Davis Projektor ?!

Hej alle sammen...

Jeg sidder og forsøger at finde en fejl i en Davis DL S8 projektor

Når man tænder på kontakten (230V) går apparatet igang ... motorere starter op blæsere kører og der er lys i samtlige knapper på keyboardet men pæren starter _ikke_ op heller ikke hvis man så trykker på "power on" på keyboardet...

Jeg har selvfølgelig tjekket at pæren er iorden ... derfor mistænker jeg den elektroniske ballast som skyld i problemet...

Da jeg fik apparatet var sikringen gået og kunden kunne ikke give nogen indikation på hvorfor det skulle have sket ... jeg har forgæves ledt efter et diagram til sådan en fætter på nettet men intet fundet (endnu) jeg har tjekket diverse transistorere, dioder m.v. i både primær power supply og på ballasten uden at finde nogen skyldner ... og der er ingen synlige defekter ...

ballasten får de godt over 300VDC fra primær PS så jeg går ud fra at primær PS er iorden...

fra flad kablet går to forbindelser samt en stel (der går igennem en thermoswitch monteret ved pæren) til to optocouplere som galvanisk adskilder main boardet fra power supply delen dette må være "kick starteren" fra main boardet om at tænde ballasten ... jeg har ikke undersøgt disse endnu men det vil jeg gøre i morgen når jeg får adgang til et scop...

Er der nogen som brænder inde med nogle oplysninger, fif, diagrammer man kan købe en kopi af ? anything ihvertfald så er jeg en lykkelig lærling ...

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

"Lasse Madsen" skrev i en meddelelse news:bti7d0$p8j$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

starter

den

Hvordan har du tjekket at pæren er i orden ? Det lyder meget som en defekt pære, især fordi sikringen smutter, men starter ok op med en ny.. Det er meget sjældent at ballast modulet fejler i denne projektor. Hvad siger status leds ?

mvh. Casper

Reply to
Casper Reinhold

Hej Casper

Jeg har en 150W ballast fra philips liggende fra en fiberoptisk lysgiver jeg testede den med ...

starter ok op med en ny..

siger status leds ?

Ok ... men pæren kan ellers godt sparkes igang med min anden ballast ... status leds ? er det lysdioderne på keyboardet du mener for de lyser alle sammen konstant.

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

"Lasse Madsen" skrev i en meddelelse news:3ffd6c16$0$30060$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

jeg

Ok.

Lyser den orange (pære fejl) fra starten, eller først når du forsøger at tænde ? Det er højst sandsynligt en defekt FET på primærsiden af din ballast trafo, men prøv at vende tilbage, når du har målt om den digitale elektronik prøver at tænde for ballast modulet. Det er i øvrigt så godt som umuligt at skaffe en service manual / diagram til Davis, da de længe er lukket. Men prøv at se om du ikke kan skaffe en manual til en Zenith DSV-100, det er samme model / indmad.

mvh. Casper

Reply to
Casper Reinhold

forsøger

ballast

digitale

/

ikke

/

Kan da lige nævnte at jeg lavede en InFocus for nylig, hvor der var gået en termosikring som sidder på kølepladen inde i ballasten. Det var måske værd at cheke.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Hej igen Casper ..

Den lyser fra starten....

trafo,

Jeg kan konstatere at der ikke er nogen kortslutninger på transistorere e.l.

prøver

Så vidt jeg kan se ligger der 3V både til og fra Optocouplerne ... der er ikke noget "level shift" så det ser ikke ud som om digital delen prøver at kommunikere med ballasten jeg har prøvet at se om jeg kunne "narre" ballasten ved at give den 3V ind på optocoupleren ... den er ihvertfald ikke defekt (optocoupleren) ... men der sker desværre intet ...

det er sgi' svært uden et diagram ... jeg aner ikke rigtigt hvor jeg skal lede mere jeg har søgt rundt med strøm på (hvilket forresten ikke er særligt sjovt for der er absolut ingen "plads" når fladkabler og skidt skal sidde i for at man kan måle...)

Digital printet ser noget "umuligt" ud at fejlfinde på da jeg ikke kan "trace" banerne fra stikket og videre frem i verden så jeg håber at du har lidt flere guldkorn ...

Kender du til nogen værksteder man kan købe diagrammer fra der måske havde sådan et på lager ?

Tusinde tak indtil videre det er rart med en "allieret" i kampen mod den lede projekter :D

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen