omvendt fisker-lineal ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jovist. Jeg ved faktisk ikke hvor stor mængderabat man kan få på dem,
eller hvor mange man skal aftage for at opnå rabat.
Jeg har kun købt nogle ganske få til mit lidt specielle projekt, og så
for at se om de nu også kunne noget, de lysdioder. Og det må jeg sige
at de kan. Også så det gør noget ;-)

Nej nej. Det er en ganske almindelig standard-lineal.
Og ja, de er faktisk overraskende små, i forhold til den mængde lys,
de kan producere.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Detector kredsløb
On Tue, 29 Jul 2003 18:48:02 +0000 (UTC), "Søren"

Cirka 2,9 V for rød, orange og gul. Cirka 3,4 V for resten (grøn,
cyan, blå, dybblå og hvid).
350mA for dem alle.

Der findes også nogle 5W typer, der består af 4 krystaller arrangeret
som 2 * 2. De skal derfor have både dobbelt strøm og spænding.
Men de er dyre, og har ret begrænset levetid. Omkring 1.000 timer,
hvor de "almindelige" har en levetid på 100.000 timer.

Future Electronics. Ved ikke om de handler med private.
Conrad har dem også, men til en lidt anden pris ;-)

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Detector kredsløb
Hej Mikael,

Forslugne dimser!
Cyan LED's er i øvrigt rigtig fede ;)

Det gør jo valget let.

OK, godt jeg har SE-nr. så :)

I'll look to the Future then.

Tak for info :)

--
Venlig hilsen,
Søren

 Hej Søren

Tredserne, gulp der var jeg ikke engang født (Er årgang 1981), når ja, jeg
er da fra det forrige årtusinde :-)

En smutter (har pudset brillerne nu 8-) ), aller højest 40m fra.

20 - og det er nok. For 20 fly i luften på samme tid er noget af et virvar
at se på.

De starter ved 35,000MHz, 35,010MHz .... 35,200MHz (med spring af 10Hz)

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Site Timeline