DAV-SC8 subwoofer powersave funktion

Hej, er der nogen der kan hjælpe mig med følgende problem?

Jeg har et DAV-SC8 surround system, hvor subwooferen har en 'smart'
powersave funktion der sætter den på standby hvis audiosignalet er lavt.
Konceptet er skam fint nok, men mit problem er at jeg tit lytter ved
temmelig lav volume, og at den så virker lidt for effektivt, dvs. slukker
for bassen i utide...

Den idéelle løsning ville være at subwooferen tændtes og gik i
standby/slukkede sammen med receiveren - nogle idéer til hvordan dette kunne
løses, helst uden loddekolbe? Er der noget man kan justere eller findes der
f.eks en eller anden dims der kan lukke/åbne for 220v udfra audio signalet
til sub´en? Andre idéer?

Mvh,
Søren

Re: DAV-SC8 subwoofer powersave funktion
On Wed, 21 Jul 2004 22:37:44 +0200, "Søren Andersen"

Kan du ikke skrue en smule op for bassen på din forstærker - altså så
lidt, at det ikke kommer til at lyde åndssvagt. Så burde subwooferen
få signal nok til ikke at slukke.

Ellers må du åbne subwooferen og se hvordan powersave-funktionen er
lavet. Det er formentlig ikke lige til at omgå (uden loddekolbe!)

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: DAV-SC8 subwoofer powersave funktion

Det burde være lige meget hvor meget bassen er skruet op på subwooferen, da
det tilsyneladende er signalet fra receiveren den "lytter" til. Men jeg
prøvede alligevel følgende:
Jeg skruede helt op for bassen, både på subwooferen og på receiveren, og
satte volumen et hak op ad gangen. Først på 7 blev subwooferen tændt. Jeg
lytter normalt på 9-10 stykker, 12-16 når jeg ser DVD film og der skal blæs
på. 20+ hvis jeg er meget sur på naboerne... ;)

Problemet er der hvis der er halvlange stille passager i en film, eller hvis
jeg lytter med volumen på 4-7 (3 og derunder er meget lavt, og bliver
praktisk taget ikke brugt).

Den mulighed har jeg ikke rigtig mod på...

Jeg håbede på en gadget i stil med en USB elspareskinne, hvor der sidder en
sensor og mærker om der er selv den mindste ændring på indgangssignalet til
subwooferen (som når receiveren tændes) hvorved der bliver lukket op for
220v. Sådan kunne man omgå/lave sin egen powersave funktion.

Findes en sådan tingest? Noget der reagerer på når receiveren tændes med
fjernbetjeningen...

Mvh,
/Søren

Re: DAV-SC8 subwoofer powersave funktion

Et output fra fostærkeren tænder for en 5kHz tonegenerator der smider
signal hen til subben (der så er tændt og skærer det fra, da den kun
spiller bas).

Re: DAV-SC8 subwoofer powersave funktion

Hej, mange tak for foreslaget - som vækker et par spørgsmål:

Hvilket receiver-output skulle tænde for tonegeneratoren, og hvordan skulle
det hele kobles sammen? Hvordan skal tonegeneratoren sidde - således?:

Receiver/Sub-ud ----> Tonegenerator ----> Sub/Sub-ind

- altså på selve subwoofer-kablet, eller hur? Vil tonegeneratoren blive
tændt når man tænder for receiveren, også ved meget lav volumen? Vil
lydsignalet fra receiveren kunne gå igennem tonegeneratoren? Hvordan styrer
man at 5kHz signalet kun bliver dirigeret til subben, og ikke også til
receiver-outputtet?

Som du kan se er min viden indenfor elektronik lig nul - så hvis du kunne
beskrive rigtig detaljeret, step by step tonegenerator-guide for dummies,
ville jeg måske få glæde af din idé...

Hvor kan man købe en sådan tonegenerator, og hvad ville den ca. koste?

Mvh,
Søren

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Enten et output tænder 230 volt, eller en tape out, hvot signalniveauet
er højere.

Puha.
Hvad siger Sony, hvis du laver en reklamation ?

Byg selv oscillator = 10 kr

Re: DAV-SC8 subwoofer powersave funktion

Det var egentlig måske et forsøg værd... er dog ikke overoptimistisk ;)
Poster deres respons når/hvis den foreligger...

Mht dit foreslag falder det til jorden p.g.a manglende kompetence på min
side - men tak for besværet.

Mvh,
/Søren

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.
Re: DAV-SC8 subwoofer powersave funktion

Okay, hvad siger butikken, hvor du har købt det ?

Velbekom