Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?

Hejsa

Jeg har nu efterhånden set flere bundkort hvor kondensatoren lækker. Det
er efter sigende et kendt (men forsøgt skjult) problem for mange af
bundkortsfabrikanterne/PC-producenterne. Kan man - og kan det betale sig
- selv at skifte  de lækkende kondensatorer eller kan man lige så godt
smide skidtet ud???

//Søren

Re: Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?

Man kan godt, med en rolig hånd og det rigtige værktøj (fin loddekolbe i
mellemklassen, sugetråd og tinpumpe).
Er det besværet værd? Næh ... ikke hvis bundkortet koster omkring 500,-
på ny - du risikerer trods alt at spilde en time + komponenter på at
ødelægge det endnu mere end det allerede var.

/Thomas

Re: Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?

Problemet er ofte at man ikke kan få et "nyt" bundkort, der understøtter den
4 år gamle processor og den type RAM, der var moderne, dengang.

Så selv om et nyt bundkort kun koster 500 kr, løber der lige lidt ekstra på.

Kondensatorern lækker fordi man har brugt for billige og dårlige typer.
Yderligere er høj temperatur med til at fremme problemet.

Jeg har aldrig haft problemet

Bo //

Re: Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?

Jeg har haft samme problem, dog tog garentien det...

For ca 1 år siden da jeg var på switch mode kursus fik vi en artikel om et
kinesisk firma der havde stjålet en "opskrift" på kondensatore fra et andet
firma, desværre havde de kun fået ca 90% af dataene på kondensatorene, og
derved var deres levetid reduceret kraftigt i forhold til konkurentensen, og
som kinessere gør sælger de tingene billigere og derved endte det med at der
i meget computer udstyr, jeg mindes hovedsageligt bundkort og
strømforsyninger var kommet mange dårlige lytter i, kan ikke huske antallet,
men det var ret slemt, jeg tror måske det er nogle af dem vi ser.

Kasper

Re: Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?
Ja, jeg har indtil videre set det i ca 10 stk IBM PC'ere!!!

//Søren

Re: Defekt bundkort - kondensator lækker - kan man skifte dem?

Jeg kender det hovedsageligt fra Abit og Soltek bundkort. Jeg har selv haft
et Soltek 75-DRV4 bundkort, og det udviklede problemet over nogle år. En
kammerat havde et 75-DRV5 bundkort som udviklede præcis det samme problem,
dog lidt hurtigere så han kunne nå at få et nyt. Jeg har set flere af præcis
samme model med samme fejl, så jeg har en fornemmelse af at samtlige
DRV4/DRV5 bundkort idag er defekte af samme grund. Det var altså ikke kun en
fejl på nogle få kort, men samtlige boards der brugte de dårlige lytter
ville udvikle problemet før eller siden.

Abit indrømmede at de havde brugt for billige lytter, og sagde at de ville
skifte leverandør. Sagen kunne også gå hen og blive meget dyr for dem i
længden..

signing off.. Martin Sørensen

Site Timeline