Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?

Hejsa

Jeg har nu efterhånden set flere bundkort hvor kondensatoren lækker. Det er efter sigende et kendt (men forsøgt skjult) problem for mange af bundkortsfabrikanterne/PC-producenterne. Kan man - og kan det betale sig

- selv at skifte de lækkende kondensatorer eller kan man lige så godt smide skidtet ud???

//Søren

Reply to
SB

Man kan godt, med en rolig hånd og det rigtige værktøj (fin loddekolbe i mellemklassen, sugetråd og tinpumpe). Er det besværet værd? Næh ... ikke hvis bundkortet koster omkring 500,- på ny - du risikerer trods alt at spilde en time + komponenter på at ødelægge det endnu mere end det allerede var.

/Thomas

Reply to
Thomas Skyt

Problemet er ofte at man ikke kan få et "nyt" bundkort, der understøtter den

4 år gamle processor og den type RAM, der var moderne, dengang.

Så selv om et nyt bundkort kun koster 500 kr, løber der lige lidt ekstra på.

Kondensatorern lækker fordi man har brugt for billige og dårlige typer. Yderligere er høj temperatur med til at fremme problemet.

Jeg har aldrig haft problemet

Jeg har haft samme problem, dog tog garentien det...

For ca 1 år siden da jeg var på switch mode kursus fik vi en artikel om et kinesisk firma der havde stjålet en "opskrift" på kondensatore fra et andet firma, desværre havde de kun fået ca 90% af dataene på kondensatorene, og derved var deres levetid reduceret kraftigt i forhold til konkurentensen, og som kinessere gør sælger de tingene billigere og derved endte det med at der i meget computer udstyr, jeg mindes hovedsageligt bundkort og strømforsyninger var kommet mange dårlige lytter i, kan ikke huske antallet, men det var ret slemt, jeg tror måske det er nogle af dem vi ser.

Kasper

Reply to
Repzak

Ja, jeg har indtil videre set det i ca 10 stk IBM PC'ere!!!

//Søren

Reply to
SB

Jeg kender det hovedsageligt fra Abit og Soltek bundkort. Jeg har selv haft et Soltek 75-DRV4 bundkort, og det udviklede problemet over nogle år. En kammerat havde et 75-DRV5 bundkort som udviklede præcis det samme problem, dog lidt hurtigere så han kunne nå at få et nyt. Jeg har set flere af præcis samme model med samme fejl, så jeg har en fornemmelse af at samtlige DRV4/DRV5 bundkort idag er defekte af samme grund. Det var altså ikke kun en fejl på nogle få kort, men samtlige boards der brugte de dårlige lytter ville udvikle problemet før eller siden.

Abit indrømmede at de havde brugt for billige lytter, og sagde at de ville skifte leverandør. Sagen kunne også gå hen og blive meget dyr for dem i længden..

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen