dødt batteri til bærbar pc

Jeg har for 1½ år siden købt et nyt batteri til min Dell inspiron 8000
og kort for sommerferien da min bærbar skulle stå tændt i længere tid
(uger) tog jeg batteriet ud. Når jeg nu igen vil til at bruge batteriet
er det helt dødt og kan ikke lades op. Nogle gange viser
batteri-indikatoren godt nok at batteriet er ladet op, men det passe
aldrig. Jeg vil derfor sprøge om der er nogen herinde der ved om man kan
vække sådan et batteri til live igen? Det drejer sig om et Li-ion batteri

mvh
Martin

ps. jeg håber dette er den rette gruppe til dette spørgsmål

Re: dødt batteri til bærbar pc
Lithium-Ion batterier bF8%r ikke have det med memory effekt som det er
problemet med Nickel-Cadmium og i begrE6%nset omfang Nickel-Metalhydrid
batterier. PrF8%v at mE5%l om der er spE6%nding pE5% batteriet, evt. ogsE5%
nE5%r der er belastning pE5%. Det kan vE6%re en temperatursikring i
batteriet som er gE5%et i stykker. Der sad i hvertfald sE5%dan en i
batteriet til min bE6%rbare.
Disse ting prF8%vede jeg med min NiMh batteripakke. Er ikke sikker pE5%
at det ogsE5% virker pE5% Li-Ion og gF8%r det pE5% eget ansvar. PrF8%v et af
fF8%lgende:
- Smid den i fryseren og lad den ligge i 24 timer.
- Aflad batteriet helt, evt. ved hjE6%lp af nogle 10-20 Ohm
effektmodstande eller en pE6%re eller lign.

PrF8%v derefter at lade den op igen og se om det virker.

Ellers kunne jeg forestille mig det var en lF8%s forbindelse eller lign.

Re: dødt batteri til bærbar pc
1. Undlad afladning som Chrown foreslår, for så er du sikker på at det er
helt ødelagt.
2. lad det side i din tændte Dell, i minimum 24 timer, hvor der er 230v
tilsluttet også, så tror jeg det kommer af sig selv.

Jørgen

Re: dødt batteri til bærbar pc
Hørt!

Nemlig. Et sådan batteri SKAL have et sikkerhedskredsløb indbygget,
som sørger for at "afbryde omverdenen" når spændingen på cellerne når
ned under ca. 3,2Volt (normal spændingen på en Li-Ion celle er ca. 4V
- max 4,2V). Dette skyldes at batteriet rent faktisk kan nedsmelte
hvis de aflades for meget! Derfor sikkerhedskredsløbet. Prøv som det
forslåes, at smide det i laderen (PC'en) i nogle døgn, så skulle
sikkerhedskredsløbet gerne "åbne for trafik" igen, når spændingen når
op over 3,2V. Husk der sidder sikkert 4 Li-Ion celler i sådan et
batteri, altså 4x3,2V = 12,8V.

Mvh
Thomas

Re: dødt batteri til bærbar pc
Det er nok rigtigt nok at man ikke bF8%r aflade Li-Ion men det jeg fik
fortalt var jo ogsE5% til Ni-Mh :)

Re: dødt batteri til bærbar pc

Under 2år: klag til leverandøren
-eller: find et program, der kan re-kalibrere det. Det har hjulpet på
min 5 år gamle ASUS et par gange.

Bo //

Re: dødt batteri til bærbar pc
Tak for hjælpen - det ser ikke ud til at virke, så der nok kun en vej
tilbage...

krage

Site Timeline