Computer nægter at tænde...

Jeg har en computer som som regel kører 24/7, men den bliver sværer og
sværer at liv i når den endelig slukkes. Indtil vidre har jeg kunne løse
problemet ved at tage strømstikket ud, vente nogle timer, sætte strømstik i
igen og øjeblikkeligt trykke på tænd-knappen. Om det er rent tilfældigt at
det virker ved jeg ikke. Men jeg har nu prøvet det meste af eftermiddagen at
få liv i den igen, uden held so far....Jeg har på fornemmelsen at det måske
kunne være en kondensator eller noget i den dur som er ved dø. Men jeg er
lidt blank med hensyn til hvor jeg skal lede. Jeg skriver derfor her i håb
om at nogen herinde har forsøgt sig med at løse samme problem? Eller måske
en ide til hvordan problemet løses...

Jeg har prøvet med en anden strømforsyning(en kraftigere model) og dette
hjalp intet på problemet men gjorde det heller ikke værre...

MVH
  Thomas

Re: Computer nægter at tænde...

at
måske

Oki, strømforsyningen er udelukket

Hvordan har elektrolytterne det i smps' forsyningen til cpu'en ? De sidder
på bundkortet tæt på cpu'en, Jeg har hørt at visse bundkort har problemer
med dette. Søg evt. lidt på Google vedr. typen på dit bundkort.

Prøv evt. at varme rundt på printet med en hårtørrer, start ovre omkring
strømforsyningen/elektrolytterne, så kan du måske få liv i dyret.

mvh
JBH

Re: Computer nægter at tænde...

er det et asus board ?

Jeg havde på et tidspunkt samme problem.... gik dog i sig selv igen
(egentlig ærgeligt nok) ville gerne have fundet fejlen.... Kan det mon være
batteriet ??

MVH Morten

Re: Computer nægter at tænde...

Ja det er et asus P4B266 board

være

Da jeg læste det prøvede jeg for sjov at vippe batteriet ud, sætte det i
igen efter et par sekunder og sørme om den ikke kunne starte nu! Men det
virker lidt flad at skulle gøre det hver gang man starter den:-/

MVH
  Thomas

Re: Computer nægter at tænde...

sætte det i
Tror du ikke du kan nøjes at udskifte det?, det er sandsynligvis ved at være
fladt ;O).

Re: Computer nægter at tænde...
Hej Thomas,

En bekendt havde engang samme problem, jeg målte terminalspændingen til
at være et sted mellem 2V0 og 2V5 (husker ikke det præcise mål) når
PC'en havde været slukket længe. Ved forsøg på opstart steg spændingen
og efter nogle minutter var den høj nok til at man kunne bruge
resetknappen til at "tænde" med.

Kuren var en ny knapcelle og så fungerede den normalt :)

Prøv med et voltmeter (eller skift og få det overstået).

--
Venlig hilsen,
Søren

mvh morten

Re: Computer nægter at tænde...
det.....

Jeg havde et lignende problem med mit A7V266... Hmm... Men efter at jeg
skilte det hele ad og samlede det igen virkede det igen... Har dog ikke set
på batteriet :)

Brian

Re: Computer nægter at tænde...
Hej Morten,

Der er jo andre fejlmuligheder end back-up-cellen, men det er så let at
checke at det bør være første indsats.

Den slags fejl du har haft har jeg også tumlet lidt med og det gik også i
sig selv - forbandet irriterende at man ikke om det slår til igen (når man
mindst venter det selvfølgelig).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg ville lige informere jeg om at jeg fandt løsningen på problemet. Jeg
havde en aktiv USB-hub koblet til computeren til mus og tastatur. Ved at
gøre den passiv(dvs tage strømforsyningen fra den) kan jeg nu tænde
computeren hver gang...

MVH
  Thomas

Site Timeline